Po stopách kyberkrále – Evans G. S.

V posledních letech se na nás valí z knihkupectví všechno možné i nemožné. V této záplavě knih je však dost obtížné najít takový kousek, který by oplýval alespoň špetkou originality. Povídka Po stopách kyberkrále nedostatkem originality rozhodně netrpí. I když velice připomíná jedno slavné dílo.

Po stopách kyberkrále

Alenku v říši divů asi není nutno představovat, slavné dílo Lewise Carolla znají snad všichni, pokud ne, značí to velké mezery v literárním vzdělání. Mimo jiné bylo také nedávno znovu zfilmováno. Teď už je asi jasné, kam tímhle vším mířím. Ano, dílo G. S. Evanse připomíná právě toto slavné dílo.

Martin, malý kluk, si veze domů novou kyberprostorovou počítačovou hru. Bohužel má staršího bratra, který si bude určitě chtít zahrát hru první. Když však spolu dorazí domů a zazvoní telefon, ve kterém se ozve bratrův kamarád, je Martinovi jasné, že má šanci se ke hře dostat první. Proto utíká do svého pokoje a snaží se ji rychle nainstalovat, z časového stresu ale do hry vstupuje ještě před koncem instalace, díky čemuž ale není taková, jaká by měla být. Martin se ocitá v podivném kybernetickém světě, kde na něj čeká spousta zvláštních tvorů, s kterými se v životě nesetkal, a řada nečekaných situací. Martin je z toho všeho ze začátku hodně zmatený, čekal souboje s rytíři a hlavně kyberkrálem, a ne nějakou pouť po kybersvěte v počítačové hře. K jeho zmatenosti v množství situací a rozhovorech s tamními obyvateli přispívá také jeho nízký věk. Jak později zjistí, nemůže se nijak dostat ze hry a musí pokračovat dále. Jeho cíl je setkat se s kyberkrálem.

Tak by se dal ve stručnosti popsat děj. Jak jsem již zmínil, principem vyprávění a příběhem tato povídka připomíná trochu Alenku v říši divů; dala by se přirovnat k její kybernetické verzi. Nevím, zda to byl autorův záměr, ale pravdou je, že povídka známé dílo pouze připomíná, rozhodně nekopíruje, jde svoji cestou. Což je dobře, na mnoha stránkách se tak můžeme dočkat i různých hrátek s písmem a podobných věcí.

Evansovi již u nás pár knih vyšlo, rozhodně se ale nedá označit za známého spisovatele. Zajímavé ovšem je, že tráví čas střídavě v arizonském Tucsonu a Praze, kde píše a překládá. V amerických časopisech vyšly například jeho překlady povídek Arnošta Lustiga.

Povídka má zhruba 100 stránek, písmo je poměrně velké a čte se jedním dechem. Má v sobě cosi kouzelného; dívat se na podivuhodný kybersvět očima malého kluka je samo o sobě kouzelné, ale je v tom i něco více. A tady bych si znovu dovolil přirovnání s Alenkou, která má v sobě také zvláštní kouzlo, díky němuž se stala tak slavnou. Bylo by nemístné přímo srovnávat tato dvě díla, ale pravdou je, že Alenku v říši divů si vychutnaly nejenom děti, ale i jejich rodiče, a to samé by se dalo říct o Kyberkráli.

Jedná se tak o zajímavou alternativu pro ty, které už nebaví číst osmisetstránkové bichle nebo se utápí v závalu nezajímavých knih.

Když Martin začíná hrát Kyberkrále, svou novou kyberprostorovou počítačovou hru, těší se na řadu lítých soubojů se zlými rytíři, a hlavně na závěrečný duel na život a na smrt s mocným kyberkrálem. Jaké je však jeho překvapení, když místo toho potkává nejrůznější prapodivné digitální tvory, například KANTORa (Korektního, Analytického, Numericky Typizovaného Operativního Robota), je nucen zapojit se do postmoderní hry se slovy (ačkoliv netuší, co znamená „postmoderní”) a málem se utopí v informační dálnici. Nejhorší ale je, že obyvatelé toho podivného kyberprostoru o kyberkráli nic nevědí, je jim naprosto lhostejný a vůbec nechápou, proč Martin tolik stojí o setkání s ním. Hlavní hrdina je tak zpočátku ze všeho pěkně otrávený, ale postupně se stále víc a víc zaplétá do podivně podmanivých digitálních vrtochů nové hry… (anotace)

• Po stopách kyberkrále
  • Autor: G. S. Evans
  • Překlad: Olga von Pohl, Alena Heroutová