Poslední pán Prstenu – Yeskov Kiril

Musím přiznat, že i když obyčejně netrpím nějakým přílišným ostychem, tak jsem k tomu, abych mohl napsat o této knize, musel sebrat poslední zbytky odvahy, kterou mám. V souvislosti s románem Poslední pán Prstenu se v komunitě fanoušků fantasy zvedla tak mohutná vlna silných emocí, jakou už dlouho nepamatuji.

Yeskov Kiril - Poslední pán PrstenuO vzedmuté vlně emocí se můžete přesvědčit sami, stačí se podívat na naše stránky, věnované Pánovi prstenů, kde se nachází velice zajímavá diskuse o knize. Při čtení některých příspěvků  jsem se mohl potrhat smíchy – lidé, kteří tu knihu nikdy nečetli, ji vesměs z principu odsuzují, zatímco vydavatel a jeho věrní fámulové ji – také z principu – pochopitelně obhajují. A tím, co hodlám napsat, si nezískám ani jedny, ani druhé, to je jisté.

Abych nepletl dohromady dvě různé věci a neuváděl vás v omyl, tak jsem se rozhodl, že vás nejprve seznámím se svým názorem na kvalitu textu jako takového a ty další – kontroverznější – věci si nechám na potom. Jak jste si už jistě všimli, je Poslední pán Prstenu pokračováním slavné Tolkienovy trilogie. Podobné věci už tu byly, není to nic nového, vzpomeňme na parodii Za pár prstenů nebo českou nechuťáckou variaci na Hobita jménem Rabit. Ovšem Poslední pán Prstenu není parodie ani humoristický román, ale spíše mix dobrodružného románu a napínavého špionážního thrilleru. Oproti Tolkienovu veledílu však nepopsal Kiril Yeskov památnou válku jako střetnutí těch dobrých ze západu proti zlým hochům z Mordoru. V tomto románu není ani jedna strana dobrá nebo zlá, každá má svou pravdu a za tu bojuje. Elfům a Bílé radě se nelíbí vzestup průmyslového Mordoru, kde začíná řádit průmyslová revoluce, Mordořané zase nutně potřebují životní prostor a přístup k zemědělským oblastem, Rohirové touží po bohatství Železného pasu, no a dobrodruh Aragorn chce zase Gondorskou korunu. Výsledkem je válka a každý z vás asi ví, jak dopadla. Ale pozor, zde mají poražení Mordořané ještě jednu malou, malinkou šanci, jak alespoň něco zachránit. Skupinka odhodlaných dobrodruhů by však musela nějak zničit kouzelné Zrcadlo Galadriel, což je téměř nemožné. Právě tito dobrodruzi jsou hlavními hrdiny knihy, jimž budeme fandit a sledovat jejich počínání. Ano, hrdiny jsou skřeti…

I když jsem ke knize přistupoval s velkým despektem, byl jsem docela mile překvapen. Jasně, není to žádné arcidílo, ale docela příjemné, nenáročné počtení. Román začíná jako klasická hrdinská fantasy – dostaneš úkol a snažíš se ho splnit -, jež se pak změní spíše v thriller ve stylu Clancyho nebo Forsytha, aby pak opět zmutoval v “normální” fantasy.  Je ale otázka, jak by kniha obstála, kdyby se neodehrávala ve známém a oblíbeném světě Středozemě. Spíše si myslím, že by neobstála… Zkrátka a dobře, nebýt dalších okolností, dostala by tahle kniha hodnocení “příjemná jednorázovka do vlaku či busu”, tedy “přečti a zapomeň”.

Ale pozor, jsou tady ty nešťastné zvláštní okolnosti! Mnoha lidem se nelíbí, že se vůbec našel někdo, kdo se odvážil napsat něco ze světa Středozemě. Což se mi zdá směšné. Jak je tedy možné, že vycházejí tuny slátanin ze světa barbara Conana a nikomu to nevadí (výjimky se najdou), zatímco kniha o stupeň lepší než průměrný posthowardovský conanovský román (a přečetl jsem jich kdysi hodně) se setkává s fanatickým odporem?

Další lidé naříkají, že tuhle knihu vydal nakladatel jen kvůli mrzkému zisku. Jenže, buďme upřímní, právě z tohoto důvodu vychází 99,9 % knih. Na tom není nic špatného. Z popularity Pána prstenů těžilo i nakladatelství Talpress (Za pár prstenů) a nikdo se nepohoršoval, tedy alespoň ne tolik. Vedle toho se objevilo obrovské množství doprovodných titulů, které s větším či menším úspěchem rozmělňují témata z Pána prstenů (typickou ukázkou je nedávno vyšlá knížečka o Hobitech od vydavatelství Argo). Prostě, byznys hýbe světem, tak už to chodí a nic s tím neuděláme. Ale je také pravda, že v tomto konkrétním případě to Fantom Print trochu (hodně)  přehnal. Zarážející je například to, že kniha vyšla ve stejném formátu a grafické úpravě podobné originální trilogii, kterou udělala Mladá Fronta. Myslím tím její novější, ilustrovanou verzi. To může neznalého člověka zmást. Stokrát si může kdo chce opakovat, že na tom není nic špatného a že to není zakázané, ale nezdá se mi to solidní.  Důležitější je, jaký názor na to bude mít Mladá Fronta. Možná to nechá plavat, možná ne, ale v případě, že půjde do tuhého, bych si víc vsadil na (pravděpodobně) zazobané nakladatelství, které vydělalo na Pánovi prstenů, než na jakousi obskurní firmičku z Ostravy.

Další kontroverzní věc je obrázek na přebalu. Osobní vkus stranou, ale z obálky se na nás dívá tvář Viggo Mortensena, chráněná copyrightem, a příšery za ním prý pocházejí z počítačové hry Preatorians. Pod tímto svěžím dílem je podepsán Petr Vilert, jak podezřelé. I v tomto případě se necháme překvapit, zda se ozve některá potrefená husa. I když, třeba jsou opravdu autorská práva ošetřena, v knize však o tom není ani zmínka.

I kvůli těmto věcem bych si velmi rozmyslel, zda si tuto knihu koupit, či ne. Já bych za ni asi 300 “babek” nedal. Kdyby Poslední pán Prstenu vyšel jako solidní paperback za 199 korun s vyřvanou obálkou ve stylu Warhammeru, který si na nic nehraje a nehonosí se cizím peřím, tak by toto dilema neexistovalo. Je mi jasné, že můj názor si říká o komentář (či ránu do obličeje), ale prostě si nemohu pomoci. Mám takový dojem, že si s touhle knihou užijeme ještě hodně legrace. Podobných zarážejících věcí totiž snadno dohledáme ještě více.

1. Překlad?
    Zajímalo by mě, jak je to s překladem. Zvláště zda-li jsou dohledána pečlivě všechna vlastní a místní jména. Porovnával to už někdo? A taky by mě zajímalo, proč je Rus Jeskov psaný po anglicku jako Yeskov. Ale na to odpověď asi nikdo znát nebude. :o)

2. Poslední Pán Prstenů
    Mohu říct že jsem za to peníze dal a nelituji toho. Poprvé mi trvalo nějakou chvíli než jsem pochopil, že mé očekávání objektivního názoru z druhé strany nemělo smysl. Každopádně jsem se odprostil od bouřících se Vanyarských citů a knihu jsme začal číst jako dobrou parodii. A musím říct, je dobrá. Má zajímavý děj a myslím že bouřit se proti tomu, že je to vytvořeno jen z čisté ziskuchtivosti je blbost. Uvědomme si kolik dalších věcí je vytvořeno jen pro zisk na úspěchu Pána Prstenů.

3. Serioznost…
    Z diskuze na nasem Lotrwebu jasne vyplyva, ze vydavatel, ktery svuj pocin pochopitelne obhajuje, zastava tento nazor: Yeskov napsal neco zcela svebytneho, nejedna se o parazitovani a z jejich strany tudiz nejde o pouhou ziskuchtivost. Tak mne by zajimalo, proc ta svebytna, neparazitujici a neziskuchtiva kniha ma obalku, ktera okopirovala plakat na Navrat Krale, ma velice podobnou grafickou upravu obalky a format knihy a jmenuje se POSLEDNI PAN PRSTENU, aby snad vsem neznalym bylo jasne, ze Tolkien to asi nestihl dopsat, tak to za nej vzal Yeskov (jmenuje se to tak i v originale?). To je ta chybejici serioznost, proti ktere se ohrazuje mnozstvi ctenaru a o ktere mluvi i Ivo Polednik v recenzi. Jinak proti knize samotne nemam nic, protoze jsem ji necetl (pujci mi to nekdo, prosim?). Jen jsem zarazeny tim, jakym zpusobem je kniha prezentovana.

4. Re: Serioznost…
    JEstliže je Poslední Pán Prstenu parodie (nevím nečetl jsem), tak určitě její autor není prvním, kdo si z Tolkiena “udělal srandu”. Vyšly knihy Rabbit, Za pár Prstenů… a v zahraničí i některé další, které PP parodují naprosto otevřeně a beze studu. Podle prezentaze knihy je vidět, že nakladatelé využívají popularity Pána Prstenů k prodeji jejich knihy. Říkejme si co chceme, ale nebyl to od nich geniální tah? My jim nemůžeme nic než gratulovat, protože z knihy, která nemá téměř nic z čeho by se prodávala (tak to vidim ja) udělali čistou reklamou a ekonomickou genialitou věc, kterou si koupí každý. Jen protože jí udělali renomé. Smiřme se projednou s tím, že fantasy je dnes trochu více byznys než literatura.

5. Nepřipadá mně to jako geniální tah. Připadá mně to jako tah, na který přijde každý, ale vetšina si to rozmyslí, protože má alespoň nějaké slitování se svými zákazníkem. :)))

6. “Já vím, chtít solidnost od nakladatelství Fantom Print, které vydává jakékoliv komerční druho- až třetiřadé věci, tzv. krmnou fantasy a sci-fi, to je hodně přehnané.”za tuhle vetu si o tobe myslim, ze si peknej mamlas 😉

7. Pravda, není to řečeno příliš taktně:-), Jenže když se podíváš na to, co Fantom dělá (např. no-name pokračování Planet smrti, knižní zpracování počítačových her, atd) tak zjištíš, že je to prostě pravda. Jsou to prostě spotřební věci…. Mimochodem, pokoušel jsem se Posledního pána prstenu číst podruhé, ale nešlo to. Už mě to hodně nudilo, přišlo mi to…řídké, jinak se to nedá nazvat. Opravdu zábavnou věc jsem schopen dočíst a začít znovu:-).

8. Je jedno jestli je to komerčně úspěšný, nebo neúspěšný tah. Jde o to, jestli se tahle verze LOTRa povedla, nebo ne.Vlastně bych do budoucna byl rád, kdyby těchto nových verzí vznikalo stále víc.Třeba se časem kolem knih ze Středozemě ovyne stejný mýtus, jako kolem Artušovské legendy. Tedy desítky verzí, ale nikdo neví, jak to přesně bylo. A právě ta šeď se mi na A. legendě líbí nejvíc.Jak říkám, jde o kvalitu, které jsme se u tohoto dílka nedočkali. Navíc moderní pojetí patlající se ve vědeckotechnické revoluci není to, co hledačí tajemna vyžadují.

9. Můj kamarád pracuje v licenční firmě a říkal že to je proti právum. Zavisí prej jen na Mladé frontě, jestli to oznámí majiteli práv. To je nakladatelství Harper Collins.

10. Tomu říkám slovo do pranice. Mám (neověřenou) informaci, že v Polsku musela být tato kniha stažena z trhu právě kvůli problémům s autorskými právy. Bohužel to zatím nemám kde ověřit. Pro Malcora: princip je stejný-dávno mrtvý autor vytvořil oblíbené hrdiny a propracovaný svět, ze kterého teď tězí jiní. O kvalitě následovníků raději pomlčme. Ale mě se třeba původní conanovské povídky hodně líbí.

11. ja nerikam ze me se Conan nelibi, ale myslim si ze komplexnost a propracovanost techto svetu je kazda trochu jinde.

12. Nemuzu o tom soudit tak nebo onak, když jsem to nečetla, ale osobně bych si knihu určitě nekoupila. Jinak si ale myslím, že je dobře, když se najdou lidé kteří navazují na Tolkienovo dílo – v podstatě se tak stává neustále aktuálním a stále živým, nezapadne pod nánosy času(i když to by se snad nestalo ani bez toho)

13. Pán prstenů….
    Mě osobně se nelíbí kniha NE proto, že je umístěna do středozemě, ale protože autor nemá ani špetku talentu.Jeho slova neprosto nezapadají do prostředí ve kterém je kniha psána, napínavé to( přiznějmě si to) není takřka vůbec, a inteligentní nebo fascinující už vůbec ne.Člověk aby se nutil to vůbec dočíst.Já být vydavatelem, tak ta kniha letí rovnou vítě kam-do koše, njlépe roztrhaná na malé kousíčky, aby si to už nikdo nemusel přečíst.Proto se mi ta kniha hnusí a z žádného jiného důvodu.Fúrimé!

14. Já osobně sem to nečetl, ale přečtu si to, jak se mi to dostane do ruky z jednoho prostého důvodu; abych tomu mohl nadávat, a řikat, co si o tom myslim se slovy: ,,Prosimtě, já sem to četl!” 🙂 Ne, vážně: Jestli někdo napíše parodii na PP, Hobita, nebo jakoukoliv jinou (nejen) Tolikenovu knihu, tak mu můžeme nadávat, kamenovat ho, plivat po něm, ale dokládá to jenom jedno: Dílo je (pořád) natolik populární, že někomu stojí za to napsat něco z toho světa. Takže v podstatě dílu vzsává hold. A jestli to nebude kvalitní (čehož se v tomhle případě po přečtení ukázky na LotR webu neobávám), tak se autor akorát ztrapní. Tak ho nechte. Ať si hraje, když ho to baví. 🙂 Každýmu normálně uvažujícímu člověku musí bejt hned jasný, že to je jeden z mnoha braků, kterejch je postupem času čim dál tim víc. A z tohodle se bestseller nestane. Ledaže by z toho udělali Pokémony (a v tom případě řvu: NA NĚĚĚĚĚ. zNIČTE JE, HUBTE JE , ATD…) P.S. Uf, to bylo dlouhý 🙂

15. Je jistě milé, že je Tolkien populární, ale přiznejme si, nebýt filmu-neštěkne po knížce pes. Bohužel existuje spousta hodných rodičů, babiček, kamarádů, kteří si řeknou-hele, něco takovýho má ten můj v kihovničce, koupím mu to, bude mít radost. Což bude patrně jediný zisk nakladatelství-lidé, kteří nevědí, o co jde. Už se těším na žaloby…Ukázku jsem přečetla, horko těžko. Je neuvěřitelně hloupě napsaná a přeložená, nudná, klišovitá a nastavovaná. Takových hrůz vychází spousta, ale většina není propagovaná na každém rohu, z toho se mi dělá špatně.

16. Přiznám, že je to tady vypadá stejně jako třeba u Posledního hrdiny od Pratchetta. Příběh samotný nikdo nekomentuje, jen pořád o té ceně 999,-. Nevím, jak je to z copyrightem, ale moc bych na to nedal. MF nemůže mít přece právo na formát, retušovaných obrázků je taky mnoho, Conanů jako Arnold je taky dost, kroniky Fey 2 je zase Jennifer Lopez atd. Podle mých info, v Polsku ta kniha vyšla už několikrát.Je to prostě kniha jako každá jiná. Každé nakladatelství to dělá pro prachy, pro co jiného?!?! Které nakl. je jiné než komerční ? Klub J.V. a jeho Žambochové a Kulhánci, Polaris a warhammer, nebo snad Classic???Kniha se prodává dobře. Už týden před vydáním byla vlastně rozprodána distribucím, a ještě chybělo. Myslím, že pravdu má Sírwen, nebýt filmu, tak se kolem Tolkiena moc neděje. PP je u nás na trhu už od roku 1991 a deset let se kolem toho nic moc nedělo a pak přišel movie a u nás je milion fandů a znalců Tolkiena. Trochu stejné, jako když po r.1989 najednou každý druhý Čech byl věřící. Prostě jen jízda na vlně módy. Já to Fantomu přeji, je to reklama jako hrom. A reklama u fantastiky u nás neexistuje vůbec, což už mnoho let prostě nechápu.

17. fanatický odpor + Conan
    To, že má k podobným knihám někdo fanatický odpor (a já k nim patřím), mě neudivuje. Prostě mi vadí, jak na Tolkienovi parazituje řada ubožáků (Tolkien na svém díle pracoval celý život a kvalita tomu odpovídá.). Podívejte se kolik vyšlo různých průvodců, rádobyrozborů, parodií, dokonce jsem viděl komiks Hobita. Všechny mají něce společného, a sice nevalnou úroveň.Stejně tak nemám v oblibě nehowardovské Conany. A že jsem jich přečetl. Až na několik výjimek je to ubohej brak, který má s originálem společné jenom jméno hlavní postavy.

18. Jak na to ten clovek muze mit vubec zaludek?Talent ma jak shnilej parez,a dovoluje si psat knihu ze Stredozeme?Jednak nevim,jaktoze jeste nesedi,protoze pokud se vzpominam,uz jen delat jakykoliv projekt se Stredozemi vyzaduje prava…To je jako by Jackson proste sebral stab a zacal natacet,jen tak,bez prav…Predpokladam ze prava drzi Tolkien enterprises,a nepredpokladam,ze je tomu rusovi prodali…Kdyby aspon umel psat,nereknu,ale…takhle doufam ze pujde brzo do chladku,nebo vyvazne s poradne tucnou pokutickou,aby byl odstrasujicim prikladem…Je moc moc hezke,ze svym padilem ´poctil´ uzasne dilo Tolkienovo,ale nez aby takovehle paznehty,hrajici si na:Nespletl se nahodou Tolien?Co kdyz jo?Kazdopadne Yeskov je ten pravy,ktery vam rekne,jak to skutecne bylo!!!…bych radsi nechal profesorovu pamatku nechal odpocivat,nebo prinejmensim pockal na cloveka,jehoz talent je natolik vyvinuty na to,aby dokazal napsat hodnotny pribeh ze Stredozeme…

19. To Boboking
    Ehm. Tohles trochu prehnal. Odpovim ti na prostredni odstavec. Ano, vsechna vydavatelstvi jsou komercni. Kazde vydavatelstvi chce vydelat penize, aby se co nejlepe uzivilo. Nekteri k tomu navic potrebuji zlate kliky, sebevrazi zase jedou s minimalnimi prostredky a minimalnimi trzbami. Nerikam, ze Fantom chce zlaty kliky (stejne si tim na to nevydela), ale prave on z nasich vydavatelu sazi na takto neseriozni tah. Co myslim tou nedostatecnou serioznosti jsem popsal v komentari vyse. (BTW: knihu jsem stale jeste necetl, proto se k jejimu obsahu vyjadrovat zatim nebudu). Myslis, ze kdyz KJV vydava knihy Zambocha a Kulhanka, tak je na tom stejne? Uvadis to, ale vazne to snad myslet nemuzes. Kdyz vydelava na knihach autoru, ktere sam vychoval a dal jim jako jediny prvni sanci se prosadit? (Tedy, KJV si s tim dal obrovskou praci a jeste tim navic hodne riskoval.) Pochybuju, ze by Zambochovi Fantom vydal knihu drive, nez se stal jeho roman Na ostrich cepeli popularni. Ostatne kvuli tomu se ta Zambochova kniha od Fantomu jmenuje Ostri oceli, aby se to pokud mozno s romanem pletlo. (KJV byl jen priklad, mohl bych pokracovat s dalsimi nasimi vydavateli).

20. To Boboking
    Mladá fronta samozřejmě nemá žádná zvláštní práva na vydávaný velký vázaný formát, ale existuje cosi, čemu se právně říká “nekalá soutěž”, která spočívá v tom, že se jeden obchodník snaží parazitovat na pověsti jiného tím, že stvoří zboží jež třeba využívá jeho reklamy, vnejškově se tváří podobně (viz různé ty zpotvořené výrobní značky a podobně) atd. PO které straně zákona tahle kniha kráčí, to bude muset samozřejmě zodpovědět až případný soud…

21. Pár poznámek k věci
    1. Přeju všem čtenářům fantasy a sci-fi vše nejlepší do nového roku.2. To Ivo Poledník: je hezké, že jsi mě označil za Marchlíkova fámula, už dlouho jsem se tak nezasmál. Jinak s tvou recenzí KNIHY takřka ve všem souhlasím. K tomu, proč to vyšlo zrovna teď a zrovna v téhle podobě, se vyjadřovat nebudu. Nejsem vydavatel.3. To Ondra Jireš: Původní název v přesném překladu zní: Poslední nositel Prstenu. Co se týče terminologie a překladu, překladatel si vytvořil “slovníček pojmů” z českého vydání Tolkiena a pracoval podle něj, takže tam by moc chyb být nemělo. Proč zůstal Yeskov takhle, fakt nevím. (Díky za ohodnocení mé práce na Zlomené přísaze, byla to fakt makačka, jinak tak moc podrážděně na kvalitu své práce nereaguju, ale tady jsem dost potil krev, aby to bylo “relativně” bez chyb.)4. K Fantomovi: Diablo, Warcraft, hrůzné pokračování Planet, podle mého osobního názoru k vydávání těchhle knih vedlo Fantoma pochopení, že na opravdu kvalitních románech (které navíc nikdo pořádně v ČR nezrecenzuje a neupozorní tak na jejich prokazatelnou kvalitu – Vinge a Asaro) se dá, pokud to není vyvážené, dost prodělat. Pokud tyhle věci (jakkoli si myslím, že kromě pokračování Planet žádná z Fantomových knih vyložený shit není) postavím na jednu stranu, na druhé jsou už jmenovaní Vinge, Asaro, dále Brust, Flewellingová, Nielsen. Ale to je pochopitelně věc názoru.

22. Doplnění k bodu 4
    A k těm kvalitním pochopitelně ještě musím přidat Sašu Pavelkovou (s předsazením před závorku, protože tady je ta kvalita autora opravdu nezpochybnitelná).

23. Nu tak jsem si tu knížku koupil a přečetl…a je dobrá. V první třetině se člověk baví novým pohledem na věci a v další už se dovíjí naprosto svébytný příběh v reáliích Středozemě. musím ocenit skvělé části se špionážními sítěmi i jednu pasáž, která mě dostala (a kteou nebudu spoilerovat), což se moc často nestává. Už vidím jak halda fanatiků bude skřípat zubama nad tím, co si to dovolili k jejich božstvům. Ať si skřípou, ta knížka je dobrá.

24. ako za sociku
    niekomu z KGB, alebo NKVD sa zda (ako za Stalina), ze sa uvideli v Tolkienovom pribehu a tak sudruh dostal rozkaz napisat nieco

a presne tak to vyzera, jedine comu tlieskam, ze je to 100% propaganda minulej ery

ale vazeni to uz mozeme napisat, ze janko a marienka su z US a jezibaba bola z ZSSR apod.

25. hodnocení
    No, já tu knihu přečetl celou a přišla mi velmi zajímavá. Dokonce mi sedla co se týče námětu a stylu více než originální pán prstenů, ale je to jen můj názor. Jinak nemyslím si, že by zde bylo něco k odsuzování, napsané to je srozumitelně, příběh to má svůj, i když zasazen do vám “známeho” světa

26. Hodnocení
    Knihu jsem četl, mám jí doma a čtu ji s mírnými odstupy už asi po šesté. Přináší totiž nový a zajímavý pohled na věc. Je pravda, že LOTR je legenda, ale musím říct něco, čím asi fandy zvednu ze židlí. Přijde mi to jako opis starých legend, ve stylu Beowulfa, nebo Nibelungů. Hrdinové jsou moc papíroví, prostě skvělí rytíři bez poskvrnky, zatímco nepřátelé jsou moc černí, bez jediné jiskřičky dobra, a mezitím se potlouká několik loutkových ženských postav, o kterých neměl J.R.R.T. ani páru jak je napsat. Z jedné udělal zoufalku, z druhé netýkavku a ze třetí OP vládkyni, tomu řikám škatulky 🙂 Naproti tomu Kiril napsal celkem uvěřitelné postavy, se záběrem na myšlení a vývoj. Myslete si co chcete, ale celá slavná Válka o Prsten je vysněná pohádka. Družinka devíti maníků se za A) probojuje celou morií, sundá prastarého démona z hlubin (silmarillion jsem sice četl, ale je to nepochopitelná slátanina, takže mi moc nedocvaklo co byl vlastně zač) sundá velkej oddíl superskřetů, dožene je přes pláně, osvobodí krále Rohanu ze zakletí, s pomocí stromů dobyje starodávnou pevnost, s pár oddílama elfů ubrání pevnost proti desetitísíci dalších superskřetů, pak naverbuje armádu mrtvol, porazí asi šestkrát takový skřetí vojsko včetně slonů velkejch jak Empire State Building, zabije čenokněžného krále angmaru, hodí prsten do sopky a zabije Vládce temnot, a to jenom proto, že maj druhořadýho čaroděje, dědice trůnu odněkud ze severu a podle všeho legendární meč… Nepřijde vám to směšný, když se to takhle shrne? na druhou stranu, tím že to Kiril pojal spíš jako špionážní thriller a dal záporákům kladné vlastnosti a naopak… tomu dodal na uvěřitelnosti…