Primitivní astronauti – Shaw Bob

Výborně napsaná netradiční science fiction, která je už na našem trhu nějaký ten pátek. To ale nemůže nijak ovlivnit její nesporné kvality a těm, co ji nečetli, ji můžu doporučit.

Shaw Bob - Primitivní astronautiRomán Primitivní astronauti (orig.The Ragged Astronauts) už nepatří k nejnovějším science fiction na našem trhu. Brněnské nakladatelství AF167 sice nikde nepíše, kdy přesně to vydalo, ale podle záznamů Knihovny města Ostravy to bylo asi v roce 1993. Větším problémem než absence data vydání je absence jakékoliv informace o obsahu knihy. Přiznám se, že to není jediná kniha s tímto nedostatkem, na kterou jsem v životě narazil. Nikdy jsem zcela nepochopil logiku nakladatelů, kteří takto vlastně chtějí prodat čtenáři „zajíce v pytli“. Jméno Bob Shaw si moc lidí hned asi nespojí s fantastickou literaturou, a ani obal tomu moc nenasvědčuje, i když se jinak dokonale hodí k ději knihy.

Tématicky kniha Primitivní astronauti nepatří k hard sci-fi. Mohlo by se dokonce diskutovat, jestli to tak trochu není i science fantasy, ale myslím, že k tomu by chyběl hlavní argument, a to jakákoliv magie. Shaw vytvořil svět dvou planet (Land a Overland), které spolu tak těsně sousedí, že mají společnou atmosféru. Z fyzikálního hlediska je to pravděpodobně nesmysl, ale v tom je pravé kouzlo fantastické literatury. Na Landu žije společnost netechnického typu, kterou bychom mohli z hospodářsko-společenského hlediska přirovnat k našemu ranému novověku. Vládne zde pevnou rukou šlechta a nemalou moc má i církev. V jisté opozici je tu řád filozofů, který má v této společnosti nejen vysoké postavení, i když upadající, ale má na starosti hlavně všechen pokrok, veškerý technologický a vědecký rozvoj. Momentálně musí řešit dva problémy: jak zastavit pokles množství stromů brakky, jediné známého zdroje paliva pro jejich válečné vzducholodě a děla, a problém druhý, ještě naléhavější, jak se bránit proti pterty, nepříteli číslo jedna celé planety. Jsou to nebezpečné, neurčitelné organismy podobné velkým průhledným koulím, která v sobě nosí nebezpečný smrtící virus a stále více vyhledávají a zabíjejí lidi. Jejich útoky dosáhly takové četnosti a smrtelnosti, že vážně ohrozily existenci lidstva na Landu. Jediné řešení od řádu filozofů je pro lidi děsivé, pro církev neakceptovatelné – přesídlit za pomoci supervzducholodí na Overland.

Bob Shaw zde vytvořil skvěle stavěný příběh, který si dost zakládá na propracovaných charakterech hrdinů. A přitom i dokonale zpracovaném napínavém ději. Jde především o konflikt mezi hlavními hrdiny: princem-válečníkem Leddravohrem a bratry z filozofického řádu Tollerem a Lainem. Příběh dokonale vtáhne vaši pozornost svou dějovostí a nepustí vás až do konce knihy. Mimoto lze říct, že autor vytvořil i jakousi ekosci-fi, kdy neuvážené ničení brakky způsobí zánik civilizace.

Nakl. AF167 vydalo i druhý díl z trilogie Dřevěné kosmické lodě (1996?) v paperbackovém vydání, ale třetího a posledního dílu z této vynikající trilogie (v orig.“The Fugitive Worlds“) se čtenář u nás ani v tomto desetiletí pravděpodobně nedočká. Mám takové tušení, že brněnské AF 167 skončilo s činností. Ono je škoda, že současní nakladatelé tvorbu anglického spisovatele Boba Shawa (*1931) do svých edičních plánů nezahrnují. Např. jeho nejambicióznější dílo „Orbitsville“ je považováno za velmi kvalitní dílo.