Prohnaný – Kevin Hearne

Myslíte si, že žít jednadvacet století je super věc? Kdo by nechtěl žít tak dlouho? Ale co když vám jde po krku keltský bůh lásky, který vám neustále ztrpčuje život? To už taková sranda není. Anebo ano?

Prohnaný - Kevin Hearne

Atticus O’Sullivan je druid. Je mu jednadvacet století, ale vypadá na jednadvacet let. Kdysi dávno naštval keltského boha lásky Aenguse Óga, který se ho od té doby snaží zabít. Problém je v tom, že se Aengus nikdy nedostaví osobně, ale posílá za sebe své nohsledy. To Attika začne tak trochu štvát, a tak se usadí v Arizoně v městečku Tempe a otevře si krámek s okultním zbožím. Na nějakou chvíli má klid, nakonec ho ale nepřítel přece jen vypátrá. A tak se Attik musí rozhodnout, zda utíkat dál, anebo se tentokrát nebezpečí postavit čelem.

Nakonec si vybere druhou možnost a pokusí se s celým problémem jednou provždy skoncovat. Protože se ale nejedná o lehký úkol, bude potřebovat pomoc od svých přátel. A protože je Atticus druid, nemá jen tak ledajaké přátele. Kromě irského vlkodava Oberona, se kterým může telepaticky hovořit, patří mezi jeho známé také dva právníci – upír a vlkodlak. Ke všemu ho ještě čas od času navštíví nějaká ta keltská bohyně. S bohyní smrti Morrígan má dokonce uzavřenou dohodu, což z něho dělá velice šťastného druida, protože Morrígan se jen tak s někým nepaktuje.

Přestože je Atticus starý, stále se snaží držet moderních trendů. A tak nemá problém se soužitím s dnešními lidmi, mnozí ho považují za obyčejného irského mladíka. Svoji sílu čerpá jako správný druid ze země, k čemuž mu slouží zvláštní tetování. Atticus není jeho pravé jméno, ovšem na irské verzi byste si nejspíš zamotali jazyk. Nové jméno mu slouží jako krytí před nepřáteli.

Atticus je hrdina sympaťák. Ačkoliv musím přiznat, že ze začátku na mě působil jako namyšlený frajírek. Později však převládly sympatie. Celá kniha se nese v humorném duchu, druid hlásí jednu vtipnou hlásku za druhou. Humornému tónu také napomáhají rozhovory mezi Attikem a jeho psem Oberonem. Jak se zdá, oba dva mají mnoho společného, mimo jiné například lásku k opačnému pohlaví. Přestože je Attikovi tolik let, či spíše století, občas si svým chováním nezadá s dnešní mládeží. Člověk by řekl, že za tak dlouhý život člověk zmoudří, ale opak je v tomto případě pravdou. Pokud jde o nebezpečné situace, do všeho se vrhá po hlavě a většinou dříve jedná, než myslí. Pokud jde o výčet jeho dalších vlastností, mezi hlavní bych ještě zařadil antipatii vůči všem čarodějnicím.

Prohnaný působí spíše jako úvod do nové série než jako samostatná kniha. Postupně se seznamujete s hlavním hrdinou, jeho přáteli a světem okolo. Jak jsem již jednou zmínil, je to spíše odpočinkové, humorné čtivo, hlavní předností jsou vtipné dialogy. Nečekejte tedy od příběhu či postav nějakou větší hloubku. Atticus působí spíše jako nepřemožitelný hrdina a velký borec. V průběhu celé knihy jsem o něj jako čtenář nikdy nemusel mít velký strach. Akce si příliš neužijete. A když občas nějaká přijde, spíše působí jako narušitel té celkově pohodové atmosféry.

Kroniky železného druida, jak zní český název celé série, slaví v zahraničí velký úspěch, Laser-books jejím prvním dílem zahájil novou edici Style. Doposud vyšly v zahraničí čtyři díly a brzy by měl vyjít pátý. Autorem série je Kevin Hearne, americký spisovatel, který se narodil právě v Arizoně, kde se první díl odehrává. Přestože Hearne toho doposud kromě Kronik železného druida moc nenapsal, zdá se, že díky Attikovi kápnul mnoha čtenářům do noty.

První díl určitě za přečtení stojí a myslím si, že další budou mít pouze zvyšující se kvalitu. Podle ohlasů ze zahraničí se máme na co těšit, a to je jedině dobře. Druhý díl, Prokletý, by měl u nás vyjít v listopadu.

Atticus O’Sullivan, poslední druid, si poklidně žije v Arizoně, provozuje okultní knihkupectví a ve volném čase na sebe bere zvířecí podobu a vyráží na lov se svým irským vlkodavem. Sousedé a zákazníci ho znají jako pěkného potetovaného jednadvacetiletého Ira – ale ve skutečnosti mu není jednadvacet let, ale jednadvacet století. Nemluvě o tom, že čerpá sílu ze země, oplývá břitkým rozumem a nosí ještě břitčí meč známý jako Fragarach neboli Odpovídač. Po tom však touží jeden pořádně naštvaný keltský bůh, který nahání Attika po celá staletí. Nyní ho konečně vystopoval a Atticus bude potřebovat všechnu svoji sílu a k tomu pomoc svůdné bohyně smrti, upířího a vlkodlačího právníka, sexy barmanky a trochu toho starého dobrého irského štěstí, aby se mu podařilo nakopat pár keltských zadků a zachránit si krk. Svižná a zábavná městská fantasy se v zahraničí dočkala bouřlivého úspěchu a potěší všechny ctitele dobrodružných příběhů, obzvláště pak fanoušky Simona R. Greena a Jima Butchera. (anotace)

• Prohnaný
  • Autor: Kevin Hearne
  • Překlad: Roman Tilcer