Ghost Rider: Cesta slz

Ghost Rider možná není nejoblíbenější postava, ale za to můžou spíš filmy s Nickem Cagem, než že by komiks byl špatný. Vzpomeňme si na knihu Ghost Rider: Cesta do zatracení, která u nás vyšla před nějakou dobou. Nebyla to špička, ale kvalitní komiks s nezvyklou kresbou rozhodně ano. Nyní přichází druhý Ghost Rider od stejného tvůrčího týmu, ale rozhodně nejde o pokračování.

Ghost Rider: Cesta slz

Ghost Rider – Cesta slz nevypráví příběh nám všem známého Jöhnnyho Blaze, který si to peklem i naším světem brouzdá na pekelném čopru. Cesta slz nás vrací do období Americké občanské války a hned nás vrhne do žáru bitvy. Mladý důstojník Travis Parham je hrdým bojovníkem konfederace a proti seveřenům jde do boje s chutí. Ovšem ještě nikdy nebyl v bitvě, kdy jeho přítel umírá a chce, aby ho Travis popravil. Ten to ovšem nedokáže a potom, co dělová koule rozryje zemi jen malý kousek od něj, zůstává ležet zraněný a ptá se sám sebe, na čí straně je vlastně Bůh. Pak přichází příslovečná temnota.

Travis Parham je pak zachráněn člověkem, od kterého by to čekal nejméně – bývalým černošským otrokem, který svou poctivou prací vykoupil celou svou rodinu ze řetězů. Stejně tak si Parham musí vykoupit svůj dluh poctivou prací a zanedlouho se se svým zachráncem a jeho blízkými spřátelí. Idylka však netrvá dlouho a brzy se všechno podělá. Parham se vykoupí a odjíždí se slibem návratu, na obzoru vše pozoruje banda všiváckých rasistů. Všem je jasné, že to nemůže dopadnout dobře.

Kniha sama o sobě jepříběhem pomsty, ale ne jen tak ledajaké. Vendeta, o které se píše v Ghost Riderovi, má několik úrovní a důvodů a všechny se prolínají a spojují scénář v ucelenou brutální kovbojku s nemálo fantasy prvky. Co tam chybí, je něco, co by každý od Marvelu očekával – superhrdinství. Dávno už ale neplatí, že Ghost Rider by byl superhrdinským komiksem, řadí se spíše do žánru temné moderní fantasy, a to vyhovuje i Garthu Ennisovi.

Kniha zároveň slouží jako (v moderním komiksu oblíbený) nástroj ke změně mýtu nějaké postavy. Straczinski například změnil Spider-Mana a Ennis stejně tak mění zažitý fakt, že Ghost Rider je prostě Johnny Blaze, který si na pekelným čopru sviští jak to jde a trestá hříšníky. Podle Ennisovy představy vždycky byl nějaký ten Ghost Rider a někdy jich dokonce bylo víc, protože pomsta je nesmrtelná. Zároveň nepřímo vysvětluje, proč Satan nemá problém s tím nějakého zmetka, který propadl peklu, klidně vyslat zpátky. Jde o to, že pomsta nevykupuje, ale naopak zatracuje, a to se mu náramně hodí do krámu. Nutno pak podotknout, že westernové zpracování samotného Ghost Ridera mně osobně sedí víc, protože kůň vždycky bude slušivější než motorka.

Co říci závěrem? Cesta slz je naprosto samostatný komiks, který si může přečíst každý, včetně těch kdo nemají potuchy, kdo to vůbec Ghost Rider je. Jedinou výjimkou sou samozřejmě malé děti, protože Garth Ennis není pověstný svou zdrženlivostí a láskou k plyšákům. Veškeré hodnocení kresby i scénáře je výborné a je opravdu vidět, že jak Ennis, tak Crain jsou staří mazáci, kteří naprosto přesně vědí, co dělají a jak.

A je to tady – prequel hitu Gartha Ennise a Claytona Craina Ghost Rider: Cesta do zatracení! Travis Parham si myslel, že ví, jak vypadá peklo. Jako poručík Konfederační armády se brodil po krk blátem a krví a kolem něj hvízdaly žhavé šrapnely a křičeli umírající vojáci. O dva roky později se Parham pokouší žít nový život a vší silou se snaží zapomenout na zlo, které číhá na dně lidských duší. Jenže jeho pokojný svět je brutálně rozbit na tisíc střepů. Z nepředstavi­telných hlubin se vynoří přírodní síla, která se vymyká jeho nejdivočejším snům – ohnivé stvoření, které ví něco málo o zlu… a trochu víc o pomstě. (anotace)

• Ghost Rider: Cesta slz
  • Scénář: Garth Ennis
  • Kresba: Clayton Crain