První planeta smrti – Harry Harrison

Hvězda Harryho Harrisona u nás na dlouhých sedm let uhasla. Nyní se ji znovu pokouší rozžehnout nakladatelství Laser-books. Lidé kolem Tomáše Jirkovského to vzali od podlahy a potřetí vydali autorův debut, První planetu smrti.

První planeta smrti - Harry Harrison

Seznamte se s hazardním hráčem Jasonem dinAltem. Hrdina hned ze začátku příběhu dostane neopakovatelnou nabídku – zahrát si s penězi v miliardových částkách. Co neví, je, že peníze mají sponzorovat malou artilerii, která má bránit nejsmrtelnější planetu v soustavě Pyrrus. Nehostinná planeta s dvojnásobnou gravitací oproti normálu žije vražednou flórou a faunou a neutuchající tektonickou činností. Její lidští obyvatelé jsou neústupní zabijáci, kteří bojují proti celé planetě. Omezuje je však jejich pohled na svůj svět. Nedívají se do minulosti, ani nepředpovídají budoucnost, žijí dneškem a neustálým bojem. Jason dinAlt tak může do situace vnést nový pohled. Nesoupeří však jen s planetou smrti, ale i s místními kolonisty.

Román je klasickou akční scifi. Příběh je velmi čtivý, dokonce by se dalo říct, že je veden v kulhánkovském stylu. Sice tu nejsou hlášky, ale zase je děj zajímavý a logický. Příběh je vyprávěn v er podobě, ale celý je viděn očima hlavního hrdiny, je to tedy one man show. Harrison je schopný psycholog, takže i v tomto ohledu román drží pohromadě. První planeta smrti je esencí braku v dobrém slova smyslu. Závěr knihy je pak i jakýmsi prologem k pokračování. Ta jsou o něco slabší, ale pořád stojí za to.

Knihu tak lze doporučit jako oddechové čtivo na jeden delší večer. Jen si nejsem jist, zda Harrison zaujme i v dnešní době, protože alternativních děl hlavně od českých autorů je na trhu spoustu a dá se říct, že Češi to umějí v jistých směrech lépe. Snad se tedy najdou čtenáři, kteří mají úctu ke klasice, tento román nebude jen tichým výstřelem do hlučného reje akčního čtiva a Laser-books nám nepřipomene jen Jasona dinAlta, ale i další výrazné a charismatické hrdiny z rozsáhlé autorovy tvorby. A to je právě to, čím by dnešní čtenáře mohl Harrison dostat – o jeho ne tak úplně kladných, a přitom inteligentních hrdinech vás totiž bude určitě bavit číst…

Planeta Pyrrus je živoucím peklem smrtící flóry a fauny, divoké tektonické činnosti a zničující gravitace a rovněž jedním z nejméně pohostinných míst v lidmi kolonizovaném vesmíru. A přesto se na ní usídlila lidská kolonie přežívající v relativním bezpečí za ochranným valem… A právě na Pyrrus dorazí Jason dinAlt, odvážný dobrodruh a hazardní hráč využívající ve hře svých nevyzpytatelných paranormálních schopností, aby se zde postavil nejen některým místním osadníkům, ale i planetě samotné… Román První planeta smrti je dnes už klasickou akční science fiction, která po celá desetiletí od svého vzniku sloužila jako inspirace nespočtu dalších knih včetně dvou vlastních pokračování. Po celém světě se prodaly milióny výtisků této dodnes čtivé knihy, jež k vám přichází ve svém třetím českém vydání. (anotace)

• První planeta smrti
  • Autor: Harry Harrison
  • Překlad: Lucie Awadová