Psycho II: Populární sériový vrah se znovu chopil svého nože

Znáte Hitchcockovo Psycho? Zbytečná otázka. A co Roberta Blocha? Už věcnější dotaz. Málokdo dnes ví, že scénář jednoho z nejkultovnějších filmů nevznikl v hlavě žádného hollywoodského scénáristy, nýbrž jako novela o 139 stranách z pera amerického spisovatele Blocha.

Bloch Robert: Psycho II

S odstupem tří dekád se do České republiky konečně dostává pokračování úspěšné knihy s jednoduchým názvem Psycho II, které v USA vyšlo už v roce 1982. V srpnu roku 2014 ho bude následovat i poslední kniha ze série Psycho III.

Kult jménem Norman Bates

Celý příběh dvojky začíná v psychiatrické léčebně dvacet let poté, co sem byl umístěn Norman Bates. Říkáte si, kdo je to Norman Bates? Dobře. Malá rekapitulace po nezasvěcené. Norman, na první pohled příjemný mladý muž, vedl rodinný motel. V přilehlém domě bydlel sám se svojí matkou, na kterou, jak se později ukázalo, byl až přehnaně fixovaný.

Jednoho dne do odlehlého motelu přijíždí mladá dívka, prchající před zákonem. Psychicky vyšinutý Norman ji zabije ve sprše. Touto událostí celý kolotoč Batesových vražd začíná. A světu zmíněná scéna přináší nejznámější moment v dějinách filmu – máchání nožem, doprovázené pověstnou muzikou á la í í í í. Ještě než Batese umístí do psychiatrické léčebny a diagnostikují mu závažnou poruchu osobnosti, je v domě nalezena mumie Normanovy matky, již on sám před deseti lety usmrtil. Po celou dobu se za svoji matku vydával a vzpomínku na její smrt zcela potlačil.

Po dvaceti letech strávených v ústavu se Bates zdá vyléčený. Nicméně touha vraždit v něm stále roste. Při první příležitosti z léčebny utíká v převleku jeptišky, kterou před tím uškrtí. Kniha ve své první třetině přináší velice nadějný začátek pokračování. Děj slibuje skvělé čtení. Fanoušci Psycha jásají. Konečně návazné dílo, kde autor přehnaně nekopíruje svou vlastní tvorbu a které může konkurovat knize původní.

Napětí roste, míra čtivosti se nedá ani měřit. Velký podíl na tom nesou krátké kapitoly. V těchto chvílích si čtenář posteskne, že neovládá, v uvozovkách, nadpřirozenou schopnost nejrychlejšího čtenáře světa Howarda Berga. Jakmile uplyne sto stran nabitých Batesem, přichází však zchlazení. Všechny předešlé optimistické čtenářovy myšlenky se ukážou jako mylné.

Učebnicový příklad zničeného potenciálu knihy

Následující děj spisovatel přesouvá do hollywoodských studií, kde se pracuje na biografickém filmu o Normanově životě a jeho vraždách. Průběh knihy ale nechává i přes nezáživnou část čtenáře stále v pozornosti. Naděje o Batesově grandiózním příchodu na scénu neumírá. Norman se ale neobjeví. Po pár desítkách stránek vyvstává pocit, že Bloch své nutkání trochu se přiživit na Hitchcockově veleúspěchu nepotlačil. Scény z filmových studií nudí nadále až k samému závěru, nad kterým se dá jen zakroutit hlavou.

Robert Bloch v pěti bodech

1. Zemřel v roce 1994 v USA.
  2. Za svůj život napsal více než 400 povídek a 20 románů.
  3. Věnoval se nejen horrorovému žánru, ale také sci-fi a fantasy.
  4. V mládí byl jeho mentorem H. P. Lovecraft, který povzbuzoval jeho talent.
  5. Kromě Psycha je u nás znám sbírkou povídek Vlak do pekla, za kterou dostal cenu Hugo.

Dvojce Psycha se překonat svou o 23 let starší sestru nepodařilo. Přitom začátek sliboval, že jí bude minimálně šlapat na paty. Bohužel ateliérové scény kazí celkový dojem z knihy, příběh se vleče, postrádá akci a napětí. Neuškodilo by jejich zkrácení o polovinu – více Batese, méně všeho ostatního. Dění nenabízí ono počáteční natěšení na další vývoj románu. Autor i tak přináší čtení s dokonalým psychologickým propracováním charakterů, které se může řadit po bok nadprůměrným kolegům horrorového žánru jako Bloch sám.

Knižní Psycho II se jako takové se zfilmování nedočkalo, přestože filmové pokračování existuje. Scénář má zcela odlišný od Blochovy předlohy, což po přečtení příběhu nelze tvůrcům vyčítat. Režisér se snažil zachytit příběh poutavějšího rázu. Ani tento pokus se však nezdařil, a tak legendární knižní i filmové Psycho nenašlo pokořitele.

70 %
  • Robert Bloch: Psycho II
  • Baronet, 2014