Rezistence – Veronica Rothová

Chicago, oddělené od zbytku světa vysokými ploty. Společnost rozdělená do pěti frakcí. Každá rozvíjí jen jednu, pro ně důležitou lidskou vlastnost. Sečtelost, Odevzdanost, Mírumilovnost, Neohroženost, Upřímnost. A pak jsou tu ještě divergentní, ti kteří mají předpoklady pro více než jednu frakci. To je svět Povstalecké trilogie.

Rezistence

Rezistence na první díl trilogie, Divergenci, plynule navazuje a příběh pokračuje přesně tam, kde předtím skončil. Sečtělost ovládla většinu Neohrožených a Odevzdanost se rozpadla. Tris a její přátelé jsou tak nuceni uprchnout a vydávají se na neutrální základnu Mírumilovných, kde se shromáždili i přeživší Odevzdaní a divergentní z Neohroženosti. Schyluje se k válce mezi frakcemi a vzbouřenci touží zbavit společnost frakcí a vytvořit tak lepší svět. Ale je to skutečně tak? Bude svět bez frakcí lepší? A jaké je vůbec tajemství jejich vzniku?

V prvním díle jsme se seznámili s příběhem, prostředím i postavami. V tom druhém už však není prostor na opakování a autorka čtenáře okamžitě vrhá do děje. A tak se může stát, že se bude – přinejmenším zpočátku – cítit jako zmatená rybka v obrovském oceánu. Mezi oběma díly byl přece jen jistý časový odstup a tak dá trošku práci se ve všech těch jménech, událostech a vztazích aspoň trochu zorientovat. Kniha zkrátka postrádá klasický úvod, který by měla mít. Naproti tomu je daleko akčnější než předchozí díl, a to hned od začátku. Děj příjemně odsýpá, je nabitý akcí a napětím, ale najde se místo i pro romantiku, i když té tady není nijak přehnaně. Celkově všechno působí vyváženě a přirozeně. Kniha je také velmi čtivá a plná nejrůznějších zvratů a překvapení. Autorka s děsivou realističností vykresluje boj o moc, chtíč, zkaženost společnosti i hrůzy války. Přesto bych řekla, že tomu cosi chybí. Jakási jiskra, něco, co čtenáře přímo upoutá ke knize, co ho donutí otáčet stránky s očekáváním i strachem a vyvolá u něj obavy o hlavní hrdiny. Chybí tomu jakási jedinečnost. Je to sice velmi dobře napsaný příběh, i když by se mu také dala vytknout jistá neoriginalita (i když, čemu dneska ne…), všechno má hlavu a patu, postavy jsou propracované a závěr přímo šokující, přesto – alespoň mě – nedokázal příběh tak vtáhnout do děje a nepohltil mě. Nicméně občas přece jen přinutí zamyslet se, jak by to všechno vypadalo v realitě, jak by to fungovalo a jestli vůbec.

Pozitivní ale je, že autorka konečně odhaluje některá tajemství, která zůstala v prvním díle skryta. Dozvídáme se tak více nejen o Tobiasovi – hlavním hrdinovi – ale také o jednotlivých frakcích. Děj se různě přesouvá, chvíli se odehrává na základně Mírumilovných, chvíli mezi Odpadlíky či v Sečtělosti. Tyto změny prostředí příběhu dost přidávají a čtenář se tak konečně dozví více o celé společnosti a jejích částech. Ale to největší odhalení si Rothová nechala samozřejmě až na úplný závěr. Když už pro nic jiného, tak alespoň pro ten konec stojí za to si tuhle knížku přečíst. Konečně je totiž odhaleno, proč je společnost takhle – na první pohled nesmyslně – rozdělena a jaký to má vlastně účel. Tím však kniha končí a to velmi, velmi otevřeně. Tak otevřeně, že když dočtete poslední větu, nebudete věřit tomu, že je skutečně poslední a začnete se obávat, že vám snad chybí poslední stránky. Nechybí… Nevím, nakolik je takhle otevřený konec dobrý, zvlášť když pomyslíme, jak dlouho budeme muset čekat na závěrečný díl trilogie. Během té doby atmosféra nejspíše úplně vyprchá, stejně jako samotný děj z našich hlav.

Přesto je Rezistence oproti Divergenci o příčku výše, a tak nezbývá než doufat, že tato série skutečně má vzestupnou tendenci, že třetí díl bude pecka, čekání na něj se vyplatí a bude stát za to.

Měl to být pro Tris šťastný a slavnostní den, ale všechno dopadlo úplně jinak. Po krvavé tragédii mezi frakcemi vzrůstají konflikty a nad společností se vznáší válka. Tris se musela rozhodnout už jednou – a teď ji čeká další volba. Dřívější rozhodnutí, obavy, zármutek i provinilost, to vše ji teď dostihlo a Tris nezbývá než bez výhrad přijmout svou Divergentní identitu. Dokáže se ale vyrovnat se vším, co to znamená? (anotace)

• Rezistence
  • Autorka: Veronica Rothová
  • Překlad: Radka Kolebáčová