Robert Holdstock – Lavondyss

Mýty. Ta nevyčerpatelná studnice inspirace pro spousty autorů, Cervantesem počínaje a třeba Tolkienem konče. Co je mýtus? Je to pravdivý příběh, který se v hlubinách minulosti stal a pomocí……

Mýty. Ta nevyčerpatelná studnice inspirace pro spousty autorů, Cervantesem počínaje a třeba Tolkienem konče. Co je mýtus? Je to pravdivý příběh, který se v hlubinách minulosti stal a pomocí “pavlačových drbů” se dostává dál a dál. Fáma a přikrášlování lidových vypravěčů potom z pravdivého příběhu (něco jako na NOVĚ) vytvoří krásnou pohádku. No a pan Holdstock se rozhodl psát mýty.

“Žádný autor nepodchytil tak úspěšně magii divokého lesa.” – MICHAEL MOORCOCK. Neznám ale jinou knížku, kde by se o to někdo pokoušel 🙂 – Nakor

Lavondyss je příběhem dívky Tallis Keetonové, která má zvláštní dar nebo spíš prokletí: má velmi blízko Lesu, umí tvořit mytága (fantaskní lesní bytosti ze stromů) a dokáže hloubit (nezaměňovat s “hloupit”). Hloubení je otevírání bran do jiných sfér, časů, paralerních vesmírů apod…v prologu zemře Tallisin dědeček Owen, zanechav malé dívence zvláštní dědictví – knížku o králi Artuši doplněnou osobním dopisem. Dívka se dozvídá pravdu o svém bratru a vydá se ho hledat ve stopě podivného mýtu o Scathachovi. Děj je spletitý, zapeklitý a nebudu ho zde déle rozepisovat, neboť byste přišli o velký zážitek. Co je důležitější je moje hodnocení:

Musím přiznat, že tento druh literatury je pro mě něco naprosto nového (toto je moje první kniha od Holdstocka). Podle mého mínění Holdstock vynalezl, vytvořil úplně nový pohled na fantasy. Všechno je v ní tak známé a přitom si nemůžeme vzpomenout, jak to… je to jako ty podivné bytosti, které vidíme na nejzasší periferii svého pohledu a když se otočíme tak zmizí. Tohle není heroická fantasy, nepotkáte zde draky ani nebudete svědky bitek či pitek. Zato budete svědky napínavého pátrání v lesích i Lesích, pátrání nejen po bratru Tallis, ale ve skutečnosti po kořenech legendy. Autor je vskutku machr, jinak se to nedá říct. Jeho popisy a akce nejsou barvité ani nijak dokonalé, ale přesto nás pohltí, nasadí nám masku, změní nás ve strom a vůbec si s námi dělá co chce. Je znalec přechodových rituálů, iniciačních obřadů, je šamanem nové doby. Naprosto dokonale popisuje volnou magii Lesa nebo temný svět zimní Lavondyss. Všechny jeho nápady (načerpané z lidové mytologie a pověr) jsou plné magické síly, která nás spoutává a drží, ačkoli jeho jazyk není nijak zvlášť nápaditý. Je to mýtus. Nečitelný, ale dokonale zpracovaný, ohňostroj nápadů, který vás dlouho nechá stát s otevřenou pusou a zírat na ztemnělé nebe. Takové geniálnosti (projev geniality) jako jsou popisy masek, mytág nebo Tallis jako stromu, to nemá obdoby.

“Je to jeden z těch románů, které čtenář dočte, a honem začne číst znovu, přičemž v nich nachází nové stříbrné žíly.” – GARRY KILWORTH. Proč ne zrovna zlaté, proč ta skromnost. Nebo že by si snad Garry Kilworth uvědomoval, že zbytečně kecá? – Nakor

Z výše udaných důvodů píši hodnocení 80%, neboť ačkoli je to dokonalé, místy se to nedá číst. Chápejte, kniha je až moc složitá k chápání (vlastně po většinu čtení nechápete nic) a těžkým textem se poměrně dlouho prokousáváte. Z tohoto důvodu se občas nudíte, což samozřejmě moc kladně pro knihu nevyzní.

“Je to pokračování, které rozvíjí a překonává první knihu… Robert Holdstock je Rolls Royce žánru fantasy.” – LUCIUS SHEPARD. Tomuto Rolls Royce trochu pokuckává motor. Doufám, že se během dalších jeho knížek nezadře úplně! – Nakor

České vydání je na slušné úrovni, na chyby v překladu ani nějaké překlepy jsem nenarazil, cena je pro mě přijatelná (knihu zakoupil Ondra :-)) a i obálka a ilustrace jsou nadprůměrné (vypadá to dokonce, že ilustrátorka Zdeňka Boušková knížku četla!)