RUDÁ BOUŘE – Tom Clancy

Historie třetí světové války

Zapomeňte na akční sci-fi plné superlaserových, plazmatických a jiných neexistujích zbraní ve válkách s vymyšlenými mimozemšťany a přečtěte si technothriller Rudá bouře od slavného spisovatele Toma Clancyho. Jde vlastně o alternativní historii možného konfliktu mezi největšími rivaly v dějinách lidstva – USA kontra SSSR. I když se tato vize díkybohu zatím nestala, není  bohužel tato apokalypsa vyloučena. SSSR už dnes není, ale jen naivka si může myslet, že Rudý medvěd se definitivně vzdal své touhy po světovládě. Příběh začíná teroristickým zničením hlavního ruského komplexu na zpracování ropy. Sovětský svaz se dostává do situace, kdy během několika měsíců pravděpodobně vyčerpá všechny své strategické rezervy ropy. Tak se rozhodnou zábor Perského zálivu. Tam jsou bohužel ale silně zabydleny jednotky USA a NATO, a proto je potřebují od tamtud vylákat pryč. A skvělé řešení je rozpoutání války v západní Evropě. Po smyšlěném obvinění Německa z atentátu na Kreml je napadnou. A tak se rozpoutá třetí světová válka. Klíčovým bodem je obsazení Islandu, odkud se dají ovládat všechny námořní cesty z Ameriky do Evropy. Jednotky NATO na Islandu jsou během jednoho dne zcela zničeny a ostrov patří SSSR. Román se skládá z několika příběhů – diverzatské války Američanů na Islandu, pozemní války na německé frontě a ponorkové války v Atlantiku. Válka ale nepokračuje jak si Rusové mysleli, a proto se čeká, jestli se některá strana rozhodne použít zbraň konečného řešení – jaderné bomby. Děj má strhující spád, je plný nečekaných zvratů a my může doufat, že tento příběh bude navždy pouze sci-fi. Na konci knihy sice děj trochu připomíná taktickou příručku Rudé armády, ale to se na 600 stránkách ztratí.