Rudá pyramida – Rick Riordan

Rick Riordan, to je ten pán, který napsal Percyho Jacksona, takového toho drzouna, který se zaplete s řeckými bohy. Ale aby se čtenářům Řekové nepřejedli, tentokrát nám pan Riordan představí jinou mytologii; jak název napovídá, egyptskou.

Rudá pyramida - Rick Riordan

Sourozenci Carter (14) a Sadie (12) Kaneovi žijí po matčině smrti odděleně – Sadie s prarodiči v Londýně, Carter cestuje s poněkud výstředním otcem egyptologem po světě. Jak už to ale v takovýchto knihách bývá, pan Kane je zapleten do zvláštních záležitostí a záhy do nich zatáhne i děti. Při návštěvě londýnského muzea se totiž sourozenci stanou svědky toho, jak se jejich otec pokusí povolat na svět egyptského boha. Bláznivina? A to je teprve začátek. Pan Kane totiž (kromě toho, že vyhodí půlku muzea do vzduchu) nepovolá jen jednoho, ale rovnou pět, mezi nimi i zlovolného Sutecha, který rovnou na místě, dle svého oblíbeného zvyku, uvězní pana Kaneo do rakve. Na Sadii a Cartera teď čeká nejeden těžký úkol – musejí se vyrovnat s existencí nadpřirozených sil, nepřátelským spolkem egyptských čarodějů z faraonských dob, zachránit tátu a hlavně zastavit Sutecha, který, jak jinak, chce zničit svět.

Podobnost s předchozí, slavnější sérií je značná a zřejmě i zamýšlená (kniha začíná proslovem ke čtenáři, kde se hrdina dušuje, že tenhle příběh je pravda a nic než pravda), dokonce se tu na Percyho Jacksona objeví i pár narážek, dost možná se příběh odehrává i ve stejném univerzu. Najdeme tu i podobný styl humoru, příjemně civilní postavy bohů, poměrně dobře propracované hlavní hrdiny (tentokrát jsou dva a v ich formě se střídají – styl vyprávění mají sice podobný, ale naštěstí se neplete) i dobrý příběh. Je to sice klasická vyprávěnka „padouch chce zničit svět“ a hrdinové celou dobu někam běhají (v některých okamžicích až bezcílně), ale čte se to příjemně a být mi dvanáct let (ve dvanácti jsem byla zapálená egyptofilka), plesám blahem. V současnosti bych už knížku tu a tam proškrtala – uprostřed se trochu táhne a zkrácení minimálně o pětinu by jí výrazně pomohlo. Nejedná se ale o nic, při čemž byste nudou umírali.

Humor je tu mírný, ale příjemný, pobaví jak mladší, tak dospělé čtenáře (ti by mohli v několika situacích i vzpomenout na vlastní začátek puberty). Postavy s výjimkou hlavních dvou hrdinů a jejich strážkyně nejsou moc propracované, vlastně nemají ani moc prostoru a klasický „muahahha“ záporák nebudí respekt, ale i to se dá přejít mávnutím ruky. Rick Riordan má zvláštní nadání napsat i banality tak, že se nad nimi stejně nikdo rozčilovat nebude.

Co se týče samotné egyptské mytologie, je znát, že aspoň drobný výzkum autor podnikl. Stejně jako u Řeků v Percym Jacksonovi si ji nenásilně upravuje a modernizuje, ale zároveň s ní nakládá s úctou. Člověk se tu i leccos dozví (vedle informací typu, že všichni možní bohové podsvětí vypadají jako rockové hvězdy, i něco málo o reáliích a dalších egyptských zajímavostech.)

Takže shrnuto: Rudá pyramida je průměrná, pěkná dobrodružná knížka, kterou můžete s klidným svědomím věnovat rodinné mládeži a pak si ji sami přečíst. Není to sice žádný trhák, ale pobaví, hezky u ní plyne čas, prostě oddechovka, jak má být. Navíc je tu vysoká šance, že v dalších dílech se to pořádně rozjede, egyptská mytologie má hodně co nabídnout. Takže palec nahoru. (Ale ten obal z toho servěte.)

První kniha série Kronika Cartera Kanea. Myslíte si, že je nějaký med nechodit do školy, věčně létat po celém světě, vozit s sebou jenom to, co se vejde do jednoho kufříku, a nemít žádný pořádný domov? Tak to budete koukat! Už šest let cestuje Carter Kane z místa na místo se svým otcem, věhlasným egyptologem. Pořádně nezná ani vlastní sestru Sadie, která žije s prarodiči v Londýně. Děti se smějí setkat jen dvakrát do roka a tentokrát pro ně otec ještě ke všemu vymyslí nudnou prohlídku Britského muzea. Jenže pozor – egyptští bohové se probouzejí! Začínají nejděsivější Vánoce jaké kdy Carter a Sadie zažili… Od toho dne se život čtrnáctiletého Cartera a dvanáctileté Sadie obrátí naruby. Sourozenci Kaneovi zjistí děsivou pravdu o své rodině a poznají tajemné egyptské bohy mnohem líp než z otcových výkladů a exponátů v muzeích. Objevte zblízka starověký Egypt s jeho magií, dobrem i zlem a připojte se k dobrodružné výpravě sourozenců Kaneových.

• Autor: Rick Riordan
  • Překlad: Dana Chodilová
  • Série: –