Vítejte v podmořském světě plném magických tvorů

Žánru young adult již dávno nevládnou jen třpytící se upíři, vlkodlaci větší než vaše vrata od garáže a sexy padlí andělé snažící se o svou nápravu. Ovšem co na vás čeká v knize Modré hlubiny, to je téma daleko originálnější. Jennifer Donnelly zavádí čtenáře do vodního světa, který je velmi podobný tomu našemu, jen s malou výjimkou – jeho obyvatelé mají místo nohou ploutve.

61_Waterfire_saga_1_Modre hlubiny_cv_CZE

Když se potopila bájná Atlantida, jedna z jejích vládkyň prosila bohy, aby ušetřili lidské životy. Ti její prosby vyslyšeli a z lidí udělali mořské víly. Tyto víly se zabydlely ve všech vodách po celé zeměkouli a jejich život je takřka stejný jako ten náš. Mořské panny se rády krášlí, mlsají laskominy a také mezi sebou vedou války. A že se mezi pannami najdou i pěkní intrikáři, to na svou kluzkou kůži brzy pozná i šestnáctiletá Serafina, dcera královny Miromaru, která se právě chystá na jednu z nejtěžších zkoušek svého života. Během obřadu se má potvrdit její nárok na trůn nebo přijde o život. Jenže obřad je narušen a Serafina pronásledovatelům utíká. Ovšem co si teď počít? Království je v troskách a jediná nabízející se možnost je těžko uvěřitelná, jelikož by dívka musela začít naslouchat svým snům…

Jennifer Donnelly je cenami ověnčená americká spisovatelka, píšící jak pro mládež, tak dospělé. Známá je hlavně díky svým historickým románům Northern Light, Revolution a trilogii The Tea Rose. Modré hlubiny napsala ve spolupráci s Disney a hlavním námětem románu je šest mořských panen, které se mají postavit starověkému zlu. První díl ze série WaterFire sága je spíš takovým úvodem do vodního světa, v němž autorka čtenáře seznamuje s kouzelnými bytostmi. Víly běžně používají magii a můžete se setkat i s vodními čarodějkami, jež provozují zakázanou temnou magii, která vám může chvílemi připomínat voodoo.

Poutavý příběh je vyprávěn ve třetí osobě a točí se kolem princezny Serafiny. Tu si jistě oblíbí hlavně čtenářky mladšího věku. Jelikož Serafina je typická puberťačka, na kterou je příliš brzy vyvíjen velký tlak a je hnána k zodpovědnosti. Ona na to reaguje nerozhodností a nedostatkem odvahy, nedůvěřuje sobě ani svým schopnostem. Starším čtenářům by její chování mohlo přeci jen občas lézt na nervy. Další významnou postavou je Serafinina odvážná kamarádka Nejla, taktéž princezna. Ostatní postavy bohužel tolik prostoru nedostaly, ale věřím, že to autorka hodlá napravit v dalších dílech. Bohužel co se týče vykreslení postav, tam poněkud pokulhává. Donnelly bravurně vykreslila jak prostředí, tak i historii vodního národa. Jen postavy zůstaly ploché. Velká škoda.

Modré hlubiny jsou knihou vhodnou opravdu spíš pro mladší čtenáře. I když je příběh výborně propracovaný a nechybí v něm ani akční scény, přesto je to pohádka s nálepkou Disney, kde postavy nejsou komplikované. V knize je sice hned několik zvratů a děj není zcela předvídatelný, i tak se ale dá konec předem docela dobře odhadnout. Pár částí bylo sice trochu mrazivějších, ale rozhodně to nebylo nic, po čem by se děti měly v noci budit hrůzou. Modré hlubiny by se daly přirovnat k animované pohádce Malá mořská víla, ovšem to jen v případě, pokud by Ariel měla dalších pět sester, s nimiž by vytáhla do boje ne proti zlé čarodějnici Uršule, ale temné bytosti Abadon.

65%
  • Jennifer Donnelly: Modré hlubiny
  • Egmont, 2015