Semper fi – Fabian Robert

Robert Fabian je pojem. Legendární Mariňáci se letos dočkají nového vydání ve speciální luxusní edici i s bonusem navíc. My se však podíváme na jeho novou knihu Semper fi, která vyšla v odvážném nákladu a která znovu otevírá osudy hrdinů z románu Carpe diem.

Fabian Robert - Semper fiPorter a jeho spolubojovníci jsou nasazeni do akce. Mají zachránit skupinku civilních osob z válečné zóny. Tlačí je čas, protože planeta má být vybombardována jadernými zbraněmi. Po krátkém boji a předčasném bombardování, ze kterého se jen tak tak vylížou, dostanou mariňáci toužebně očekávanou válečnou fregatu. Po krátké dovolené, na níž se setkají se starým známým z výcviku, jsou posláni na průzkumný let. Objevují kolonii Nomádů, kteří ve shluku starých lodí směřují vesmírem do neznáma. Po rychlém průzkumu, kdy fanatičtí Nomádi páchají hromadnou sebevraždu, naloží piráty. Jenže něco se stane. Trosky nomádního města začnou mizet a neznámé pole dohání i mariňáky. Jsou přemístěny na místo, kde je do svých spárů chytne cizozemské plavidlo velké jako malá planeta. Příběh může začít…

Objevování mimozemského prostoru partou válečníků, to je velmi vděčné čtenářské téma. I když román tentokrát akcí nehýří, dočkáme se typického mariňáckého štengrování se mezi sebou, a tak má autor čas pracovat s jednotlivými charaktery. Mezi řádky čtenáři dochází, že military scifi začíná být Fabianovi malá, autor chce ve svých textech objevovat a fascinovat a myslím, že časem se nám od něj dostane klasické space opery.
Kniha má patrnou spojitost s některými předchozími Fabianovými knihami. Porter získal na Esperanze (Carpe diem) schopnost být vnímavější vůči mimozemským myslím a tak svůj šestý smysl používá jak při obraně, tak při komunikaci.
I když je kniha zajímavá, někteří čtenáři se nebudou moci zbavit pocitu, že Semper fi je začátkem něčeho většího, což poslední kapitoly potvrdí. Na konci tak čtenář musí zapochybovat, jestli se Fabian nesnaží vykrást sám sebe. Tentokrát se ale rozuzlení této otázky dozvíme mnohem později. Připravované pokračování, které přímo bude navazovat na tuto knihu, ještě není na papíře, takže tentokrát budeme čekat mnohem déle než dva tři týdny jako u předchozích Fabianových knih.
Fabian pro zachycení atmosféry používá zkratek pro označení některých bojových pojmů. Je třeba říct, že to užívá s rozumem, takže nemusíte věčně listovat pomocným rejstříkem. Obálka je tentokrát atmosférická, zachycuje jednu z úvodních scén románu. Zkrátka David Spáčil se tentokrát vytáhl.

Semper fi je o něco slabší military scifi s přesahem do space opery a příslibem, že pokračování bude stát opravdu za to.

1. Nemůžu souhlasit s koncem recenze, kdy autor píše *Semper fi je o něco slabší military scifi*. Kniha na mě pusobí velice dobře a neřekl bych, že patří ke slabším článkům od tohoto autora. Při čtení knihy naopak člověk zažívá jisté deja vu, což knihu dělá mnohem zajímavější a přitažlivější.

2. Mariňáci i Carpe Diem (které zrovna čtu podruhé) se mi moc líbili (Carpe mi přijde jako Hvězdná pěchota okleštěná od politiky), takže po tutom se musím podívat.

3. Myslím že Fabian drží úroveň serie. I když zrovna teďka znovu čtu první díl abych zjistil jakým způsobem ve mně dosáhnul pocitu z dvakrát tak tlusté knížky jak je to nabité dějem.Nový díl je maličko rozvláčnější ale přináší nostalgii po klasických sci fi příbězích. Teďka ale autora čeká to nejtěžší-pointa. Chystá se vysvětlit spoustu tajemství která mu před tím pomohla vybudovat atmosféru.

4. Dalo by se rici, ze se jedna o prekvapeni – ten kdo cekal reznicinu z CD-II, docka se jen zcasti, kniha dava prostor i sede kure mozkove coz je hodne pozitivni zprava pro vsechny fanousky klasik sci-fi v CR. V danou chvili jsem nevedel, ze se chysta pokracovani a cim vice stran ubyvalo, tim vetsi strach jsem mel z konce ktery se nabizel a popravde tvaril jako nevyhnutelnost… Fabian umi psat a umi zaujmout. Zpocatku se jedna o podobne stoceny pribeh jako u CD, stejne zakerny, strohost nekterych situaci tomu vylozene napovida ale nakonec se ocitete v bubline a zaklapnete obalku s myslenkou na uplne jinou Fabianovu knihu.Nejlepsi kniha tohoto autora neni zanrove military sc-fi (ackoli tomu lesteni zbrani, nekonecne rozbory techniky a pouzivani tech. zkratek napovida), ale cistokrevna scifi s nazvem Planeta mezi dvema slunci (2002). Zadna z RB knih nema tak hutnou atmosferu a tak vykresleny pribeh jako tento kousek – cloveka zamrazi pri vzpomince na nektere pasaze, umornost vykresleneho podnebi a zejmena dokonale popsane charaktery hlavnich hrdinu davaji vice vyniknout atmosfere pribehu. A nyni, zda se, s pokracovanim Semper Fi dostane presprilis utnuty konec Planety mezi dvema slunci novy rozmer.Doufam ze se nepletu, ale dve slunce davaji jistou sanci – pevne doufam, ze se objevi Brent a Owen 🙂

5. Přečteno. Přestože kniha navazuje na Carpe Diem a má i odkazy na Mariňáky, nejde o čistou militari asction, ale je laděna spíš do sci-fi. Věci to není nijak na škodu, rozvíjí a navazuje na pár mlhavých náznaků z CP. Děj je místy zbytečně rozvláčlý, místy si autor trochu za filosofuje. Celkově spokojenost a jsem zvědav na další pokračování. Hodně zvědav 🙂

6. Jsem z toho poněkud rozpačitý
    Od Fabiana jsem přečetl všechny knihy a musím říct, že se mi Semper fi četla docela dobře. Má to spád hned od začátku a i když ke konci už to začíná dost zvolňovat, tak se to pořád dá číst. Co mě ovšem zarazilo, byl konec, který je vyloženě slabý. I když těžko mluvit o konci když to žádný nemá. Musím přiznat, že na mě kniha působí dojmem, jako by někdo posledních pár stran vytrhl. Na knize není ani náznak toho, že bude druhý díl nebo pokračování a tak jsem to bral jako samostatný román a závěr mě vyloženě zklamal. Pokud chtěl autor pokračovat v příběhu ve větším rozsahu než jedné knihy, tak bylo ideální místo k ukončení Semper Fi po zabití Keszela a další kapitoly už nechat jako úvod příští knihy. Takhle na mě ten závěr působí příliš nedodělaně a nedomyšleně.

7. Re: Jsem z toho poněkud rozpačitý
    NAOPAK konec primo vybyzi k pokracovani a spojeni s dejem v knize Planeta mezi dvema sluncy 😀 uz se strasne tesim, doufam ze nebudeme cekat dlouho :/

8. to Vojtanno