Série Čaroděje sobě navzdory – Stasheff Ch.

Čarodějem sobě navzdory, Vzkříšení krále skřeta, Čaroděj odpoutaný, Čaroděj rozzuřený,
Čaroděj putující, Čaroděj se ztratil, Čaroděj kacířský, Čarodějův společník, Čaroděj šílený, Čarodějné kameny, Čarodějův syn, Úniková rychlost aneb utíkejte od toho, dokud je ještě čas.

STASHEFF Christopher - Čaroděj a syn Jednou v knihkupectví s fantasy, mne zaujalo dvanáct, vedle sebe narovnaných knih. Byla to série knih s názvem Čarodějem sobě navzdory od Christophera Stasheffa. Pohybuji se ve světě fantasy literatury dlouho a bylo mi divné, že bych nezpozoroval vydání tolika na sebe navazujících knih, které musely postupně vycházet nejméně po pět let. Hned jsem se rozhodl koupit první dva díly, načež mě prodavačka hned ukecala na třetí, který údajně není už nikde k dostání ( měla pravdu mimochodem). Poněvadž chtěli za svazek okolo osmdesáti korun, což je při dnešních stopadesátikorunových sumách poměrně směšné, zakoupil jsem všechny tři a s nosem zabořeným do prvního dílu jsem zatočil směrem k tramvaji. Aha, takže jsme v daleké budoucnosti lidstva. Za těch pár tisíc let jsme stihli kolonizovat spoustu planet, máme laserové meče, cestujeme hyperprostorem a vsadím se…no jasně už je to tady, robotický kůň se superpočítačovým mozkem už je také k dispozici. No na začátek nic nového, ale snad se z toho vyklube něco čtivého. Na planetě Gramarye, která je plná esperů ( např. telekinetici schopni využívat určitou duševní sílu, hypnotizéři atp.) přistává kosmická loď s hlavním hrdinou Rodem Gallowglassem, agentem vládní organizace, která si klade za povinnost udržet na všech zapomenutých planetách demokracii. Jak tohle mohlo nějakého spisovatele napadnout mi opravdu není jasné, to však s tématem nesouvisí. Pověstnou kapkou v poháru trpělivosti je scéna, kdy Rod přendá palubní počítač do věrné imitace koně, který jej provází na každém kroku ( finty, jako antigravitační jednotka, hlasitý odposlech, a mikrofon voperovaný do Rodových úst jsou samozřejmostí).

Řekněte sami, čekali byste něco jiného, než prvotřídní brak? Určitě ne, opak je však pravdou. Velice věrohodně je podána adaptace mladého agentíka na nové nástrahy světa, který je úrovní středověký, ke všemu protkán neustále teleportujícími se čaroději a poletujícími předměty. Téměř okamžitě se spřátelí s mladou královnou a pomáhá jí řešit trable, což je povětšinou hlavním námětem knih. Ptáte se jaká bývá zápletka? Na planetu vždy ve většině knih dorazí prohnaní lotři ( uhádli jste, cestují strojem času) a všemožnými způsoby se snaží vzbudit rebelii proti pozvolna se tvořící demokracii tím, že pošlou královnu do věčných lovišť. Tomu vždy, většinou však až ve finální bitvě, zabrání Gallowglass. Ten mezitím, pod nabytým titulem lord Velký čaroděj, vede plnohodnotný život. Vezme si za ženu krásnou Gwendylon ( jasně že nejmocnější čarodějku na Gramarye ) a zplodí spolu čtyři krásné děti ( jež jsou ještě mocnější něž jejich matka ), které je později doprovází na jejích výpravách za obranu rozvíjející se demokracie.
Celkový dojem z mého podání nemáte nejlepší, že ano? V knize to tak ale vůbec nepůsobí. Vše je podáno velice realistickým dojmem a jsou jen jakoby mimochodem uváděny i četné příklady z historie země, vztahující se k tématu. Dobře patrná je i literární vyzrálost autora. Používá umírněný počet cizích slov a rčení, velice pěkně kombinuje chvíle klidu a akce, samotnou magii má v knize velice pěkně zobrazenou a hlavně promyšlenou, na vše se potom snaží dívat z vědeckého hlediska.

Druhá strana mince

Předchozí řádky jsem psal v době, kdy jsem celou sérii ještě neměl dočtenou. To jsem teď napravil a musím říci, že mé pocity jsou velice rozporuplné. Který z nich je nejsilnější, ptáte se?
Brak. Je to krásný, typický příklad braku. Zápletky se v každé další knize sice odlišují, ale jsou psány tak nezáživně, že vlastně ani nevíte, co se událo před pár stranami. Ve snaze upoutat čtenáře i pro příští díl, velice poutavě vykresluje čarodějovu rodinu. Když nad tím tak přemýšlím, docházím k závěru, že všechny ty knihy jsem přečetl jen proto, abych se dozvěděl jestli si děti jako hlavní postavy povedou lépe. Nepovedou, poslední knihy jsou možná ještě horší než první.

Jaký je tedy můj celkový názor na toto „veledílo“ ?