Severská mytologie: odhlehčená verze severských legend

Neil Gaiman, autor knižní předlohy k seriálu Američtí Bohové, povídky, která se dočkala filmového zpracování Hvězdný Prach či Knihy hřbitova nám podává své zpracování mýtů ze Severu! A že je to počteníčko, panečku…

Co se samotného tématu severské mytologie týká, v posledních letech stoupla v oblibě u mnoha autorů. Neil Gaiman rozhodně patří mezi ty, kteří si na svůj seznam úspěšných děl mohou připsat knihy s touto tématikou.

V knize Severská mytologie, která je složena z několika převyprávěných mýtů (Lokiho děti, Poklad bohů, Thorova cesta do země obrů, Baldrova smrt – abych vyjmenovala pár), se, pokud se o toto téma zajímáte už delší dobu a máte k němu načtené knihy, sice nedozvíte nic nového, ale v Gaimanově podání knihu nelze nemilovat. Autor sám se snaží držet pramenů, neboť už v úvodu zmiňuje, že severská mytologie ho zajímala už od dětství. Velikou výhodou je, že Gaimanovo podání starých legend představuje lehkou četbu, která ovšem neztrácí nic na zajímavosti. Je tedy určena zejména těm, kteří si chtějí u čtení odpočinout a příliš nepřemýšlet.

Povídky mají chronologickou posloupnost – začínají tedy představením všech důležitých postav, popisem vzniku světa (z nicoty, spolupůsobením chladu a horka) a končí Ragnarökem, který se dá vnímat jako uzavření všeho, ale zároveň počátek něčeho nového. Povídky na sebe volně navazují a Neil vypráví ty nejzásadnější momenty ze života bohů jako je Thor, Loki či Ódin. Zejména Thorovi a Lokimu se v knize dostává největšího prostoru; dozvíte se například jak Thor získal své kladivo nebo kolik dětí měl Loki. Ze všeho nejvíce však čtenáři utkne v paměti povídka, v níž se Loki proměnil v klisnu, aby odlákal koně horského obra, který se snaží vystavět zeď kolem Ásgardu, načež se o pár měsíců později objeví u Odina s osminohým hříbětem, které mu věnuje. Vše je vyprávěno s nadsázkou a autor bohy polidšťuje – chybují, uvažují a cítí se stejně jako obyčejní smrtelníci. Přesto si čtenář u některých povídek opravdu přeje, aby se Gaiman rozepsal více do hloubky. Čtenář se navíc nemůže zbavit dojmu, že autor favorizuje Lokiho.

Knihu doporučuji zejména těm, kteří hledají odpočinkovou četbu, vhodný úvod do severské mytologie nebo si netroufnou na Eddu či Severské báje a pověsti od Odeonu.

Neil Gaiman: Severská mytologie
Vydalo: Argo,2017