Sliby jako měna

Jsou to dva roky, co u nás Yanceymu vyšla Pátá vlna, první díl série spadající do v současnosti tak populárního postapo young adult. Při čekání nejen na plánovaný film, ale i na druhý díl si někteří možná rvali vlasy, ale alespoň knižní pokračování snad naplní všechna očekávání. Se čtením Nekonečného moře však nijak nepospíchejte, protože Poslední hvězda (The Last Star) vychází v originále až v květnu 2016.

Yancey Rick: Nekonečné moře Cassie Sullivanová a její druhové přežili čtyři vlny ničení způsobené Jinými. Nyní, zatímco byla lidská rasa téměř vyhlazena a Pátá vlna se žene krajinou, stojí mladí lidé před volbou: připravit se na zimu a doufat v návrat Evana Walkera, nebo se vydat hledat další přeživší, než je nepřítel obklíčí. Protože další útok je velice pravděpodobný – je neodvratný. Nikdo však nemůže tušit, jak hluboko Jiní klesnou, ani jak vysoko se lidskost dokáže vzepnout, aby stanula v konečné bitvě mezi životem a smrtí, mezi nadějí a zoufalstvím, láskou a nenávistí.

Stejně jako v prvním díle, i v Nekonečném moři se hlavní hrdinka Cassie protlouká světem, který se rozhodli zlikvidovat Jiní – mimozemské bytosti schopné vyvolat ničivé vlny s jediným cílem: vyhubit lidstvo. A jako hlavní heslo stále platí, že se nikomu nedá věřit. Tentokrát však už Cassie není sama. Naopak, druhý díl rozehrává svůj příběh na smluveném místě, kde Cassie a celá její skupina čekají na návrat Evana, který je stále trochu tajemnou a dost rozporuplnou postavou. Není proto divu, že většina přítomných nevěří, že je mladík opravdu na jejich straně, a ti zbývající pochybují, že je ještě naživu. Nemůžou si dovolit čekat příliš dlouho, protože se blíží sníh a mráz a možností, jak přežít, stále ještě nemají zrovna široký výběr. Jestli zůstanou, zima si pro ně přijde; jestli odejdou, opustí jediné útočiště, které dosud našli, a budou vydáni napospas nepřátelské rase.

Evan se nakonec ukáže. Ale jeho příchod také zároveň znamená den, kdy jsou hrdinové nuceni nedobrovolně odejít a jejich skupinka se zase o něco zmenší. Smrt však v tomhle případě ještě není to nejhorší, co je může potkat.

Pokračování může být pro někoho zklamáním, protože vzhledem k prvnímu dílu nepřináší mnoho nového, ať už jde o svět, či děj. Vyprávění ze tří různých pohledů totiž v tohmle případě dost škodí a největší slabinou Nekonečného moře je hlemýždí tempo, s jakým se příběh posouvá vpřed. Zároveň si však kniha zachovává určitou čtivost, přestože míry akce, jakou nám dopřála Pátá vlna, se nedočkáme. Stále však platí, že popis událostí působí velmi přesvědčivě. Nejen pokud jde o boj, ale hlavně co se týče taktiky nepřátel. Navíc se autor nebojí ani větší dávky násilí v podobě vybuchujících batolat nebo trénování pětiletých dětí k zabíjení.

Jak už jsem zmínila, děj by si zasloužil mnohem lepší péči, zato postavy mají dostatek prostoru. Většina hrdinů se (právě na úkor děje) nějakým způsobem vyrovnává s vlastní minulostí, a tak má aspoň čtenář možnost zjistit, čím si museli projít. Tento náhled do historie nejdůležitějších členů skupiny velmi pomáhá prohloubit jejich charakter a připravit půdu pro jejich další vývoj, a to i přesto, že během samotného Nekonečného moře toho někteří příliš nenamluví. Autorovi se i tak povedlo ukázat jejich vnitřní sílu, což není úplně samozřejmostí, obzvlášt v tomto žánru. Navíc se zde objevují dvě nové postavy: Břitva a Grace, kteří jsou nepochybně zajímavým oživením, i když se nezdá, že by se měli v plánu přidat ke Cassie a jejímu malému odboji.

I postavy však trpí určitým nešvarem. Na jednu stranu se autor dokáže bez váhání zbavit některého ze svých vedlejších hrdinů, jiných se ale naopak drží jako klíště. Až do té míry, že mi to trochu vadí – autor musí mít tyhle své „vyvolené“ opravdu rád, protože jediný důvod, proč přežili a přežívají dál, je štěstí. A když někdo zmizí už potřetí, jen aby čtenář o chvíli později zjistil, že přece jenom stále žije, začne to být dost otravné.

Na konci nastává zlom a obligátní velké odhalení. V tomto případě se týká informace, která už se dříve několikrát objevila, a až do závěru druhého dílu by mne ani v nejmenším nenapadlo ji zpochybnit. Tehnle zvrat skoro působí, jako by autor byl se stavem věcí původně smířený, ale pak se najednou rozhodl celou sérii pojmout jinak. Ten pocit je tak silný, že si opravdu nejsem jistá, jestli si to Rick Yancey tak dobře naplánoval, nebo prostě jen změnil názor. Škoda jen, že vějička, na kterou se má čtenář chytit, aby si pořídil i chystaný třetí díl, nevyvažuje všechny výše zmíněné nedostatky.

60%
  • Rick Yancey: Nekonečné moře
  • Nakladatelství: Baronet, 2015