Slza bohů – Odkaz Trhlinové války III. – Feist E. Raymond

Tak nad touto knihou bych uronil slzu i já. Nejenom bohové… Protože takovou perličku jsem od pana Feista opravdu nečekal. I když možná ano, protože předchozí dva díly byly kvalitativně také blízko této úrovni.

Feist E. Raymond - Slza bohů - Odkaz Trhlinové války III.Jaké? To je snad každému, kdo je četl, jasné. Základním prvkem jsou totiž předcházející počítačové hry, což se nemohlo neprojevit v tištěné podobě. A také je to velká škoda.

K důvodům se dostanu. Teď chci jen trochu naťuknout opravdu „velmi složitý“ děj. Medvěd – vrah, zloděj a pirát dostane darem od tajemného necromancera talisman, který jej učinil nezranitelným. Na oplátku žádá maličkost. Přepadnout Ishapianskou loď a ukradnout Slzu bohů, magií nabitý kámen, díky kterému mohou smrtelníci komunikovat s bohy a dobro se má jak chránit před zlem. Vše ale zkomplikuje Knute, pirát, který si chce bohatství nechat pro sebe a Medvěda – i přes svůj strach, jenž k němu cítí – vyšachovat ze hry. To se mu částečně povede a vedlejším výsledkem je situace, při které tajemný artefakt zůstane potopen i s lodí na mořském dně. Tím mohou začít honičky, loupeže, vraždy a intriky za účelem vyzvednutí vraku na hladinu a tím pádem se dostat k tolik žádané věci po celé Midkemii (tedy mezi těmi, kteří jsou tak říkajíc „v obraze“ a mají potuchy, že něco takového vůbec existuje). Za stranu dobra opět pobíhá neustále zmlácený panoš James alias Jimmy Ručka a v tomto díle nově originálně nazvaná a při představování neustále opakující svůj titul Jazhara – rádce v magických záležitostech prince Aruthy. Několik kapitol bude mít pro sebe i William, Pugův syn. A co tito tři budou mít na starost? Nic těžkého. Primitivní detektivku, kdy budou bloudit z jednoho místa na druhé a snažit se dojít přes haldu mrtvol k vytouženému cíli.

Vhodné leda pro hru

A to je, vážení, to jediné, co vás tu potká. Četli jste někdy třeba návod na počítačovou hru? Nebo, to mě teď napadlo, některou hrací knihu, kdy otáčíte stránky podle čísel pod odstavci a snažíte se probojovat dál a dál? Ne? Tak teď můžete. Protože jediné, čeho si dosytosti užijete, je tupý děj s neustálými boji. James a Jazhara jen a pořád chodí od jedné postavě ke druhé, protože se musí zeptat na další postup, případně informaci, která je do budoucna životně důležitá. U tohoto člověka zjistí, že je buď pryč, nebo mrtvý, nebo pro něj musí něco udělat, jinak bude mlčet jak děd Vševěd u Járy Cimrmana (ovšem tady ani veršování nepomůže). Takže oba nasadí rychlý krok, někam vejdou, zabijí všechny přítomné, něco najdou, to donesou oné postavě, která to nezbytně potřebuje, a teprve potom se mohou pohnout z místa dál. A co že je to vlastně dál čeká? Netušíte? Další muž nebo žena, které musí  pomoci, protože „přes to vlak prostě nejede“. Takže opět vytáhnou rapír a bojovou hůl, zničí několik upírů nebo skřetů, někoho zachrání, něco najdou, něco vrátí, něco zjistí, aby přece mohli postoupit v ději a nezůstali na místě! Takže celá kniha vám připadá, jak kdybyste četli popis/návod na hru v první osobě množného čísla. Možná, že na počítači je to super.

Co jiného od RPG her očekáváte, že? Dobrý příběh (ten by tady zaimplementovaný do hry byl) a neustálé souboje (o ně také nepřijdete). A hlavní padouch na závěr je nezbytností. Jenže je tu takové malé „ale“. Na počítači získáváte zkušenosti, učíte se nová kouzla, nalézáte lepší věci a vybavení a vůbec si s hlavními hrdiny děláte, co uznáte za vhodné. A to v knize nejde. Takovou naivní ukázkou je situace, kdy Jazhara provádí nějaké kouzlo, a když se jí James zeptá, co to bude dělat, Jazhara odpoví, že to nikdy dříve nezkusila, takže neví. Což je narážka na novou úroveň ve hře, kdy postavě přibyde kouzlo. Není to směšné?

Bez emocí

I děj je odlidštěný. Doslova mě dostalo, když William našel svou lásku Talii ležet v krvi na zemi a poté mu v náručí umřela. Dle mého názoru by člověk buď apaticky seděl nebo něco podobného a odmítal se hnout z místa, nebo by se tak naštval na vrahy, že by ho nešlo zastavit. Ale tady lehce zvítězí rozum a Pugův syn jednoduše řekne, že pomsta mu neujde, a potom začne dělat, jakoby nic. Na následujících stránkách se objevuje, že se Will usmál, ale o dalších X desítek stran dál se dočteme, že to bylo v daný moment poprvé, co se Williamovi na tváři objevil úsměv od Taliiny smrti. Tak nevím, že by to předtím byl jen škleb?

Bohužel teď nemůžu najít výraz, kterým byl označen Aruthův agent pohybující se v okolí, kde se vše odehrává, ale vím, že toto slovo bylo hodně nelogické, nehodící se a trklo mě do očí. Určitě jej ihned po přečtení poznáte. Ovšem na druhé straně jsem neměl v ruce originál, abych mohl objektivně soudit. Určitě nebylo jednoduché správný český výraz najít, ale i tak je dost kostrbatý.

Co se týče knihy z pohledu věcného, tak docela pobaví epilog, který je zařazen hned na začátku. Ale jak je vysvětleno, z blíže neznámých skutečností nebyl zahrnut do minulého dílu, a proto jej nakladatelství Wales vložilo sem. Překlad je na slušné úrovni, přece jenom Robert Čapek zkušenosti má. Pár překlepů si korektor nevšiml, ale to se stává všude. Slza bohů je tentokrát provedena slušně, z obálky na vás neciví nějaká nechutnost, na kterou se radši ani podruhé nepodíváte a z tohoto pohledu není co vytknout. (Já bych vytknul nízké rozlišení obrázku – pozn. OJ) Jedinou vadou je tentokrát sám pan spisovatel. A nemyslete si, že bych byl vůči němu nějak vyhraněný. Riftwar saga patří na první místa mého soukromého žebříčku a zatím jsem nečetl mnoho knih, které by se této tetralogii byť jen přiblížily. Ale tentokrát to byl opravdu krok do pořádného… nepořádku. Můj osobní názor je ten, že pan Feist by se měl orientovat už na zcela nový svět, novou sérii, protože tady už jen vycucává ty nejmenší zbytky, které ještě zbyly. A začalo to už trochu v Hadí sáze, i když ta ještě byla docela zábavná. Prý mají být dobré Legendy, které u nás vyjdou snad v příštím roce, ale čím se stane Konkláve stínů, to můžu jen s trochou děsu hádat. Určitě si napřed já sám přečtu nebo poslechnu něčí posudek, než utratím další peníze za degradující a stereotypní příběh…

A poznámka redakce na závěr: Feist se rozhodl, že napíše další dvě pokračování Slzy bohů. Díl čtvrtý Odkazu Trhlinových válek se tedy bude jmenovat Plazivec a pátý Temný mág. Hmmm

1. musím souhlasit
    bohužel 🙁 musím naprosto souhlasit s recenzentem, měl jsem velké potíže knihu vůbec dočíst, místy jsem přeskakoval text. Je to prostě o ničem, chování postav je nereálné. Děsím se toho, že si autor nechal otevřená vrátka na další pokračování …

2. Ještě že sem si přečet recenzi
    Knihu sem si chtěl tenhle týden koupit.Ale podle toho co tu čtu si raději pořídím něco jiného.Vzhledem k tomu,že mám podobný vkus na knihy jako Stirius (s žádnou recenzí mě jestě nezklamal), tak mu věřím :).

3. Hura 🙂
    Konecne taky nejaky dukaz, ze to nedelam jen tak a pomaha to :-). Dik.

4. škoda
    Od Feista mam vše, tedy skoro vše Slza bohu mi chybí. Když jsem si přečetl recenzi, tak nevím zda si ji mám koupit. No nakonec to stejně udělám už jen proto, že chci mít sbírku kompletní, ale se čtením počkám. Zrovna dnes jsem asi po třeti dočetl Mág – Mistr. Tedy tolik nostalgie jsem dlouho nezažil :o) Doufám, že se pan spisovatel poučí z podobných reakci na fan stránkách v zahraničí a zlepší se. Nevím jak Vás, ale mne by docela zajímala taková sága odehrávající se v Dvoraně světů. Má totiž tu výhodu, že se je v ní nekonečně světů – tedy nekonečně prostoru pro děj. 😉

5. Hadi saga + škoda
    Jak skončila Hadí sága? No přece dobro zvítězilo! 🙂 A ta Dvorana světů by určitě nemuselo být k zahození, můžeš to Feistovi napsat..

6. Re: škoda
    To jsme na tom stejně – taky mám od Feista všechno. Abych to měl kompletní, tak si stejně koupím i případná pokračování Slzy bohů (už teď se bojím).A co takhle příběh o útěku před Nepřítelem nebo o dračích vládcích Valheru? Našlo by se toho víc …

7. Re: Hadi saga škoda
    Tak fajn mas na nej soukromou e-mail adresu? :o)) klidne mu napisu, stejne se vsude dusuje, ze si reakce ctenaru bere k srdci, alespon uvidim zda je to pravda a on odpovi :o))Taky by nebyly spatne pribehy o Černem čaroději :o) Ta jeho bachorka co řikal Milamberovi a Tomasovi ve věčném městě by určitě vydala na knížku 🙂 Co myslíte?

8. Mě se Slza bohů moc líbila, a nevím, co proti ní máte!Precetl jsem ji za den a pul, nemohl jsem od toho odtrhout oči. Jo a Slza Bohů není napsaná podle PC hry, to byla jen Zrada v Krondoru a nato pak Feist navázal.

9. konecne slovo do pranice :o) Jen jedna otazka cetl jsi krome novych knih od Feista i Maga? Ono se totiz potom soudi uplne jinak, kdyz by jsi treba neznal predchozi uroven knih. A nebo je take mozne ze jsem jiz hodne mlsni a kriticti :o)))

10. No, pozor. Zrada v Krondoru je podle hry. Je o kapku lepsi nez Slza. Potom Return to Krondor opet podle hry a mam pocit, ze do teto hry je Slza zaimplementovana, takze vyzniva uplne stejne. A i kdyby ne, tak pan Feist asi nechtel nicit svuj “novy styl”. Kazdopadne na sve “prvotiny” se uz dlouho ani nehrabe. Bohuzel. A taky jsem Slzu koupil i kvuli tomu, ze od neho mam doma vsechno. Ovsem dalsi serie si rozmyslim…

11. co si budeme povidat to je problem vsech “slavnych” autoru. Casem jsou jejich knizky horsi, anotace chvalitebnejsi a reklama drazsi. Staci si vzit takoveho Gemmella, jeho knizky jsou posledni rok dva naprosto stejne. Porad ten samy scenar, kdyby nebyl Gemmell tak dobry vypravec o jeho knizky bych ani nezavadil. Pratchett to same. Na druhou stranu ono se neni cemu divit, kdyz jde o prachy tak jde o prachy a to jestli je ta knizka o neco horsi nikoho nezajima, hlavne kdyz se dobre prodava…

12. Jo, mága jsem četl čtyřikrát stejně jako všechny Feistovy knihy co vyšli u nás. Je pravda ze cely Riftwar saga byla lepší, ale te se vyrovná jen málo knih na celém světě a tak je těžký s tím srovnávat SLzu bohů.Přesto si ji kup ať máš zbírku kompletní a klidně si ji přečti.Už se memůžu dočkat pokračování.Jo a četli jste někdo Pohádku? Ja se k tomu ještě nedostal ale zajímalo by mě, jaká je.

13. Faerie Tale
    Jo, pohádku jsem četl asi před třema rokama v originále. Na FP je taková shit recenze z mého pera. Ještě jsem to neuměl :-). Ale ani si ji nečti, je tam spíš jen obsah. Každopádně přečíst se to dá v pohodě (neznám ale překlad), je to takový slabší odvar Holdstocka…

14. Re: Faerie Tale
    Mě osobně se pohádka docela libila i když jsem byl dost překvapený že se Feist pustil do Hororu. Nicmene je to docela drsná knížka na Feista určitě. DOporučuji si přečíst už je kvůli kompletaci sbírky ;o)

15. FUj
    Slza Bohu je strasna. Lidi, verte nam a neutracejte za to zbytecne penize. Fakt je to o nicem. Naprosto nezajimavy dej a obrovsky kopec zbytecneho textu. Kniha je plna debilnich vet typu: Z jeji dlouhe kouzelné hole cerne barvy vyslehl zelinkave modry blesk, doprovazeny zlatymi jiskrickami, ktery proletl tesne kolem unaveneho Jamese, zapasiciho se svym vysokym a silnym nepritelem, aby se se sycenim zabodl do zeme prave pred Jamesovym protivnikem, ktery se zrovna v tu chvili chystal Jamese tvrde uhodit zatatou pravici do spatne kryteho mista na plastem zahalene hrudi, ktere vzniklo jeho neprilis preciznim parirovanim…Zahrajte si radeji draci doupe.

16. Hahaha
    Ghostiku ty jsi mne rozesmal, Gemmell, ze je posledni dva roky stejny, haha, ten je stejny od zacatku, ale dokaze vtahnout jako zadny jiny spisovatel. Od Feista jsem si koupil jen prvni ctyri knizky, pak uz jsem tusil, ze to pujde dolu ono uz Zlo v Sethanonu a Stribrny trn nebyly oproti Magovi uplne ono.A ted uz je to jen vyhazovani penez. Stalo mne to dost premahani abych docetl ty jeho posledni dve knizky a na tuhle se uz vyseru uplne podle ohlasu. Myslim ze u mne Feist skoncil.

17. Riftwar the Best? Nop – Empire lives
    To: romison: Máš v podstatě pravdu, že úroveň Feista klesá – až na jednu vyjímku, a tou je Empire Saga. Ta totiž IMHO dokonce překonala původní Riftwar sagu, i když je to asi otázka vkusu. Na Slzu bohů se chystám, ale až budou peníze (tzn. tak za rok, dva)…přeci jenom, už to není ono. Ale třeba vyslyší naše rady a začne s něčím úúúplně novým 😉

18. Nova kniha
    Opet slusnou uroven by mela mit kniha Honoured Enemy, ktera se odehrava za dob ytrhlinovych valek a popisuje boje v horach “Sede veze”, kde proti tsuranum spolecne bojuji drive znepratelene Midkemianske rasy. Prej je to pekny akcni pribeh. Lidi spis typuji, ze to napsal fortschen sam a feist se pod to jenom spolecne s nim podepsal. Je to sice velmi pekne cteni (pry), ale je to pouze akcni zalezitost. Tak jsem zvedavy, jake to bude.

19. Mne moc Empire saga nebrala a imho to napsala nejspis stejne jen J.Wurts a pujcila si jeho svet, on to precetl a rekl dobry to by slo. A bylo

20. Slza Bohu + Fuk U Rimson!
    rimson: Jsi idiot, protoze kdyby jsi cetl nejakou knihu od J.Wurts, tak by jsi nemohl prohlasit ze Empire saga napsala prevazne ona, protoze pise strasne, malovani ji jde lip. Takove to ustavicne opakovani pocitu Lady Mary z Empire Sagy je nejspis dilo pani J.Wurtsove. Jejiho Pan Bile Boure jsem cetl asi na milionkrat a docetl jsem to jen diky tomu, ze ja blbec jsem si to koupil, fuj hnus. Co se tyce Slzy Bohu tak tu dopisoval v dobe, kdy se rozvadel se svou zenou, coz mozna mohlo mit vliv na kvalitu, i kdyz profikum by se to stavat nemelo. Feist je jenom clovek. Bohuzel Feist si ten pribeh nevymyslel a byl zaplacen od toho aby napsal knihy podle hry, rekl bych ze to byl jeho takovy experiment. V kazdem pripade si myslim ze v Slze Bohu uplacal dej lepsi nez ve Zrade Krondoru, ne li lepsi nez i v Vrazich z Krondoru. Vyvaroval se vic chybam stylu utok, pruzkum, prepadeni apod. rekl bych ze se o neco zlepsil. Slza Bohu je slaba, ale dalsi dva dily uz by nemeli byt podle hry a pokud nekdo za ne panu Feistovi zaplati, tak je napise. Meli by byt temnejsi a hororovejsi. Myslim ze by to mohl byt zajimave. Hlavne Feist nebude svazan dejem hry a bude moci konecne napsat neco normalniho. V kazdem pripade v tomto cyklu jsme byli obohaceni o nekolik dlasich veci z Feistova sveta, i kdyz nemalo veci do nich moc nezapadalo, presneji vubec. Myslim se ze by bylo lepsi kdyby predchozi tri knihy Feist nepsal, ale bohuzel necim se zivit musi a ten kdo plati taky diktuje a keca cloveku do prace. Zatim Cuz

21. Ano urcite Feista napadlo Empire Saga, ale sam to nedokazu,si rikal, musim kontaktovat nekoho kdo umi psat a J. Wurts, ta mi pomuze, takhle to urcite bylo, promin omlouvam, ja su tak blby az to boli. A nauc se cist, me jmeno je romison.

22. rozpor aám ze sebou
    Na slze jde až markantně poznat, že je splichtěna podle hry. Naprosto nesmyslné qvesty + pochybné jednání hrdinů vytváří cosi podivného mezi knihou a gamebokem. Není nic horšího, než z nudy hrat gamebok sam ze sebou. Ještě horší ovšem je, když ten gamebok hraje někdo před tebou a ty se držíš podle něj zaškrtnutých puntíků. A to je přesně slza – zaškrtaný gembok i když mistrně sepsaný. Proto je až spodivem, že se mi to celkem líbilo, asi mám v genech zapsaný, že co jse od Feista je dobrý. Každopádně mají Feistovy knihy sestupnou tendenci. Od super (trhlé) ságy bych možná ještě vyšvihl Kralovskou krev a krev, (nebo vrazi) v Krondoru no myslim tu, která se odehrávala i vzemi těch, no jak se ji říka, no zkratka v zem temných elfů. Jinak je to všehno o ničem. A ještě ych možná Feista nechal popravi za to, co udělal ze svého super světa a jak zmršil Puga až je to hamba. Škoda mluvit. Stejnak si koupím další i kdyby stálá 350 a měla 100 stran, asi je o uchylka či co.

23. Aj ja
    Tiež som z tých, čo s Feistom sekli… a Pohádka sa mi nepáčila.

24. Tak nějak souhlasím s všeobecným názorem, že Feistova úroveň jde dolů. Podle mě byla super Riftwar saga a pak to jen dál mršil(až na imperium). Ale Slzu jsem si koupil abych měl kompletní sbírku jinak to už skoro nejde číst.

25. Nechápu
    Ta recenze je postavená úplně na palici. Slza bohů je absolutně skvělá knížka, dal jsem ji za den a půl a prostě jsem se od ní nemohl odtrhnout. Koupil jsem si ji v antikvariátu a absolutně peněz nelituju. Nechápu názory, že je to jak příručka ke hře apod. Prostě super kniha.