Sonea – Vyslancova mise – Canavan Trudi

Jméno Australanky Trudi Canavan se poslední dobou omílá často. Jak by taky ne, když za své knihy sbírá ceny všude možně a těší se oblibě i u čtenářů. Zoner Press nyní přichází na trh s další knihou z její dílny. Tentokrát se vrací k osudům černé čarodějky Sonei, kterou můžete znát už z předchozí série Černý mág.

Sonea - Vyslancova mise

Posouváme se o zhruba dvacet let později po událostech první trilogie a příběh se rozděluje do několika linek. V první se Sonein syn Lorkin vydává na diplomatickou misi do Sachaky. Jako syn dvou lidí, kteří se zasloužili o porážku Sachanů v nedávné válce, si však ani neuvědomuje, co riskuje.

Sonea, která svéhlavé ratolesti nedokáže v riskantním rozhodnutí zabránit, se raději soustředí na jiné věci. Ve městě Imardinu totiž řádí tajemný vrah, mezi lidmi se dostává do obliby nová smrtící droga a Sonea spolu se zlodějem Cerym musí záležitosti přijít na kloub.

Nová trilogie na tu předchozí navazuje jen velmi volně a dá se sice číst bez její znalosti, přesto však budou mít lidé, kteří Černého mága nečetli, trošku problém. Hlavně ze začátku, kdy autorka chrlí desítky jmen, míst a názvů a člověk pomalu neví, čí je. Na minulé události se ale neváže a díky častým narážkám se v událostech i postavách dá brzy zorientovat. Kniha má pomalejší rozjezd, opravdu zajímavé věci se vlastně začnou dít až za polovinou a rázem se vylepšuje nevalný dojem z utahaného začátku.

Rozhodně nečekejte běžnou fantasy. Je to spíš taková light politická intrikárna s kapkou detektivky, místo bojů se tu mluví a zabývá se hlavně lidskými tématy (například zda mají děti pykat za chyby svých rodičů), kulturními rozdíly či otrokářstvím.

Příběh jako takový nemá výraznější vady, autorka je zjevně vypsaná a umí budovat jak děj, tak vztahy mezi postavami i napětí, neseká logické chyby a má všechno hezky promyšlené, bohužel trpí otravným zlozvykem vypisovat úplně všechno. Několikrát za stránku se dočíst, jak někdo „zaklepal, otevřel dveře, vstoupil dovnitř, zavřel za sebou, přešel místnost a posadil se na židli“, není zrovna to, co by knize přidávalo na spádu.

Vyslancova mise je kniha pro všechny, kteří mají s Trudi Canavan kladnou zkušenost nebo si prostě jen rádi přečtou pomalejší, ale zručně napsanou politickou fantasy. Má dost chyb, ale příběh je propracovaný a nechává spoustu otevřených témat a příslibů do dalších dílů. Jedná se prostě o průměr, který si nezaslouží zlé řeči, ale ani výraznější pochvalu. Fanoušci si přijdou na své, příznivci rychlých akčních řežeb ať knihu raději obejdou obloukem a ostatní nechť si nejprve zjistí, do čeho jdou, aby se pak necítili zklamáni.

Jak se žije černé čarodějce několik let po bitvě, již vyhrála, ale v níž přišla skoro o všechno? Na napínavou Trilogii o černém mágovi navazuje neméně dobrodružná Trilogie Zrádkyň. Sonea rozhodně ještě neřekla své poslední slovo… * Život plný dobrodružství a hrdinských činů – přesně to očekává okolí od Lorkina, syna černé čarodějky Soney a Akkarina, bývalého nejvyššího lorda. Proto když se mladému čaroději naskytne příležitost stát se asistentem Dannyla, nového velvyslance Společenství čarodějů v Sachace, neváhá a o místo se uchází. V zemi černých mágů mu však může hrozit a hrozí nebezpečí. Byli to totiž právě Sonea s Akkarinem, kteří porazili armádu sachakanských ichanů, kteří kdysi napadli Kyralii. Budou se chtít rodiny poražených mstít? * Sonea je bezmocná, protože jí jakožto černé čarodějce zákony nedovolují opustit Imardin. Rozhodne se alespoň pomoci Cerymu, svému příteli z dětství, který ji teď potřebuje víc než kdy dřív. V Imardinu řádí nebezpečný vrah, který zabíjí Zloděje a prokazatelně ovládá magii. * V prvním dílu Trilogie Zrádkyň rozehrává úspěšná australská spisovatelka Trudi Canavan příběh zrady a msty, moci a bezmoci, ale také loajality, která není a nemusí být samozřejmá. Zabývá se také tématem blízkých rodinných vztahů. Dědí se snad vina? A mají děti pykat za činy svých rodičů? (anotace)

• Sonea: Vyslancova mise
  • Autorka: Trudi Canavan
  • Série: Trilogie Zrádkyň 1