Star Trek: Enterprise – Kobayashi Maru – Michael A. Martin, Andy Mangels

Kobayashi Maru je v podvědomí startrekovských fanoušků zakotvena hlavně jako hlavní hrdinka nevyhratelného testu na Hvězdné akademii, který přelstil mladý James T. Kirk. Jak to ale bylo s nákladní lodí doopravdy, proč vůbec musela čelit klingonskému nájezdu a jak dopadla v reálu, to jsou otázky, na které dostaneme odpověď v prvním česky vydaném příběhu z univerza Star Trek: Enterprise.

Star Trek: Kobayashi Maru

V prologu nás autoři pozvou na palubu klingonské bitevní lodi, která právě čelí zákeřným nepřátelům, přejícím si zrekvírovat jejich loď. Ale to by nebyli Klingoni, nebo respektive jejich kapitán, aby úlisným protivníkům jejich snahu maximálně neznepříjemnil. A už tady si může spokojený trekkie vrnět blahem, že je ve svém rybníčku, protože klingonská slova na něj prší ze všech stran.

Na počátku příběhu zastihneme Jonathana Archera při misi, kdy se se sesterskou lodí kapitánky Hernandezové účastní rutinního hlídkového letu na trase Země-Draylax-Deneva a nesmírně ho to unavuje. O nic míň ho však neunavuje i hašteření mezi členy čerstvě zrozené Koalice planet, kteří jsou horší než babky na tržišti, když se má jednat o přistoupení nového člena do seskupení. Připočítejme si k tomu další klacky, které mu osud začne házet pod nohy – lehce otravná inspekce na Kobayashi Maru, přihlížení podivnému incidentu mezi Klingony u Draylaxu, nelibost Klingonů cokoliv Pozemšťanům vykládat a nadto překvapivě emotivní důvod k útěku vulkánské komandérky a zbraňového inženýra kamsi do vesmíru.

Ale ani Charlesi „Tripovi“ Tuckerovi se v srdci romulanského impéria nevede o nic lépe. I když v přestrojení pronikl přímo do týmu romulanských vědců vyvíjejících warp 7, nenadálý útok renegátů jeho snahy rozmetá na prach. Navíc čelí podezření ze špionáže nastíněného samotnou admiralitou a nedobrovolně se s vyšetřovatelem účastní pátrání po teroristické buňce, aby byl nakonec spasen někým, komu nevěří o nic víc než Romulanům.

Román je dělen klasicky do kapitol, s tím, že pokud se i během jedné mění místo a čas děje, je tak přehledně (datem a jménem místa) konáno. Plus mínus se celý příběh vejde do dvou měsíců pozemského času, a co se týče dějovosti, je nahuštěn událostmi až po okraj. Martin s Mangelsem zachovali temnější a syrovější vyznění tohoto období startrekovské historie, krví se nešetří, protože přeci jen stránky toho snesou víc než liberální televizní obrazovka, což mimo jiné krásně zobrazuje naprosto fenomenální souboj kapitána Archera s klingonským admirálem Krellem nebo zásah T´Pol při její tajné misi ve vulkánských službách. Najde se místo i pro přívětivé špičkování, což povětšinou zařizuje nevídaná chemie mezi kapitánem Hernandezovou a jejími důstojníky, pro sprosté slovíčko nebo gesto se občas nejde daleko, ale ne přehnaně, a dokonce tu narazíte i na lehce erotické dvojsmysly, hlavně v přítomnosti Kojira Vance, poživačného a excentrického kapitána Kobayashi Maru. Samotná nákladní loď má sice pouze epizodní roli, ale na konci samozřejmě velmi důležitou. Některé vedlejší linie jsou zajímavé, třeba ta s Mayweatherovic Horizonem, některé trošku zbytečné, což se týká hlavně pozemské novinářky, ale zase na druhou stranu dokresluje dopad špatných zpráv do všech koutů Koalice planet.

Redakční práce je opět výborná, Jakub Jungmann se zhostil překladu skvěle a obálka Stéphane Martiniéra je velmi koukatelná. Z románu Kobayashi Maru se tak vylupuje atraktivní, čtivý kus, který velmi důstojně vybarvuje další bílé místo v historii v rámci startrekovského univerza, které má stále potenciál se rozrůstat do všech stran a pojmout nová dobrodružství všech našich starých známých.

Ochrana nákladních lodí je pro další existenci nově zrozené Koalice planet naprosto nezbytná. Mezihvězdným hlídkováním byli pověřeni kapitáni Hvězdné flotily Spojené Země, a nemají tak na práci nic lepšího než ostražitě vyhlížet do temnoty vesmíru. Kapitán Jonathan Archer z hvězdné lodi Enterprise propadá pocitům marnosti a rád by věděl, zda i někdo jiný vidí totéž co on. Tajemnou, uzavřenou a militaristickou společnost, která je přesvědčena, že její přežití visí na vlásku, a na své sousedy pohlíží jako na hrozbu. Jejich jediným cílem je za každou cenu získat neomezenou moc. Právě taková je podle všeho filozofie neznámých a dosud nikým nespatřených Romulanů. Archer si dobře uvědomuje, že svazky mezi signatáři Koaliční dohody jsou křehké a mohou pod tlakem povolit. Ví také o nepřátelství Romulanů a je přesvědčen, že za neobjasněnými útoky na nákladní lodě stojí právě oni. Nemůže však své domněnky podepřít žádným důkazem, protože by tím ohrozil život svého přítele. Komu prokáže loajalitu: svému příteli, své domovské planetě, nebo Koalici? A pokud si bude nucen vybrat, nepřijde přitom o všechno? Existuje řešení bezvýchodné situace? (anotace)

• Star Trek: Enterprise – Kobayashi Maru
  • Autoři: Michael A. Martin, Andy Mangels
  • Překlad: Jakub Jungmann