Star Wars: Akademie Jedi – Anderson K.J.

(Recenze trilogie.) Koncem dubna vydal Egmont poslední díl trilogie Akademie Jedi od Kevina J. Andersona. Z hlediska přívrženců Star Wars (zejména těch neovládajících v potřebné míře angličtinu) se jedná o dosti významný počin, z nepřeberného množství knih ze světa Star Wars jich zatím česky vyšlo minimum (vedle encyklopedií a přepisů filmů vlastně jen Thrawnova trilogie a první část Ruky Thrawnovy).

Anderson Kevin - Star Wars: Akademie Jedi I. - Hledání Jedi Akademie Jedi se odehrává v mezidobí mezi Thrawnovou trilogií a Rukou Thrawnovou. Popisuje důležitý proces obnovení Palpatinem zlikvidovaného řádu rytířů Jedi.

První díl, příhodně nazvaný Hledání Jedi, popisuje pátrání po jedincích s potřebným nadáním a založení Akademie Jedi na Yavinu IV. V souběžné dějové linii vyprávění sleduje dobrodružství Hana Sola v kesselských dolech na „koření“ glitterstim (drogu umožňující telepatické spojení), jeho útěk a následné objevení imperiální výzkumné stanice Chřtán, odkud se sice Hanovi a jeho společníkům podaří uniknout v ukradené tajné zbrani zvané „Drtič sluncí“, ale zároveň vypustí do galaxie novou hrozbu – flotilu admirála Daaly.

Druhý díl Temný učedník je, jak už název napovídá, o problémech. Problémy má jak nově vzniklá Akademie Jedi, tak Nová republika. Té škodí nejen flotila admirála Daaly, ale i zrádce „v žoldu“ Caridy (imperiální výcviková základna). Na Yavinu IV se mezitím ukazuje, že zdaleka nejde o ideální místo pro budoucí Jedi. Ve zříceninách prastarých chrámů se potuluje duch Exara Kuna, Temného pána ze Sithu, fyzicky zlikvidovaného před stovkami let. Duch se nejprve (nepříliš úspěšně) pokouší zlákat několik učedníků na temnou stranu, nakonec ale získává nejschopnějšího z nich – Kypa Durrona, kterého Han Solo vytáhl z kesselských dolů na koření. Kyp ve spolupráci s Exarem Kunem eliminuje Luka Skywalkera, zmocňuje se „Drtiče sluncí“ a vyrží do soukromé války proti zbytkům Impéria. Mezitím dojde k útokům Daaliny flotily na několik cílů v Nové republice, které vyvrcholí bitvou o Mon Calamari. Guvernérovi Caridy se podaří otrávit prezidentku Nové republiky Mon Mothmu a zjistit pozici úkrytu, v němž se nalézá nejmladší syn Leii a Hana.

Třetí díl Nositelé síly uzavírá celou trilogii. Hanovi se podaří (i díky likvidaci ducha Exara Kuna na Yavinu IV spojenými silami učedníků) zastavit řádění Kypa Durrona. Další problémy jsou řešeny (ale ne všechny vyřešeny) v průběhu děje – některé Silou Jedi, jiné silou palebnou…

Trilogie Akademie Jedi rozhodně nepatří mezi vrcholná díla mezi knihami ze světa Star Wars. Hodnocení ze strany skalních příznivců SW jsou do značné míry rozporuplná, jednoznačně však toto dílo neřadí výše, než je průměr. Já se přikláním k názoru, že jde o celkem solidní průměr v kategorii dobrodružné četby.

Trilogie obsahuje řadu klasických atributů běžné dobrodružné literatury (bitvy, souboje, zázračné úniky v poslední chvíli, exotická prostředí, neuvěřitelné kousky hrdinů, intriky, technické vymoženosti, atd.) zasazených do světa Star Wars. Z celkového stylu a způsobu podání je zjevné, že celé dílo bylo původně směrováno na mladší část čtenářské obce a tomu odpovídá i způsob jednání jednotlivých postav i řešení některých dějových zápletek. Pro starší kategorii čtenářů bude celá trilogie nejspíš jen oddechovou četbou, vhodnou na dovolenou.

Technické provedení jednotlivých svazků trilogie (formát, povrchová úprava) je možno považovat za účelné, původní koláže Johna Alvina „zdobící“ obaly jednotlivých svazků svým pojetím přílišné nadšení nebudí. Překlad prováděli nadšenci z řad CSWU (první díl Milan Pavlíček, zbylé dva Jana Jirásková), čímž se zabránilo excesům, které „proslavily“ Thrawnovu trilogii v překladu od Baronetu. V textu se sice najde pár překlepů, ale žádná zvěrstva, kterých by si všiml i angličtiny neznalý čtenář.

Co říci závěrem? Jde o slušné dobrodružné čtivo, které by nemělo chybět v knihovničce žádného fanouška Star Wars, pro ostatní smrtelníky půjde nanejvýš o celkem příjemné rozptýlení, zejména na cestách či někde u vody.