Star Wars – Ilustrovaný atlas ras a bytostí – Lewis Ann Margare, Post R. K.

Předpokládám, že mezi čtenáři Fantasy Planet se nenajde nikdo, kdo by neviděl alespoň jeden film ze série Hvězdné války, nebo o nich alespoň neslyšel. Před mega úspěšnými filmy režiséra George Lucase není možné uniknout. Lucasovi není možné upřít genialitu, protože tato série je tou první, kterou se podařilo opravdu dokonale komerčně využít – co využít, vyždímat!

Lewis Ann Margare, Post R. K. - Star Wars - Ilustrovaný atlas ras a bytostíKonkrétně mám na mysli záplavu knih, komiksů, triček, figurek, plastikových modelů, počítačových her a bůhví čeho ještě, vzniklých na motivy Star Wars. Obyvatelé České republiky bohužel byli díky bolševikům ušetřeni první vlny nadšení, která přišla na konci 70. let. Až po roce 1989 se některé z těchto věcí ukázaly i u nás.  A  pochopitelně se, vedle žvýkaček se samolepkami, figurkami Darth Vadera a svítícími napodobeninami laserových mečů, objevily i knihy. Má je na svědomí pobočka nadnárodního kolosu Egmont, vivat globalizace. Až dosud jsem jim nevěnoval příliš velkou pozornost, neboť byly určeny převážně dětem a bylo to na nich poznat. Teprve kniha, jenž Vám chci představit, můj názor trochu změnila.

Ilustrovaný atlas ras a bytostí je jedním z řady příruček, jenž mohou přinést poučení a zábavu i těm lidem, kterým je víc než deset let a nemají inteligenci Bahenního slimáka z Dagobahu. Na 176 stránkách naleznete popis několika set tvorů, jenž jste mohli vidět ve filmech ze série Star Wars. U většiny hesel je vedle informací i černobílý obrázek. Množství informací se liší podle důležitosti toho či onoho stvoření, od několika řádků (třeba u Snogara) až po dvě strany, například u Huttů nebo Wookieů. Čtení je to zajímavé a poučné. Pokud se zajímáte o Star Wars systematičtěji, je tato kniha jako zdroj informací nenahraditelná. Některé věci mi však v tomto titulu chyběly. Uvítal bych, kdybych se mohl dočíst, v které epizodě a na jakém místě se ta která bytost objevila.  Proto Vám  doporučuji, abyste poznatky nehledali  jen v knize, ale zabrousili i po internetu, například na skvělé stánky Czech Star Wars Universe. Znalostmi, načerpanými z těchto zdrojů, pak můžete ohromit i ty nejtvrdší fany Hvězdných válek.  Pokud bych chtěl šťourat dál a hledat chyby, pak bych se mohl podivovat nad absencí barevných obrázků, jenže pak by cena publikace nečinila vcelku lidových 269 korun. Upozornění: kniha je přeložena z anglického vydání z roku 2001, takže v ní  nenajdete všechny tvory, kteří se objevili v Epizodě II!

Rozhodnutí, zda tuto knihu koupit, či ne, je jen na Vás. Osobně si netroufám nikomu nic radit, neboť vím, že existuje velké množství lidí, považujících tyto věci za prachsprostou komerci a vytahování peněz ze stále prázdnějších kapes. A nedivím se jim, protože většinou tomu tak je. Pokud bych měl uvést nějaký důvod pro, tak ten, že v informacích je síla a sledování filmů je mnohem zábavnější s vědomostmi, načerpanými jinde.  Osobně jsem si ji jako vůbec první knihu z produkce Egmontu koupil, a to je co říci. Uvítal bych, kdyby u nás vyšly i další z řady atlasů, například průvodce planetami a místy nebo technikou a technologiemi. Ať Vás provází Síla!