Star Wars – Mezigalaktická výprava – Zahn Timothy

V říjnu se příznivci Star Wars dočkali další a dost možná klíčové knihy ze svého oblíbeného vesmíru. „Mezigalaktická výprava“ Timothyho Zahna brilantně spojuje všechny náznaky roztroušené od „Thrawnovy trilogie“ po „Pouť pozůstalého“….

Zahn Timothy - Star Wars - Mezigalaktická výpravaUplynulo několik let od útoku Obchodní federace na Naboo. Mistr Jedi Jorus C´baoth se přes různé politické i technické problémy snaží zorganizovat průzkumnou a kolonizační výpravu za hranice známé galaxie. Senát jeho snahy do značné míry blokuje, ale k prolomení ledů dojde, když mistr C´baoth zlikviduje na Barloku nebezpečné spiknutí. Zároveň se jisté síly v pozadí událostí snaží vtáhnout do politického dění řád Jedi. Práce na mezigalaktické výpravě se po incidentu na Barloku pohly kupředu mílovými kroky, mezitím ale na předpokládané trase výpravy za hranicemi známých oblastí došlo k několika podstatným událostem.

Prchající pašerácká loď se octla na hranicích Chisské Ascendence a byla zadržena hlídkovou jednotkou pod vedením velitele Thrawna. Pašeráci jsou sice zadrženi, ale zároveň i zachráněni před pronásledovateli. Thrawn se tak seznamuje s existencí  Republiky, jejím jazykem, politickým systémem a některými technologiemi. Nejen Republika, ale i Chisská Ascendence má své problémy. Zásada neútočit jako první jí brání v jejich aktivním řešení. Thrawn se různými úskoky a obcházením směrnic a předpisů snaží řešit problémy dříve, než nastanou, což mu vynáší permanentní problémy s nadřízenými. Na hranicích Chisského prostoru je najednou nebývale živo – objevuje se tu flotila pirátů Vaagariů, jednotka vyslaná Darth Sidiousem ke zničení mezigalaktické výpravy, Chisská inspekce z velení flotily a budoucí imperiální velkoadmirál má najednou plné ruce práce.

Mezigalaktická výprava sice nepatří mezi Zahnova vrcholná díla, ale pořád ji lze řadit mezi špičku dobrodružné sci-fi. Autorova pozice byla silně ztížena skutečností, že děj  byl víceméně dán předem nejrůznějšími náznaky v předcházejících knihách. Přesto se mu podařilo přednastavený rámec vyplnit příběhem, který v celé řadě pasáží dokáže být přes všechny známé skutečnosti překvapivý. V průběhu děje je objasněna celá řada nesrovnalostí v údajích z předcházejících románů, povětšinou překvapivě vyřešeny situace a problémy, o kterých se zasvěcený čtenář domníval, že v nich má jasno, a přitom je celý příběh dobře čitelný i pro člověka, který s knihami z okruhu Star Wars dosud nepřišel do styku. Vyprávění má samozřejmě i nějaké ty (povětšinou nepodstatné) nedostatky. Některé pasáže působí dojmem nedostatečného rozpracování, výskyt Obi-Wana Kenobiho a Anakina Skywalkera v příběhu je víceméně nadbytečný (zřejmě diktovaný Lucasfilmem) a na několika místech působí rychlý „filmový“ střih děje spíše rušivě. Jinak zde prakticky nic nechybí – kosmické bitvy, pár osobních soubojů, trocha detektivního pátrání, nějaká spiknutí, jako koření i náznak lásky a navrch celá řada různých překvapení. Kdo byl na vojně u „pípalů“, zajisté ocení elegantní, leč klasický trik, kterým Thrawn vyřadil jednotku vyslanou lordem Sidiousem. V průběhu událostí vyplyne i pár odpovědí na otázky, které by asi v daných souvislostech nikdo nepoložil, například kde se vzala oblíbená likvidační metoda lorda Vadera.

Mezigalaktická výprava je na místní poměry velmi dobrá dobrodružná literatura, kde příslušnost k jistému konkrétnímu subžánru rozhodně není na škodu čitelnosti a proto ji mohu doporučit nejen příznivcům Star Wars, ale i široké čtenářské obci.