Star Wars: Ruka Thrawnova 1 – Přízrak minulosti – Zahn Timothy

Nakladatelství EGMONT ČR přišlo koncem ledna na trh s první částí dvoudílného díla „Ruka Thrawnova“. Jmenuje se „Přízrak minulosti“ a je to další pokračování fenoménu, známého jako „Hvězdné války“. Autorem „Ruky Thrawnovy“ je Timothy Zahn, jehož „Thrawnova trilogie“ (Dědic impéria, Temná síla na vzestupu a Poslední povel) se u nás dočkala dvou vydání. Zatímco předchozí přiběh se odehrával pět let po Endoru, Ruka Thrawnova je situována ještě o deset let později.

Zahn Timothy - Star Wars: Ruka Thrawnova 1 - Přízrak minulosti Nová republika se potýká s řadou vnějších i vnitřních problémů (jako vždy, když si různé zájmové skupiny pletou demokracii s anarchií), obdobné potíže se vyskytují i ve zbytku Impéria.

Problémy se vyhrocují v okamžiku, když je v troskách imperiální základny na Waylandu objeven „Caamaský dokument“, objasňující některé (ale zdaleka ne všechny) okolnosti likvidace planety Caamas a na imperiální straně se po důkladném zvážení všech okolností amirál Pellaeon rozhodne vyjednávat s Novou republikou o míru.

V Nové republice propukají divoké vášně, Caamaský dokument se stává záminkou k vyřizování účtů mezi jednotlivými národy a síly ústřední vlády mají plné ruce práce s udržením pořádku. Svůj podíl na situaci mají i imperiální agenti, angažovaní moffem Disrou. Moff Disra se rozhodl nejen zmařit mírové snahy admirála Pellaeona a uchopit moc, ale i rozšířit nyní již velmi malé Impérium. Důkladně využívá všech prostředků, které má k dispozici, ale nejdůležitější jsou jeho společníci a zároveň konkurenti v boji o moc – herec Flim, představující (po jistých úpravách) “zmrtvýchvstalého” velkoadmirála Thrawna a major Grodin Tierce, bývalý člen císařské gardy, který má v týmu roli stratéga. Republika je už dost rozložená spory kolem potrestání viníků likvidace Caamasu, když se ze zbytku Impéria rozšíří zpráva, že velkoadmirál Thrawn vstal z mrtvých a je připraven na nové tažení proti Nové republice.

Do děje na různých místech vstupují i osvědčení hrdinové – zatímco Leia s dětmi se přichomýtne k objevení “Caamaského dokumentu” na Waylandu, Luke při útoku pirátů vycítí na jejich lodích klony a vydává se po horké stopě. Klanu Skywalker – Solo (papírově Nové republice) samozřejmě vypomáhá informacemi řada dalších lidí – Lando Calrissian, Mara Jade, pašerák Talon Karrde se svou organizací a řada dalších. Svou nezanedbatelnou roli zde hraje i nesvornost v řadách republikánů a intriky imperiálů, manipulace s databázemi a řešení nejrůznějších záhad, které se objevují na nečekaných místech.

Timothy Zahn vytvořil úctyhodné dílo. Neuvěřitelné množství informací z děl jiných autorů (knih, komiksů, počítačových her, filmů a Lucasových připomínek) se stalo základem skvělého dobrodružného příběhu, napsaného s nebývalou profesionalitou a citem pro věc. Při čtení se mi mimoděk vnucovalo srovnání s Dunou, co do  propracovanosti příběhu i reálií působí “Ruka Thrawnova” téměř stejně monumentálně, i když je o něco jednodušší. Je ovšem nutno vzít na vědomí, že původní svět Duny je dílem jediného autora, kdežto svět Star Wars je neuvěřitelně rozsáhlou kombinací práce mnoha lidí, navíc “řízenou” majiteli práv původní filmové trilogie. Nevýhodou tohoto jinak skvělého díla je skutečnost, že jedinec bez základních informací o fenoménu Star Wars se nejspíše v ději úspěšně “ztratí”. Osobně nejsem pravověrným vyznavačem SW, přesto mi k udržení přehledu  postačila znalost klasické filmové trilogie  a  “Thrawnovy trilogie”. Dodatečně jsem si některé další informace nalezl v síti (www.cswu.cz; starwars.aktualne.cz), zajímavá byla hodnocení “pravověrných”. Podle nich se také jedná o velmi vydařené dílo, přesto však autorovi vyčítají řadu hříchů – některé postavy jsou vynechány, jiné se vyskytují jen epizodně, ne všechny scény probíhají podle jejich představ a v souladu s jejich názory na konkrétní postavy, účastnící se děje. I přes jednotlivé výhrady se ale v zásadě shodují, že jde o velmi dobré dílo. Já pouze konstatuji že jde o znamenitě napsaný příběh, řadící se mezi špičku dobrodružné sci-fi a že čekání na druhý díl (slibovaný na podzim 2004) bude opravdu dlouhé.

Obálka je shodná s originálem (autor(-ka) Drew Struzan), v textu jsem nenarazil při prvním čtení na evidentní rušivé prvky. Kvalitu překladu budou muset posoudit odborníci, ale terminologie se od “Thrawnovy trilogie” zjevně neliší. Vše kolem SW si zřejmě dost důkladně hlídá společnost Lucasfilm Ltd., která nepřipouští žádné odchylky od určené firemní politiky (viz připomínky k dabingu filmů).