Star Wars – Yoda – Temné setkání – Stewart Sean

Koncem minulého roku se fanoušci Star Wars dočkali dalšího titulu z prostředí svého oblíbeného vesmíru. Román „Yoda: Temné setkání“ se odehrává v období Klonových válek a podává informace, které se do hraných filmů ani do kresleného seriálu „Clone Wars“ povětšinou nedostaly.

Stewart Sean - Star Wars - Yoda - Temné setkáníKlonové války řádí plnou silou, po masakru na Geonosis je rytířů Jedi málo a  v důsledku bojů jejich počty stále klesají. Nábor, dá-li se sbírání Silou nadaných dětí po celé galaxii takto nazvat, není dostatečně rozsáhlý a navíc zůstalo málo mistrů, schopných padawany cvičit.

Jednoho dne se z bojů vrací do Chrámu Jedi rytíř Jai Maruk. Je vážně raněn a jeho loď připomíná spíš hromadu šrotu. Byl zajat separatisty a nyní přiváží Yodovi osobní poselství od jejich vůdce – hraběte Dooku. Nabídka jednání o míru je sice zjevnou pastí, ale Yoda se i přes veškerá nebezpečí rozhodne pro jednání. Jakákoliv šance ukončit probíhající jatka nesmí zůstat nevyužita. Yoda se chystá na cestu, v mezičase ale dochází k dalším důležitým událostem.

V chrámu zatím pokračuje výcvik padawanů. Řada z nich přišla v průběhu poslední doby o své mistry, u některých je vnímání Síly velmi slabé a u jiných se Síla projevuje velmi specifickým způsobem. Zatímco padawanka Stopařka je na Sílu citlivá velmi málo a její setrvání v chrámu je dílem nekončící dřiny a spousty drobných triků, Whie je k Síle velmi citlivý a jeho vnímání se projevuje děsivými sny, ve kterých prožívá vlastní budoucnost. Blíží se období turnaje, při němž se  má rozhodnout, který z padawanů skončí u zemědělských jednotek a kdo bude pokračovat ve výcviku a dostane se se svým mistrem na misi mimo Coruscant. Během turnaje se ale osudy Yody, Jai Maruka, Stopařky a Whieho začínají splétat…

Nový román z temných dob Klonových válek je z řady hledisek velmi zajímavý. Jeho prvotní cílovou skupinou byla zřejmě mládež, ale na pohádku pro děti (byť velké) je v něm několik nepříliš pěkných a relativně detailně popsaných úmrtí. Proti očekávání obsahuje notnou porci humoru, jehož aktérem je převážně Yoda. Jeho charakter a činy zde mají nejblíže k Yodovi známému fanouškům z druhého dílu klasické filmové trilogie (E-V). Na padawanech toho kupodivu moc humorného není, Stopařka s místy až děsivým odhodláním uspět a Whie, který ve věšteckém snu viděl vlastní smrt, nejsou právě k popukání. Pro fanouška je zde řada zajímavých údajů, jsou mu zde předkládány některé klíčové okamžiky minulosti hraběte Dooku – kdysi rytíře Jedi, Yody (byť některé výjevy přinášejí další otázky) a několika dalších postav. Bez zajímavosti není ani vhled  do vnitřního chodu Chrámu Jedi. Vše je profesionálně namixováno a dobře podáno, nechybí tu prakticky nic, co by bylo pro dané období Star Wars charakteristické. Intriky, úskoky, jistá porce sentimentu, bitvy ve vesmíru i osobní souboje jsou zde v míře přiměřené.

Bohužel, cosi zde přebývá. Zřejmě na pokyn vrchnosti z Lucasfilmu byli do románu naroubováni Obi-Wan Kenobi s Anakinem Skywalkerem. Z celé struktury příběhu i z epizodní role, do které jsou dosazeni, je patrný vztah autora k těmto postavám. Místy to dokonce vypadá, jako by byli dopsáni dodatečně do prakticky hotového románu. Bez nich by konec příběhu nejspíš proběhl poněkud jinak, je ovšem otázkou, jestli by byl lepší.

Přes výše uvedený nedostatek se čtenářům dostává do ruky svižné dílko, které by nemělo chybět ve sbírce žádného fanouška a které je navíc stravitelné i pro ty, kteří Star Wars zrovna neholdují.