Staré dobré kusy – ed. Dozois Gardner

Tentokrát nám pan Dozois předkládá povídky 40. a 60. let, jak sám uvádí “…,vytavené z tyglíku ostré konkurence…” Staré fláky čekají.

ed. Dozois Gardner - Staré dobré kusyV roce 2001 se na našem trhu objevila kniha Nové dobré kusy, tradiční SF 90. let. Obsahovala povídky žánrového rozpětí od sociologického, náboženského a filosofického SF po cyberpunk. Nyní, rok po vydání Nových, tu máme Staré dobré kusy, tradiční SF let 40. až 60. Sbírka obsahuje šestnáct povídek oproti sedmnácti v té minulé, editorem je znovu Gardner Dozois. Už v předmluvě editor vysvětluje charakteristiku rozdílu mezi moderním SF a SF staré generace. Například v této sbírce nenajdete čistě akční povídku, cyberpunk, ba dokonce ani filosoficky laděné SF. Staré dobré kusy jsou zaměřeny hlavně na SF sociologické a dobrodružně-objevitelské.
 Samotná obálka naznačuje, o čem asi celá kniha bude. Taková sputnikovská loď dlouho na obálkách nebyla. Tato “archaická” loď/sonda na obalu vyjadřuje přesně atmosféru, jaká vás provede celou knihou. Většina povídek se zaobírá vizí mnoha lidských kultur rozesetých ve vesmíru, a i přes různorodost příběhů sbírka nepůsobí tak pestře jako její předchůdce. 239 Kč je cena stejná jako u minulého Gardnerova počinu, ale dostanete o jednu povídku méně…

Za nejzajímavější ve Starých dobrých kusech považuji tvorbu Poula Andersona (Lidé z nebe), ale jednoznačně potěší i Roger Zelazny (Brány jeho tváře, lampy jeho úst). Povídky zde publikované jsou všechny extrémně čtivé, většinou mají rychlý, ale nikoli akční spád, a potěší všechny milovníky technologického SF, neboť snaha šokovat se v povídkách táhne jako jasná nit.

Naprosto zde chybí povídky čistě filosofické, jakou byla například povídka Modlitby ve větru (Nové dobré kusy – Walter John Williams). Sbírka je méně aktuální než Nové dobré kusy, neboť v ní chybí opravdu hodně kvalitní a dnes známé povídky jako byla v Nových kusech třeba Cesta kříže a draka od George R. R. Martina. Nenajdeme zde ani povídku, která by byla zajímavá tím, že je začátkem knižní série (Brepta – Vernor Vinge – později vznikla kniha Oheň nad hlubinou, nyní již knižní série).

Pokud bych měl obsah sbírky Staré dobré kusy shrnout, musím říct, že pro čtenáře nepřináší tak vydatnou porci jako Nové dobré kusy, ale na rozdíl od nich si Staré po celou dobu čtení drží jednu neměnnou hranici čtivosti, která u jejich předchůdce silně kolísala. Čtenář musí uznat, že po Cestě  kříže a draka číst povídky typu Klokanosaurus rex (ta mi opravdu přišla hodně nudná) nebo Zlatořaska (opravdu podivné, i když s pěknou pointou), přinejmenším trochu degradovalo celkový dojem z knihy. Proto jednoznačně obsah Starých dobrých kusů doporučuji, neboť nestagnuje. Mínusem ale je, že zde nováčci na poli SF nenajdou nějaký silný opěrný bod, ba dokonce ani nějaký výrazný výčnělek z “šedi” šestnácti povídek, které se sice čtou jako po másle, ale v dnešní době nepřináší ono opojení, jaké čtenář SF hledá v moderní tvorbě. Jako malé ohlednutí do minulosti však Staré dobré kusy potěší, a pokud je tak budete brát, zajisté vás nezklamou.