Století páry – Schink Petr

V minulých dnech se na trhu objevila nová kniha Petra Schinka „Století páry“. Strukturou se poněkud podobá „Špinavé práci“, stylová ilustrace na obálce – již tradičně od Jana „Huntera“ Doležálka – opět přesně vystihuje ducha knihy. Hunterovy ilustrace navíc střídmě dekorují i jednotlivé příběhy. Obsah – to je klasická „drsná škola“, zasazená do kulis zběsilé směsice steampunku a fantasy.

Schink Petr - Století páryObsah tvoří jeden příběh „průběžný“, vyprávěný hrdinou v reálném čase, čtyři příběhy „vzpomínkové“, ilustrující, či spíše vysvětlující některé aspekty „průběžného“ vyprávění, a tři mezihry.
Hrdinou a vypravěčem je nájemný pistolník Fastynger van Hauten, zabiják a vyvrženec společnosti, která stojí na základech kombinujících technologii s magií. Z hlediska příběhů „drsné školy“ je van Hauten tuctový týpek. Kdysi měl nějaké ideály a slušné vychování, ale poněkud trapným incidentem s trezorem svého pěstouna vstoupil na šikmou plochu a jeho prioritou se stalo přežití každého dalšího dne. Jednotlivé příběhy pak zachycují klíčové okamžiky van Hautenova života v na české poměry dosti unikátním světě.
Samotný svět je v tuzemské literatuře dosud nevídanou dějinnou i žánrovou směsí. Jeho předobrazem byl možná Procházkův Gameb, či snad některé Žambochovy světy – ale proti Schinkově realitě jsou všechny jen bukolickými obrázky, plnými patosu, pravidel a ideálů. Schinkův svět mísí magii s technologiemi pozemského 18. a 19. století, kdy se hybnou silou stala pára a zlehka začalo docházet i na využití elektřiny. Magie (zde „metafyzika“) se projevuje jednak přímo, druhak je využívána k výrobě specifických pracovních sil nejrůznějších typů. Svět sám o sobě je temný, prosycený krví, špínou a průmyslovými zplodinami a heslo dne je jednoduché – „Přežít!“. Na patos, pravidla a ideály (byť se i nějaké vynoří) zde nějak nezbývá místo, ani čas. Zuří zde zápas o moc mezi vládnoucími vrstvami, ale i boj o pouhé přežití kdesi dole, ve slumech na počátku potravního řetězce. Největší nebezpečí tiše bublá pod samotnými základy systému – uměle vytvoření otroci touží po svobodě!

Petr Schink zužitkoval všechny své oblíbené motivy – archetypálního, leč morálně silně pochybného „osamělého bojovníka“, techno-magické kulisy, magické bytosti, gangsterské příběhy drsné školy, ztracené ideály i zběsilé akce. Opět jde o akční počteníčko, kde není nouze o spiknutí, souboje, bitky, mrtvoly, obludy, tělní tekutiny v množství větším než malém, olovo ve vzduchu a kvanta podivných technických udělátek. Užijeme si i porce parodie a černého humoru. Dokonale popsané prostředí a perfektně zvládnutá akce kladou „Století páry“ na pomyslnou špici žebříčku tuzemské akční fantasy a sci-fi produkce. Bohužel v textu figuruje i několik technických úletů, které mohou odborně informovanému čtenáři způsobit osypky a ty ostatní uvést (pokud si jich vůbec všimnou) v omyl. Na čtivosti to ale knize nikterak neubírá.

Co říci závěrem? Jde o vydařenou knihu, byť pro dost otrlé čtenáře. Kdo má rád netradiční kombinace žánrů, „drsnou školu“, gangsterky, civilizovaný jazyk a zběsilé světy, přijde si na své. Salónní intelektuálové a techničtí hnidopiši si tento produkt našeho knižního průmyslu patrně nevychutnají, o to více si ale „smlsnou“ na autorovi.