Střecha cest-králové mořeplavci I. – Kilworth Garry

První díl z cyklu Králové mořeplavci, v němž se vydáme až do nekonečných pustin Tichého oceánu. V této čtenáři málo probádané oblasti se lze nadít velkého překvapení!

Kilworth Garry - Střecha cest-králové mořeplavci I.Když J.R.R.Tolkien napsal Pána prstenů a Hobita, jistě netušil, jakou lavinu právě uvedl do pohybu. Důležitým (ale ne jediným) zdrojem inspirace pro něj byla severská a keltská mytologie. Jeho četní – zpravidla méně vzdělaní – následovníci, snažící se psát fantasy, často chodili pro nápady ke stejné studánce. Časem se stalo nevyhnutelné. Studánka je takřka vyčerpána a v bahně na jejím dně je stále těžší najít něco nového, originálního. Z tohoto důvodu se pozornost autorů obrací k jiným zdrojům, i když cesta k nim není jednoduchá a prostá nebezpečí. Garry Kilworth došel zatím nejdál. V první knize z cyklu Králové mořeplavci nás přenese až k nekonečnému Tichému oceánu, v němž leží nespočet ostrovů a ostrůvků. V obrovské oblasti zvané Polynésie, kde jsou dny stále teplé a obživa snadno dosažitelná, žije národ mořeplavců. Jejich předky hnala vpřed, kromě hrozby přelidnění, i touha po dobrodružství a objevování nových, neznámých věcí. Tato touha v nich zůstala dodnes.

Garry Kilworth ovšem učinil dvě zásadní věci, jenž mají podstatný vliv na příběh, který vypráví. Drasticky upravil geografické uspořádání a umístil do tichomoří i ostrovy, obývané Pikty a Skoty. A něco mi říká, že Irsko a Evropa rovněž nebudou daleko. Neučinil tak svévolně, neboť tato skutečnost je pro děj velmi důležitá. Druhá věc, lišící se od naší každodenní skutečnosti, je přítomnost bohů. A nemyslím tím nějakou všemohoucí entitu někde vysoko nad námi, ale proklatě reálné bytosti, které se s chutí pletou do záležitostí smrtelníků. Jejich motivy jsou různé, od uražené ješitnosti přes zvědavost až po prostou chuť na lidské maso. V takovém světě není možné být ateistou, rozhodně ne tehdy, když chcete žít dlouho a zemřít, pokud možno, bezbolestně. Prostě, bohů je třeba si hledět a brát na ně ohled ve všem, co činíte.

Příběh začíná ve chvíli, když se známý dobrodruh a mořeplavec Kupe vydá na jednu ze svých slavných cest. Při pronásledování obří chobotnice se dostane dál, než kdo jiný z jeho národa. Gigantický hlavonožec ho dovede až k chladné zemi, zahalené do mlh. Zde z rozbouřeného moře zachrání dva lidi, muže a ženu s podivně světlou barvou kůže a nevídanou barvou vlasů. Proti jejich vůli je odveze na své rodné souostroví, aby je mohl ukázat svému lidu. Minou léta a oba cizinci se na Raiatei, jak se jmenuje jejich nový domov, dobře aklimatizují. Blíží se však dramatické události. Starý král umírá a následovník trůnu chce v rámci boje o moc zabít svého bratra Tangiiu. Ten se rozhodne nečekat na smrt svého otce a s částí obyvatel prchá hledat nový domov na třech vyrobených velkých lodích. Háček je však v tom, že princ Tangiia s sebou unese bratrovu nastávající ženu, kterou miluje. Navíc s sebou odveze i dřevěnou sochu boha naděje. Obojí je dostatečným důvodem pro vystrojení mnoha válečných kánoí a nemilosrdné pronásledování. Obě výpravy čeká dlouhá odysea a mnoho nebezpečných dobrodružství.

Kniha je napínavá a velice čtivá až do poslední stránky, kdy dojde k vzájemné tragické konfrontaci obou bratrů. Autor hrdiny své knihy nijak nešetří a oblíbené postavy často hynou, někdy velmi nepříjemnou smrtí. Barvité detaily a mýty tvoří skvělé pozadí jejich hrdinských činů. Jako vsuvky a osvěžení děje nechává autor občas vyprávět příběhy o polobohu Mauim. Je to více než symbolické, neboť tento oblíbený hrdina polynéských mýtů stojí na straně lidí a vyrovná se zdánlivě nedosažitelným bohů. Reálie a mytologie jsou, pokud mohu soudit, velice autentické a autor musel jejich studiem strávit mnoho času. Jedním ze zdrojů jeho inspirace byla i kniha Mýty a legendy Polynésanů od J.C. Andersena. Ta je dostupná i v češtině , protože jí vydalo před dvěma lety nakladatelství Volvox Globator. Máte-li zájem seznámit se blíže s fascinujícím světem tichomoří, mohu Vám ji jen doporučit. První kniha s cyklu Střecha cest mě velice mile překvapila svou čtivostí a originalitou. Čtenáří pomáhá v orientaci v ději i přehledná mapa a malý slovníček reálií a bohů. Zkušenost mi sice říká, že hodnotit kvalitu cyklu podle prvního dílu je velice ošidné, nicméně musím konstatovat, že autor odvedl velmi dobrou práci. Lze jen doufat, že i další pokračování si udrží podobně vysoký standart.