Štvanice – Řehák Zdeněk

Nakladatelství Triton vydalo v edici Trifid sci-fi detektivku Štvanice od Zdeňka Řeháka. Temná depresívní obálka s podivně deformovaným panelákovým sídlištěm skvěle předznamenává obsah a atmosféru knihy.

Štvanice - Řehák

Neradostná budoucnost – přemnožené, zdravotně degenerující lidstvo, nedostatek všeho vyjma lidí, krys a odpadků, změny podnebí a nekonečné město jsou kulisami klasické detektivky drsné školy.

Zaměstnanec detektivní agentury „Selim“ David Holy obdrží úkol – vypátrat pohřešovaného Jerryho Horvátha. Vedle běžného platu nabízí ne zrovna pohledná klientka ještě podezřele vysokou cílovou prémii. David tedy zahajuje rutinní pátrací akci, spočívající v ověřování základních dat a vyptávání. Ve chvíli, kdy se vynoří první nesrovnalosti, přijde i první nakládačka. Navíc se ukazuje, že Jerry byl sice všeobecně neschopný, ale „uměl“ to se ženskými, což silně rozšiřuje okruh podezřelých z případného podílu na Jerryho zmizení. Řada potenciálních svědků není k sehnání a ti, kteří ještě před chvílí byli k mání, buďto mizí, nebo náhle umírají….

Jak je předznamenáno výše, Štvanice je klasickou detektivkou „drsné školy“, vsazenou do nepříliš vzdálené a už vůbec ne optimisticky vyhlížející budoucnosti. Autor se drží osvědčeného schématu – soukromé očko, pracující hlavně nohama, se dobírá výsledků z části díky vlastním kombinačním schopnostem podpořeným občas nějakým tím výpraskem, ale hlavně díky šťastným náhodám, občasnému selhání protivníků a strachu o vlastní a někdy i o nějaký ten cizí život.

Přiměřeně propracované kulisy a solidně naznačený systém fungování budoucí aglomerace vydělují tento konkrétní příběh z běžného detektivkového mainstreamu. Silně spoileroidní první kapitola ale čtenáře připraví o část překvapení, byť odpovídá zavedené, zejména filmové tradici. Samotný příběh lze kvalitativně řadit někam mezi běžné detektivky (nepohorší, ani nenadchne), na poli tuzemské sci-fi lze mluvit o lepším průměru. Redakční práce byly odvedeny na solidní úrovni (minimum překlepů a chyb). Jediný problém je autorství obálky – jednou je uvedeno jméno Renaty Brtnické (copyrighty na začátku knihy), podruhé (v tiráži) Dagmar Krásné.

Kniha rozhodně není špatná jako čtení na delší cestu nebo někam na pláž, jinak je zajímavá hlavně pro sběratele, byť se díky v úvodu zmíněné depresivní obálce nikdy nestane ozdobou knihovny a na pultech se bude spíše ztrácet.

Lidstvu se budoucnost příliš nepodařila. Dokáže sice létat na jiné planety, ale ekologické dopady na zdraví obyvatelstva jsou značné. Na Zemi žije již l5 miliard lidí. Přesto se v tomto přelidněném světě někdo po někom intenzivně shání. Záhadná klientka přichází do detektivní agentury Selim a žádá o pátrání po zmizelém muži. Případem je pověřen detektiv David Holy, který během dvou dnů narazí na několik mrtvol a sám začíná být ohrožován na životě. Aby vůbec zůstal naživu, musí svou detektivní práci za každou cenu dokončit… (anotace)

• Autor: Zdeněk Řehák
  • Forma: hardback
  • Počet stran: 224