Takový jiný svět – – Turtledove Harry

Ve svém románu Takový jiný svět nám americký grafoman přináší kvalitní science fiction, ve kterém využil svou snad nevyčerpatelnou fantazii.

Turtledove Harry - Takový jiný svět -Těžko se dá najít podobná scifi kniha, ve které by autor skutečně tak velkoryse popustil své fantazii uzdu. Harry Turtledove v knize vytvořil nejen svoji vlastní alternativní historii posledních let 20. století, ale v duchu hesla “Ve sci-fi slovo nemožné neexistuje” upravil i naši Sluneční soustavu. Nejbližší planetou Země už není Mars, ale Minerva, planeta, která se svým chemickým složením podobá Zemi. A jak ukázaly snímky americké vesmírné sondy Viking, existuje na ní i život.
     Autor ve svém rozsáhlém románu vytvořil science fiction s prvky politického thrilleru, s psychologickými dramaty, neřešitelnými etickými rozpory, s kapkou freudovské analýzy intimních vztahů, a to vše se odehrávající na hlavním dějovém schématu – konfrontaci  našeho technicky vyspělého světa s primitivní společností Minervanů.  Můžeme říct, že Turtledove se zde snažil vytvořit sci-fi obdobu Velkého Amerického Románu.

Hlavními hrdiny jsou členové vesmírných výprav USA a SSSR, mezi kterými vládnou nepsaná pravidla Studené války. I když se děj odehrává v 90. letech 20. století, díky autorovu zásahu do běhu dějin (demokratizaci ruské společnosti – glásnosť – ukončil dobře mířenou střelou KGB do týlu M. Gorbačova) je svět stále rozdělen na socialistický a kapitalistický blok. Zde bychom mohli autorovi vytknout jeho očividnou snahu heroizovat americkou výpravu, např. Američané  vyslali 3 manželské páry, které uvědoměle dodržují věrnost, zatímco Rusové složili výpravu z 5 mužů a jedné ženy, doktorky, z níž autor udělal stranicky schválenou společnou děvku. I jediná ruská “lidská charakterní” postava Gruzínce Šota Rustaveli by se v reálné výpravě neobjevila, protože Rusové, silně xenofobní národ, by nikdy žádnému divochu z Kavkazu nesvěřili úlohu v tak důležitém podniku. Nebo to, že Američané přistáli u uvědomělého kmene Minervanů Omalů, na rozdíl od Rusů a jejich Skarmerů, agresivních divochů snažících se zlikvidovat Omali. Samotní Minervané jsou patriarchální společnost na feudální úrovni, s osobitými fyziologickými prvky, jako šest očí, šest rukou, s krví připomínající fridex (na planetě díky její vzdálenosti vládne krutá zima, a i když expedice přistály v minervském létě, kdy teploty dosahují pro domorodce nesnesitelných –1 až 5 stupňů, zvláště choulostivým Američanům to zde připomíná mrazivé peklo) a s krutými rozmnožovacími procesy. Tím mne autor potěšil, nesnažil se z vytvořit Minervany coby naivní slintající debily, ani přehnaně mazané agresivní vetřelce.

Samotný děj se skládá z několika vedlejší příběhů, které se ale nevyhnutelně řítí ke svému cíli, válce Skarmerů s Omali, čili konfrontaci USA a SSSR. Po technické stránce se Turtledove snažil dodržet úroveň odpovídající této době, a proto se zde nesetkáte ani s laserovými zbraněmi, plazmatickými minami, ani s antigravitací, ale zato se tu objeví populární kalašnikov.

Příběh je napsaný velmi čtivě, jak jsme u tohoto autora už zvyklí. Osobně jsem si velmi pochvaloval jeho dostatečně časté opakování jmen a funkcí hrdinů, protože u takového rozsáhlého příběhu často ztrácím orientaci v postavách. Redakční práce je na klasickém standardu Classicu, smysl si každý doplňte sám. Osobně mám velké výhrady k tomu, proč knihu Classic vložil do edice Classic Fantasy, když jde o čistou science fiction. A volba obálky s dominantní tváří čerta mi připadá zcela scestná. Závěrečné hodnocení knihy je dost pozitivní, nejde tu o žádné oddechové počteníčko na letní večery, ale o dobře napsanou science fiction.