Taylor Roger – Whistler

Na světě opravdu existují knihy, které dokazují, že fantasy není jen “tupá” literatura…

Když jsem přistupoval k této knize, nevěděl jsem o ní absolutně nic a z obálky jsem toho také moc nevyčetl. A jelikož je pod názvem napsáno „His epic new fantasy“ byl jsem docela hodně překvapen, když se za prvních dvě stě stran prakticky nic hrdinského nestalo.

Abych trochu přiblížil děj. Canol Madreth – nejmenší země Gyronlandtských států je rozložena uprostřed hor, takže i v případě dřívějších nájezdů si uchovala svou samostatnost, protože nikdo neměl zájem dobývat zemi, kde nic neroste a nenabízí se nic cenného. Právě proto je to také jediná země, kde ještě stále věrně uctívají boha Ishrytha, jediného pravého tvůrce všeho ve vesmíru. Uprostřed Canol Madreth stojí obrovská hora Ervrin Mallos, kterou tam podle jedné legendy přemístil ze vzdálené země Ishryth a tím zničil Uleryna – avatara Ahmrala (zlý bůh). Příběh začíná rozzlobeným výstupem bratra Cassrawa na tuto horu a jeho následném hledání přítelem Vredechem a pár dalšími výše postavenými knězi. Zde do Cassrawa vstoupí síla Ahmrala a probudí v něm dobyvačné touhy. Teď si možná řeknete, ha, další otřepané téma. Ale pozor, celou polovinu knihy bude Vredech zjišťovat, co se vlastně stalo a co se teprve stane. Tady je NEJVĚTŠÍ zvláštnost celé knihy. Za celou dobu čtení se děj nepohne z Troidmallos a prakticky celá kniha je vedena v duchu pochybností Vredecha o duševním zdraví a o tom, jak přijímá stále další a další střípky nových myšlenek a zkušeností. Z toho vyplývá, že často bude na hranici zdraví a šílenosti.

Whistler, kdo to vlastně je a proč se tak jmenuje tato kniha? Vredech při hledání Cassrawa pocítí také sílu Ahmrala a od té doby náhodně a nevysvětlitelně omdlívá a ocitá se v nicotě, kde je Whistler – mužík, který neustále hraje na flétnu. Během času se od něj dozvídá teorie, že buď Whistler je jeho představa a výtvor, nebo naopak. Další možnost, že jsou oba dva skuteční, zkoumá později. Setká se s ním asi pětkrát, ale vždy s ním povede novou a originální debatu, protože za těch pár týdnů, co se neviděli, se stalo hodně věcí, které změní jeho pohled na život a realitu. Zjistí, že existuje ve dvou rovinách bytí, ve spánku ve svém domě a zároveň ve světě Whistlera, který sám neví, kdo je, co má dělat a proč vůbec existuje. Uvědomuje si pouze, že existuje, může otvírat dveře do jiných dimenzí a nenávidí a bojí se Jeho – Ahmrala. Společně povedou opravdu povedené rozhovory, a i když se vlastně nic dít nebude, budou tyto části jedny z nejlepších.

Kompletně celá kniha je tedy o hledání pravdy, odhalování nových skutečností a o politických a náboženských intrikách. Existují zde i noviny, které vede bezohledný Privv, který se žene pouze za ziskem a nic jiného ho nezajímá. Alegorie na současné novináře (viz. aféra s Lady Di). Cassraw bude intrikami a osobním kouzlem ovlivňovat celé město. Privv bude taktéž jednou z jeho nejmocnější zbraní. Když získá určité postavení a moc, začne dělat bohoslužby, ve kterých si bude Isrythovu bibli vysvětlovat podle svého rozumu a fanatismem obrátí obyčejné lidi a lidskou spodinu na své nejzarytější spojence. Hitler je jasným příkladem, že to funguje. Když ale Cassraw získá vlastní menší armádu a začne malou válku s vedlejším státem, dostává se vše do kritického stádia.

Až do úplného konce jsem netušil, jaký to všechno skončí. Pokud si teď vzpomenu na postavu Vredecha, tak zjistím, že během těch 570 stran se z něj stane absolutně jiná osoba. Ze zarytého kněze bude nájemným vrahem a úplně změní myšlení na svět, víru, dobro a zlo. V knize se objeví i pár vedlejších postav, které pomáhají buď té či oné straně. Ale samotné vyvrcholení bude nečekané a zčásti překvapující. Každopádně „dobro“ zvítězí, i když i toto je relativní, protože Ahmral existuje dále ve všech světech a jen hledá vhodného „hostitele“.

Můžu bez přetvářky říct, že takovou fantasy jsem ještě NIKDY nečetl. A myslím, že přes dvě stovky jsem jich přelouskal. Takže pokud chcete mít nějaký důkaz, že fantasy není jen o kouzlech, bitvách a odvážných bojovnících, zde máte jedinečnou možnost. Za celou dobu zemře jen pár jedinců a „kouzla“ spočítáte na prstech jedné ruky. A to si ještě můžete useknout tak dva prsty :-). Jednoduše řečeno, máte-li dost kopií Tolkiena a chcete si trochu popřemýšlet nad světem, myslí, lidskou brutalitou a bestiálností, kterou dokáže způsobit jen pár dobře mířených slov, neváhejte si tento tlustý svazek sehnat. Jen vážně nečekejte situace, při kterých budete nedočkavě otáčet dál a hltat celý děj. Je to opravdu pouze pro někoho, i když bohužel vím, že takových bude menšina. Rozhodněte se sami, zda do ní patříte…