Tessyra – První kniha ze série Graham Universe

Luděk Wellart slibuje, že při čtení Tessyry se budete bavit jako nikdy předtím. To se možná nestane, ale i tak vás čeká kopec kvalitní zábavy.

01

Myslela jsem si, že mě ve fantasy literatuře už nemůže moc co překvapit, ale v Tessyře se to podařilo. Autor úspěšně kombinuje fyzikální teorie s vlastními specifiky planety Tessyra, propracovanou fantaskní charakteristikou planety (vlastní flóra i fauna) a IT znalostmi (kyborgové a jiná technická vylepšení lidí). Přitom příběh nepostrádá děj, dobrodružství, ani vtip. A jak všichni víme, napsat humornou fantasy bývá oříšek.

Tři hlavní hrdinové: Fellon, Möbius a Liana vypráví každý svýma očima jeden příběh. Začíná Fellon – na můj vkus až příliš macho týpek. Takže jsem se v první části zalekla, že jeho machrování budu muset sledovat celou knihu. Jakmile ale příběh převzal Möbius, začal rozkrývat další a další zajímavosti a vyprávění dostalo nový drajv. Korunu nasadila Liana, která zpočátku ani nevěděla kdo (nebo co) je a skončila jako… no, to už prozradit nemůžu ;-). Každopádně vždy dokážu ocenit, když se muž (autor) dokáže vcítit i do ženy.

Děj začíná závodem všemožných vozidel, vznášedel a přepravovačů. Fellon i Liana se jej účastní. Möbius vymýšlí a vyrábí různá technická vylepšení Fellonovy fyzické schránky. Zároveň se stará o výcvik Liany, která chce závod rovněž vyhrát nebo alespoň natrhnout Fellonovi zadnici.

O závod nakonec ani tak nejde. I když je detailně popsaný a okořeněný dalšími postavami a jejich příběhy. Stěžejní linie knihy je záchrana samotné planety Tessyra. A ač to Möbius netušil, byl to on, kdo byl vybrán, aby tak učinil. A protože musí spojit síly s Fellonem i Lianou, pokusí se o nemožné: přinutit tyto dva rivaly aby spolupracovali. Jak to dopadne neprozradím. Snad jen to, že vyústění je po stupňujícím se napětí nečekaně překvapivé.

Kniha zaujme i zvláštní grafickou podobou. Její zásluhou si lépe umíme představit i zvuky nebo obrazy (třeba co vysílá display zvláštního tvora – vranopýra, který má místo očí zobrazovací jednotku).

tessyra-perspektiva_1x1_stredni

Díky své originalitě mohu jedině doporučit. A pokud vás komediální, steampunkově postapokalyptická sci-fi kovbojka zaujme, můžete si umocnit zážitek z knihy i v Trabagropedii, tj. Encyklopedii Graham Universe (vesmíru jehož součástí planeta Tessyra je), kde naleznete mnoho dalších světů, příběhu a postav.

85%
  • Luděk Wellart: Tessyra
  • Autor obálky: Tomáš Bojko a Michaela Čepičková