Třetí dráp boží – Adam-Troy Castro

Po dvouleté pauze se nám do ruky dostává druhý díl série Případy Andrey Cortové. A stejně jako v první části i tentokrát můžeme od hlavní hrdinky očekávat velkou nálož sarkasmu a cynismu v povedené kombinaci detektivky a space opery. Ve Třetím drápu božím Andrea přijme pozvánku na planetu obchodníků se zbraněmi, kde bude muset vyřešit zapeklitý případ vraždy, spáchané zbraní starou 15 000 let.

Třetí dráp boží - Adam Troy-Castro

Rodina Bettelhinů, a především zbraně jejich výroby jsou nechvalně známé po celém vesmíru. Není žádným tajemstvím, že právě tato rodina může nepřímo za zánik mnoha světů. Není tedy divu, že i takový člověk, jakým je Andrea Cortová, k nim cítí silný odpor hraničící s nenávistí. Přesto, když jí přijde pozvánka od vůdce rodiny Hanse Bettelhina, neváhá a vydává se na cestu na jejich planetu Xana. Ovšem už po příjezdu na orbitální stanici a následném pokusu o vraždu na její osobu začne tušit, že to nebude zrovna výlet z kategorie příjemných. Při její cestě kosmickým výtahem na povrch planety se rozpoutá velký chaos, při kterém je zabit jeden z cestujících. Návštěva planety se tedy začne hezky komplikovat. Na složitosti celé události se podílí také fakt, že mrtvý cestující je bokajský profesor historie a vražednou zbraní se stalo zařízení známé jako Třetí dráp boží, používané tajemnou rasou před 15 000 lety. Společně s dalšími pasažéry cestují ve výtahu také tři sourozenci rodiny Bettelhinů, ti však Andree na klidu moc nepřidají, protože jí nechtějí prozradit, proč byla na jejich planetu pozvána. Důvod se hlavní hrdinka dozví až na konci knihy a snad neprozradím moc, když řeknu, že to má spojitost s její minulostí.

Andrea Cortová je oficiální zaměstnankyní Diplomatického sboru rasy Homo sapiens, od prvního dílu, pojmenovaného Vyslanci mrtvých (recenze), jí však přibylo na seznam zaměstnavatelů další jméno. Jedná se o skupinu umělých inteligencí známých jako Zdroj, pro které Andrea začala tajně pracovat, poté co se od nich dozvěděla důležité informace o svojí minulosti. Na tu nemá hlavní hrdinka příliš hezké vzpomínky. Jako osmiletá holčička byla totiž nejen svědkem, ale i účastníkem takzvaného bokajského masakru, při kterém zemřela její rodina a spousta dalších lidí a příslušníků bokajské rasy. Příčina tohoto masakru nebyla nikdy zcela objasněna, a tak Andrea nikdy nepřestává pátrat po viníkovi. Přestože od této události uběhla značná doba, minulost Andreu stále pronásleduje. Na některých planetách, obzvláště na Bokaji, ji dodnes považují za válečného zločince. Proto se jí při své práci hodí diplomatická imunita, kterou je obdařena díky své pracovní pozici.

Většina děje Třetího drápu božího se odehrává v již zmíněném výtahu, kde Andrea vede se svolením přítomných Bettelhinů vyšetřování. Postupně tedy vyslýchá většinu pasažérů a odkrývá jednotlivá fakta. Ty se čtenář dozvídá velmi pomalu. Andrea (autor) si je totiž často nechává pro sebe a své myšlenky a domněnky odtajňuje až v určitých chvílích. To dodává příběhu hustou psychologicko-detektivní atmosféru, protože je čtenář novými informacemi a zvraty v ději vždy překvapen a jen těžko si některé věci domýšlí.

Kombinace space opery a detektivky funguje velice dobře. Tak jako v prvním díle ale autor klade důraz na detektivní část a vesmírné prostředí slouží spíš jako jakási kulisa pro celý děj. Castro se většinou nezdržuje nějakým obsáhlým popisem technologií či vesmíru, který stvořil. Všechnu svou pozornost soustředí na Andreu a její boj se sebou samou a její minulostí. Hlavní hrdinka je tahounem celé série. A je hrdinkou značně rozporuplnou a specifickou. Její osobnost by se dala popsat mnoha slovy, ale nejlepší popis by asi zněl zahořklá cynická mrcha. To by ale byla velice stručná charakteristika. Doopravdy je Andrea mnohem složitější osobností. Zkrátka si prošla ve svém životě mnohém, a tak není divu, že se to na ní negativně podepsalo. Občas jsem měl dokonce sklony ji litovat. Nakonec jsem si ale přece jenom uvědomil, že ať už její minulost byla jakákoliv, to,jak občas jedná s lidmi, jí k tomu v žádném případě neospravedlňuje. Přes všechno výše zmíněné však musím přiznat, že Andrea není jenom mrcha, za kterou se i ona sama považuje, a že i když to není vyloženě ten typ usměvavé sympatické hrdinky, má něco do sebe.

Důležitým prvkem příběhu je Andrein vztah k linkerskému páru Oscinovi a Skye. To jsou jediní dva lidé, či spíše jeden člověk, které si kdy Andrea pustila k tělu. Oscin a Skye mají díky Zdroji propojenou kybernetickou mysl, a tak se díky tomu stali jedním člověkem ve dvou tělech a vytvořili spolu zcela novou osobnost. Abyste to lépe pochopili, díky tomuto propojení může jedno tělo prožívat to co druhé, ať už je kdekoliv, a navíc spolu mohou obě těla telepaticky komunikovat. To skýtá různé možnosti, kterých samozřejmě Andrea často využívá jak při práci, tak i v posteli. Jelikož Oscin a Skye je nejen jejím spolupracovníkem a jediným přítelem, ale také milencem. Za zmínku stojí také to, že stejně jako Andrea je i Oscin a Skye tajným agentem Zdroje.

Konec Třetího drápu božího nám dává jasně najevo, že se máme ještě na co těšit. Konkrétně na třetí díl série, který nese anglický název War of the Marionettes. Můžeme jen doufat, že u nás brzy vyjde. Na závěr musím také pochválit nakladatelství Argo, které na knize odvedlo tradičně dobrou práci.

Když bylo Andree osm let, posedli ji neznámí démoni a udělali z ní válečného zločince. A teď, o několik desetiletí později, ji znovu volají. Andrea je oficiální zaměstnankyní Diplomatického sboru, tajným agentem všemocných umělých inteligencí známých jako Zdroj a z hloubi duše nenávidí kruté Bettelhiňany, obchodníky se smrtí, kteří profitují na zániku celých civilizací. V románu Třetí dráp boží dostává záhadnou pozvánku na jejich domovskou planetu Xana, kde platí jediný zákon – ten bettelhinský – a z vrozené zvědavosti ji přijímá. Hned v orbitálním přístavu ji však přivítá pokus o vraždu a mnohem napínavější drama se poté rozpoutá na palubě kosmického výtahu cestou k povrchu planety. Andrea zůstane vězet kilometry nad Xanou s podezřívavými Bettelhiňany, jejich absolutně oddanými otroky a mrtvolou, kterou patnáct tisíc let stará zbraň proměnila na louži organické kapaliny. Pokud včas neodhalí vraha, hrozí jí stejně hrůzná smrt. Avšak skutečný důvod jejího příjezdu na Xanu, spolu s ohavnými tajemstvími její temné minulosti, ji může zlikvidovat mnohem důkladněji než Dráp boží. (anotace)

• Třetí dráp boží
  • Autor: Adam-Troy Castro
  • Překlad: Aleš Drobek