Třetí planeta smrti – Harrison Harry

FANTOM Print vypustil do oběhu Harrisonovu Třetí planetu smrti. Opět jde de facto o reedici titulu, který před lety vydal AF 167.

Harrison Harry - Třetí planeta smrti     Provedení je klasické (odpovídá předchozím dílům), obálka Martiny Pilcerové velmi dobře vystihuje atmosféru knihy, která ještě 33 let po svém vzniku dovede potěšit čtenáře.

Dějová linie je vcelku jednoduchá. Jason dinAlt přesvědčí část Pyrranů o tom, že je dobré se vystěhovat na jinou planetu (Felicity) a tam provozovat výnosnou těžbu. Problém je v tom, že prostor vhodný pro těžbu leží v oblasti ovládané nezkrotnými nomády, kteří (ač na úrovni doby železné) dokázali zatím vyhnat každou společnost, pokoušející se o těžbu. Problém je možno řešit dvěma způsoby (vyjednávání je nemožné) – genocidou nebo změnou kultury. Pyrrané vedení Jasonem a Kerkem zvolí druhou možnost, ale pro první pokus nezvolí ten nejvhodnější způsob. Změna kultury “zevnitř” není tak jednoduchá, jak by se na první pokus mohlo zdát. Boj proti zavedeným tradicím a starému způsobu života nomádů musí mít jinou formu, Jason nakonec musí zvolit postup, jehož vzorem byl pád Říma a střetnutí mongolských kočovníků s Říší středu.

Třetí planeta smrti patří mezi špičku v kategorii dobrodružné (chcete-li  – akční) sci-fi. Dobře napsaný jednoduchý příběh má spád, hluchá místa se prakticky nevyskytují a skutečnost, že byl napsán už v roce1968 na něm není patrná. Překlad je dobrý, obálka odpovídá obsahu a na závěr zařazená ukázka z dalšího dílu vzbudí ve čtenáři očekávání další dobré knihy. Cena 99,- Kč za cca 200 stran tohoto znamenitého čtení je také více než výhodná.  Proto tuto skvělou ukázku dobrodružné literatury vřele doporučuji všem čtenářům.

V této souvislosti nezbývá než doufat, že avizované díly budou stylem překladu navazovat na první trojici a po literární stránce zachovají dosavadní úroveň.