V pavučině – Asher Neal

Koncem minulého roku vydalo nakladatelství Polaris další knihu Neala Ashera. Jmenuje se „V pavučině“ a přináší další příběh z vesmíru Řádu, společenství založeného na cestování runsibly (mimoprostorovými „branami“) a víceméně řízeného sítí umělých inteligencí. Na tuto skutečnost upozorňuje již styl obálky, která svým řešením připomíná obálku „Stahovače“.

Asher Neal - V pavučiněNa právě teraformované planetě Samarkand došlo k havárii runsiblu, jejíž následky jsou srovnatelné s jaderným bombardováním. Pozemská bezpečnost havárii vyhodnotila jako sabotáž a posílá svého druhého nejlepšího agenta Iana Cormaka, aby celou záležitost vyšetřil. Ian musí přerušit téměř dokončenou práci na rozdělaném případu – likvidaci nebezpečné buňky separatistů, po třiceti letech se odpojit od přímého spojení s umělou inteligencí a celou záležitost vyřešit vlastním mozkem. Přitom má v patách pomstychtivého vůdce separatistické buňky s tlupou žoldnéřů a bláznivým robotickým mordýřem, zvaným „pan Jeřáb“. Na oběžné dráze planety Samarkand se navíc objevuje podivná, snad mimogalaktická entita zvaná Drak. Původně zdánlivě prostý případ se velice rychle komplikuje. Vyřeší Ian Cormac úspěšně případ a podaří se mu vůbec přežít?

Další Asherova kniha z vesmíru Řádu je tady. Přináší nám další reálie onoho podivného prostředí, kde se na obrovské vzdálenosti cestuje pomocí runsiblových bran a prakticky na vše dohlíží umělá inteligence. Akční příběh s prvky detektivky je poněkud civilnější, než byl Stahovač. Nenajdeme zde nic takového, jako byl robot Snajpr, společenství starých kapitánů nebo vhledy do mořského života. Příběh je spíše dobře napsanou akční dobrodružnou klasikou, odehrávající se sice v relativně exotickém, leč pro zkušeného čtenáře nijak zvlášť překvapivém prostředí.

I ve vesmíru runsiblových bran jsou místa, na která je nutno cestovat kosmickou lodí, když pro nic jiného, tak abyste na další planetu mohli instalovat runsibl, nebo přivézt kontraband. Prostor ovládaný řádem má své hranice a hranice znamenají pohraniční spory, nebo alespoň pašování. Řád má i své odpůrce – separatisty. Samotný vesmír také skrývá různá překvapení, takže se čtenář může těšit na relativně svižné vyprávění, ve kterém se vedle břitkého myšlení uplatní i rychlá střelba, taktizování, intriky, lsti a léčky. Seznámíme se pestrým panoptikem lidí a různých bytostí, ať už jde o „Draka“, drakomany, separatistické teroristy, roboty, androidy, pašeráky, ochránce zákona či pochybné obchodníky. Samozřejmostí je i trocha sexu, nepříliš výrazné exotiky a něco, coby se dalo s přimhouřením oka nazvat bitvou.

Celkově lze Asherovu knihu hodnotit jako velmi kvalitní dobrodružné čtení, které ale postrádá onu překvapivost, exotičnost a hlavně punc novosti, které jsme našli ve Stahovači. V pavučině rozhodně není špatný příběh, ale je „až druhý“ a nelze popřít fakt, že kdyby u nás vyšel jako první, celkové hodnocení by asi vycházelo trochu jinak. Přes výše uvedené a do značné míry subjektivní dojmy mohu čtenářům knihu doporučit, neboť v žebříčku dobrodružného čtiva stojí nad běžným průměrem.