Valion – Sága Sirionů II – Borkovec David

Málokdo předpokládal, že se někdy dočkáme pokračování Ságy Sirionu, kterou v roce 2004 začalo vydávat nakladatelství Krigl. V komerčním spotřebitelském světě není moc místa pro tituly s malou kupní základnou. A nebudeme si nic nalhávat, první díl této ságy, Arsian, přes snahu autora přílišné nadšení u čtenářů nevzbudil. Druhý díl přesto vyšel, a to dokonce v lepší grafické a technické podobě. Nakolik se mu ale podařilo pokořit prokletí druhých dílů, to je otázka.

Borkovec David - Valion - Sága Sirionů II Darion z rodu Sirionů zmizel neznámo kam a jeho žena Adriela (též z rodu Sirionů) je uvězněna temnou bohyní Edofeinou a jejím bratrem Valdorem. Stalo se poprvé, že bohové přímo napadli všemocné Siriony a zatáhli je tak vědomě do svých osobních válek. Naštěstí se Adriele povedlo na poslední chvíli ochránit a ukrýt syna Asiriuse, jenž sám o sobě je obrovskou záhadou jak pro bohy, tak pro samotné Siriony. Toliko k shrnutí hlavního děje předchozího románu. Druhý díl Ságy Sirionu se už odehrává převážně ve světě Sierra, na který byl Asirius přenesen a kde měl bezstarostně dospět. Sierra má však k bezpečnému útočišti daleko. Lidské politikaření, neustálé nájezdy zlovolných orků a bratrovražedné soupeření mezi elfy vytvořily ze Sierry místo, kde délka života závisí na schopnosti ohánět se mečem…

Teoreticky vzato je Valion přímé pokračování románu Arsian. Prakticky se ovšem toho očekávaného pokračování dočkáte až na posledních cca třiceti stranách jinak šestisetstránkového příběhu. To, co se odehrává mezi tím, můžete brát jako předehru k dílům příštím, rafinované představení jednoho z mnoha světů vesmíru Řádu, Středu a Chaosu či jako umělecky koncipovanou vatu. Faktem zůstává, že pestrá paleta několika generací lidských, elfích a půlelfích osudů nemá s vlastním dějem motajícím se kolem Sirionů takřka nic společného. Je samozřejmě otázkou, nakolik se k těmto postavám a dějovým zvratům autor později vrátí v dílech, které teprve plánuje, ovšem na to nebudeme znát odpověď, dokud tyto knihy nevyjdou.

Co většinu čtenářů zřejmě značně rozladí, je autorova snaha vše detailně popsat a roztáhnout. Stejně jako v první díle, i zde často opakuje, co už několikrát řekl, rozepisuje se tam, kde lze vše říci jednou větou, a velice často se detailně věnuje situacím, které nijak neovlivní ani děj, ani postavy a ani atmosféru, tudíž jsou samy o sobě absolutně zbytečné. Jinak řečeno – když je na něco kladen důraz, automaticky čekáte, že se to nějak zhodnotí. David Borkovec toto schéma velice často ignoruje, nebo jej možná vůbec nebere v potaz. Vzniká tak hromada textu (opravdu velká), u kterého neustále předpokládáte, že bude mít nějaký smysl či následný kontext, a on bohužel nemá žádný, nebo jen velmi omezený. Na obranu autora je nutno říci, že se tu neustále něco děje, jsou vám neustále představovány nové postavy, mění se prostředí a zvrat střídá zvrat, jenže kvůli přehnaně natahovanému textu je většina dramatických situací zbavena napětí a plánovaného překvapení. Jako by se děj knihy plácal odněkud někam, bez konkrétní představy kam směřuje a hlavně proč. Navíc tím, jak se autor věnuje novému světu a osudům některých jeho obyvatel, stává se z plánované epické fantasy spíše dobrodružný historický román, ne nepodobný třeba knihám Waltera Scotta či Aloise Jiráska. Spousta řečí okolo, ale muziky málo. V důsledku tak lze brát Valion i jako samostatné dílo, ve kterém se mísí několik dějových linií, z nichž všechny jsou nové a s předchozí knihou je poutá pouze tenoulinká nitka zosobněná těmi třiceti stránkami textu na konci, o kterých jsem již mluvil.

Přes veškerou snahu se autorovi příliš nepodařilo překonat bludný kámen, kolem kterého se podobně bezradně motá většina druhých dílů. Sice se snažil román koncipovat a stavět na jiných základech než předchozí Arsian, bohužel se čtenář místo seriózního pokračování dočkal akorát mnohasetstránkového intermezza, ve kterém sice autor položil stabilní základy pro nástavbu dalších dílů, ale na druhou stranu v hlavní dějové lince nikam zásadně nepokročil.

Přes všechny své výhrady ale věřím, že si Sága Sirionů najde čtenáře a fanoušky. Už jen kvůli tomu, že jde o doposud ojedinělý projekt původní české fantasy ságy epických rozměrů. Jde jen o to, zda těch fanoušků bude tolik, aby to zaplatilo výrobu dalších knih. Ne vždycky totiž stačí pouhé nadšení z vlastní tvorby. Kapitalismus ideály neoblafnete.

1. mno, toho popisovani tam je dost, ale vice vtahne do sveta-byt by neuskdilo trochu mene :).

2. S tím rozepisováním scén souhlasím, avšak si nemyslím že to dílu přidává na nudnosti, či tím autor chtěl odalovat(napínat) blížící se situace. Děj mě stále udržoval v napětí a očekávání situací následujících. Kniha na předchozí díl navazuje a pokračují tak osudy rodu Šimona, avšak je pravdou, že bez znalosti dílu předešlého, by se čtenář mohl obejít. To je však spíše výhodou(pokud se čtenáři do rukou dostane Valion jako první nemusí nejdřív shánět díl předchozí).

3. vašek horák: poslouchej, nečetls v poslední době nezdravě moc jiráska?

4. Já myslím, že Vašek Horák už celkem prokázal, že mu trochu schází nestrannost… 🙂

5. Hlavně Vašek Horák tak “enigmaticky” užívá interpunkci, že občas nevím, kam ten šibal vlastně míří :)))

6. Ciao!
    je to turecenze na MEGAdílo posledního století!!!mám upřímnou radostVašek Horák? na toho si z předchozího hovoru nepamatuju, ale určitě je to super chlap, když dokáže tak božsky a stručně, ale velmi výstižně zhodnotit knihu, pro kterou prostě nenacházím slov.jestli něčemu z toho co jsem teďka vyplodil nerozumíte, klidně se mi ozvěte, skuzím vám to přeložit… chci spát… iHOLA!P.S.: Michaéli, kdy vyjde ten slibovaný Šlechta?!?!?!?!? %) %) %)

7. MegadílO? Spíš slátanina. dost pod průměr běžného čteniva.

8. to Michael Bronec :
    Nestrannost?!? Mě jen zaráží nezaujatost FP. A jak koukám, tak si stále nenašel odvahu mi na ten dotaz odpovědět. Proč byl VALION VYHOZEN s TOP knih s příspěvky, když dva měsíce stále ještě neuběhly! Ty mi povídej o nezaujatosti!A jestli vyjádřením toho jaký jsem měl z knihy pocit ukazuji na svou zaujatost, tak pak nevím k čemu tu máte možnost vkládání komentářů.

9. Valion z top komentovanych knih zmizel, protoze je stary 60 dni. Pravidla jsou po vsechny stejna. Nikomu nestranime. Vyhodit neco z top seznamu komentaru by se muselo rucne, coz muze jen programator. Proc by se o to prosimte vubec snazil? Vaz slova, nez nekoho osocis ze zaujatosti.

10. chacha uz to zacina :)) ring volny defcata :)) a bite ho :))

11. To Jires, sefredaktor
    Pokud by tomu bylo tak jak zde pises (tedy pro vsechny plati lhuta 60dnu), pak by Valion zmizel z top 10 prave dnes, nebot termin vydani byl 15.11.2005 (staci se podivat na anotaci na techto strankach).Ale stalo se tak jiz pred Vanoci minuleho roku. Takze asi chyba systemu? Pak tedy zjistete, jak se to mohlo stat a meli byste udelat vse proto, aby se to nestalo dalsimu titulu.Je mi to uplne ukradene, jako asi vsem tady, protoze vubec o nic nejde. Jen chapu lidi, kteri se tomu divi.

12. To Jires, sefredaktor

13. hurá!! už je to tady!!!a už to někdo četl??a už někdo četl Arsian?

14. romison a Jméno neuvedeno jsou jedna stejná osoba!!! podívejte se na jejich časy připojení!!!

15. Asi mám dlouhé vedení – ale co by redakci fantasyplanet přineslo záměrné předčasné vyřazení Valionu z Top ???

16. v.: jsou zlí a nepřející! někdo si vydal knihu na vlastní náklady a těmto zlým závistivým lidem se začal hroutit jejich svět stojící na úplatkářství, kamarádšoftech a dalších neplechách. prostě musí borkovce zničit za každou cenu! aspoň tak nějak si to borkovcovi kamarádi představují :)))

17. v: ano, podupou květ jeho geniality v samém rozpuku 🙁

18. Přes všechny vaše srandičky jsem tady nenašel odpověď “Jirese, sefredaktora” (kouzelný nick, není-liž pravda…). Jindy je velmi pohotový ve svých komentářích, ale proč předčasně zmizel Valion z TOP zatím nevíme.

19. Odpoved
    Cekal bych, ze kdyz se chcete neco dozvedet, tak se slusne zeptate, misto abyste akorat nadavali, osocovali a nutili vysvetlovat veci na zaklade nesmyslneho podezreni. To vas naucil Paroubek nebo kdo? Nu holt, co se da delat. Ted pro ty slusnejsi odpoved, jak to funguje:Predtim jsem se spletl, dvoumesicni interval asi plati jen u TOP komentovanych clanku, uz je to dost dlouho, co jsme to vymysleli a uz si to moc nepamatuju. Programator mi poslal algoritmus, podle ceho se vybiraji TOP komentare knih. Funguje to takhle: “vyber 5 knih dle poradi prispevku sestupne od nejvetsiho mnoztvi po nejmensi, kde kniha se nachazi v mnozine max 50 poslednich knih starsich dnesniho data” Tzn, neni to urcene casove, ale poctem novych zaznamu v db knih. Takze je jasne, ze v lete, kdy skoro nic nevychazi, je kniha v seznamu TOP komentovanych dele nez pred Vanoci, kdy je titulu mnohem vic. Neni to uplne fer pravidlo a obcas to holt nekdo odskace (na druhou stranu, kdyz je mnoho titulu najednou, tak to spis odskacou ty tituly, ktere se kvuli kvantite konkurence ani do zebricku nedostanou, proto je fer, ze jsou zebricky kratkodobejsi nez v dobe, kdy skoro nic nevychazi), ale pokud nekdo ma nejaky napad, jak tohle resit jinak, aby to fungovalo lepe, tak at nam da prosim vedet. Radi bychom to udelali jinak, ale zatim nas nenapadlo jak. Hlavni problem je totiz v tom, ze to musi byt nejak omezene casove nebo poctem titulu, jinak by ten zebricek stale vypadal uplne stejne a nepodporoval by novejsi diskuze, naopak by tam byly stale ty nejpocetnejsi, ktere by se kvuli umisteni v zebricku stale navyslovaly a zcela nove knihy by mely temer nulovou sanci tem nejvetsim diskuzim konkurovat a zebricek by jim v tom vubec nepomahal. Pokud ma tedy nekdo nejaky napad, jak to resit lepe, dejte vedet. Diky moc 🙂

20. Nápad, jak to řešit lépe
    Co třeba “počet komentářů za poslední 3 dny”?Tím by se zabránilo tomu, že “nejvíc vře” bude blokovat něco, kde už čtyři týdny nepadlo ani slovo (aktuálně v Knihách případ Čtvrté Knihy krve a v podstatě zrovna tak vyčerpaná Válka trpaslíků), zatímco skutečně živé diskuse o novějších věcech, které už zmizely z hlavní stránky, s nějakými 10-15 komentáři se tam nedostanou.

21. hmm, nebo to prostě měnit podle aktuálních komentářů, to by dostala šanci úplně každá kniha.

22. Siccuv navrh jsem nepochopil (muzes to prosim rozvest?) a nad Vankovym se zamyslime. Tenhle system by ale nesl nekolik rizik. Napriklad umele udrzovani debaty nesmyslnymi plky (obavam se, ze jeste ve vetsi mire, nez se to stalo u diskuze o JFK) nebo prilis rychlé změny zebricku, ktery by byl navic prilis plochy, cimz by se nedostalo na spoustu diskuzi se stejnym poctem prispevku. No, zauvazujeme o tom, mozna to vsechno zkombinujeme dohromady. Tedy to co funguje ted + to co navrhuje Vanek (akorat radsi 5-7 dni nez 3). Uvidime.

23. A myslíš, že to má opravdu nějakou zásadní důležitost? :)Ruku na srdce, většina diskusí tady je plná plků 🙂

24. v podstatě by šlo o systém, kde by se zobrazovali články (knihy), kam byly zaslány poslední komentáře

25. To sicco:
    Mam to chapat jako:1. – zebricek sestveny z diskuzi s nejvetsim poctem prispevku, kde se objevi nejnoveji komentar? To by tam ale prave byly stale ty stejne diskuze, uplne by stacilo prispet do nejake stare diskuze nejakym plkem a bylo by to v zebricku zas a znova.2. – neslo by o zebricek, ale seznam poslednich komentaru. Pak by ten seznam ale musel byt poradne dlouhy, aby to melo smysl. Nebo bys na FP musel sedet cely den a porad kontrolovat, jak se to zmenilo. A kdybys prisel jednou denne, tak by tam byly takrka nahodne diskuze, podle toho, jak kam kdo za posledni pet minut napsal nejakej komentar a opet by se tam dostavaly treba sest let stare diskuze, protoze nove komentare se objevuji i u nejstarsich clanku.

26. Ondřeji Jirešovi
    Já bych to nechal, tak jak to je. Myslím, že právě Valion a Arsian jsou krásným příkladem toho, jak to vypadá, když se určitá vlivová skupina rozhodne, že v rámci reklamy je třeba mít nějaký titul stále v TOP. Pak, když diskuse vyhasíná, tam lze psát nesmysli, posílat vícekrát stejný komentář nebo se autotra pořád dokolečka ptát na věci, které přímo od něj už stejně vím. Kdyby se takhle dala v TOP udržet nějaká kniha věčně, fakt si neumím představit ty následky… 🙂

27. no ale zároveň by se zde objevili, ty nejaktuálnější komentáře k jednotlivým titulům, jinak kvalitu komentářů stejnak neovlivníš jinak než ručně.

28. Máš sice pravdu, ale pokud je obsahem komentáře “%)”, tak se to snad ani objevit nemusí.:-))))

29. Nova koncepce
    Takze prave jsme se dohodli s programatorem Nerem, jak to v nove verzi udela. Bude se vybirat z diskuzi k poslednim 60 kniham (testovali jsme ted 100 a je to nepouzitelne), z techto diskuzi se pak vyberou ty, ktere maji za poslednich 7 dni alespon 5 prispevku (behem testu mozna cisla mirne upravime) a z nich se pak sestavi zebricek podle celkoveho poctu prispevku v diskuzi. Nova verze FP bude nekdy letos. Specifikovat to presneji se neodvazuju. Prozatim jsme zvysili okruh diskuzi z poslednich 50 na 60 a zaroven v zebricku zobrazili ne 5, ale 10 diskuzi, cimz by se melo vykompenzovat to ze tam bude nyni vetsi pravdepodobnost vyvetralych diskuzi. Rozsireni pravidel uz ted by sice po velkem usili slo, ale nacitani FP by to hrozne (!!) zpomalilo. Je kvuli tomu potreba prekopat system a to bude mozne az pri budovani nove verze, ktera bude vice databazova nebo co, houby tomu rozumim. 🙂

30. Moznost je samozrejme take to, ze by se to radilo jen podle poctu novych komentaru za urcite obdobi, nikoliv podle celkoveho poctu prispevku v diskuzi. proste mame o cem uvazovat 🙂

31. ooo, Jireši, šéfredaktore, promiň mi mé hloupé vtípky!!! Jen jsem se snažil podtrhnout tvá slova..JÁ UŽ TO OPRADVU NEUDĚLÁM!!!

32. valion