Vítězný – Jack Campbell

John Geary stojí po úspěšném návratu na alianční území před řadou nových problémů. Sice je zapotřebí svést konečnou bitvu se Syndiky a zjistit, co jsou zač neznámí cizinci, používající lidskou rasu jako figurky na své šachovnici, ale nejprve musí zvítězit v úplně jiné bitvě – s aliančními politiky. Za vším se vynořuje nepříjemně vtíravá otázka – jaký bude život po válce? Po sto letech v hibernaci?

Campbell Jack: Ztracená flotila 6 - Vítězný

Závěrečný díl ságy Ztracená flotila dává najevo, že je prakticky po všem. Jednání s politiky a plánování budoucnosti převažuje nad všeho všudy dvěma skutečnými bitvami, jejichž průběh je sice v nejlepším duchu Gearyho strategie, ale obsahuje více rutinních, než překvapivých prvků. Pár spíše technických novinek sice přinese střetnutí s cizinci, ale celkový dojem je spíše rozpačitý. O něco zajímavější je finální řešení osobních problémů Johna Gearyho, odkazující na zcela jiný žánr.

V posledním dílu vesmírné odysey je dořešena většina nastolených problémů a zároveň je uzavřena jedna kapitola v dějinách Campbellova vesmíru. Závěr ságy sice obsahuje všechny oblíbené složky, ale jinak je po všech stránkách útlumový. Skutečné finále (návrat flotily) se odehrálo v předchozím dílu (Neúprosný), zde najdeme jen to, co by se v různých rovinách vnímání dalo považovat za „vyčišťovací operace“, a navrch možná i zadní vrátka k případnému dalšímu cyklu.

Redakční práce byla tradičně odvedena solidně, obálka Petra Willerta je spíže žánrově univerzální. Překlad si zachovává obvyklou kvalitu a čtenáři mohou konstatovat, že mají v ruce sice nevýrazné, leč pořád ještě solidní uzavření jedné zajímavé ságy.

Kapitán John „Black Jack” Geary se vrátil domů po století stráveném v kryogenickém hibernačním spánku aby zjistil, že válka mezi Aliancí a Syndikovanými světy stále zuří. Legendární hrdina je povýšen na velkoadmirála, přestože si vládnoucí rada Aliance není jistá, zda Geary nechystá vojenský převrat. Geary nikdy nebojoval pro slávu. Jeho nová hodnost pro něj znamená jen to, že má postavení potřebné pro vyjednávání se Syndiky, kteří ve válce utrpěli hrozivé ztráty a možná budou konečně ochotní uzavřít mír. Geary odhodlaně vede flotilu zpět na syndické území. Jako zkušený velitel ví, že kapitulace nikdy nepřichází snadno. Ale i ve chvíli, kdy se chystá postavit se svému nepříteli, musí neustále myslet na mnohem větší hrozbu, cizí rasu číhající za hranicemi na druhé straně syndického území. (anotace)

• Vítězný
  • Autor: Jack Campbell
  • Překlad: Jiří Matyskiewicz