Volkhavaar – služebník Černého Boha – Lee Tanith

Už archivní fantasy u nás celkem neznámé americké autorky fantastiky

Lee Tanith - Volkhavaar - služebník Černého Boha

Volkhavaar –služebník Černého boha je překvapivě drsný název pro tento zjevně poetický příběh. Není to daný tím, že by Tanitha Lee byla žena – kdo zná i její ostatní tvorbu, ví že je i úspěšná autorka horrorů a dokonce se může pochlubit i několika SM pornografickými příběhy. Poetičnost této knihy je dána a) až pohádkovým námětem-věčný příběh boje lásky ženy proti bezcitné moci frustovaného čaroděje- a za b) při čtení této knihy se nelze vyhnout pocitu, že jde o báseň v próze. Jako by se autorka snažila převést středověké trubadůrské písně do prózy. Je to cítit v nezvyklém slovosledu a množství básnických obratů. Na dějové schéma, které by jako holá kostra vypadalo zcela banálně, až nepřitažlivě, Leeová nabalila dokonalou propracovanost jednotlivých epizod a velmi zdařilou charakteristiku postav. Hrdinové zde nejsou příliš pohádkový, jsou zpracováni dost realisticky, lidsky. Mají všechny nešvary člověka našeho světa. Nelza tedy říct, že by byli pouze kladní nebo záporní. Na to se nám moc podobají. Dokazuje je to i vyvrcholení se unhappy-endem, tak nezvyklým v této literatuře.

Hlavním hrdinou je Volkhavaar, alias Kernik – velký mág, muž, který vyrůstal v opovržení v cizí zemi, fyzicky nedokonalý a krásou neoplývající. Dokonalý předpoklad pro zatrpklost a nenávist vůči lidem. Svoj cestu k síle najde přes zapomenutého Černého boha Takerny. Jeho sokem je mladá otrokyně Šajna, které se zamiluje od jedné z Kernikem ovládané lidských obětí  – krásného Dasyela. Na jeho záchranu obětuje svoji duši (a krev) vesnické čarodějnici Barbajatě, jedné z nejoriginálnější postavě v knize. A tím se rozbíhá kolo čarodějných akcí, války kouzla lásky proti temné magii Volkhavaara. Knihu jsem poprvé četl už před 6 lety a i po tolika letech a desítkách fantasy neztratila své osobité kouzlo.Drobnou zajímavostí je i fakt, že je to jedna z mála knih fantasy, které byly vydány v hardcover (tvrdých deskách). Mimo cyklu Tolkiena u MF jsi na žádnou jinou knihu už momentálně nezpomínám.