Vykoupení Kryštofa Kolumba – Card Orson Scott

Cristoforo Colombo, Cristóbal Colón, Kryštof Kolumbus. Mnohajmenný muž, ctižádostivý mořeplavec, který přepsal středověké mapy a položil základ pro cesty dalších. Janovan, cizinec, jež dokázal na španělskou královnu zapůsobit tak, že mu poskytla lodě, posádku a hlavně obrovskou důvěru. Ale mohly by plody jeho konání, byť za mnohá staletí a generace, nakonec dostat spíše trpkou chuť, než sladkou?

logo_kulate
Vykoupení Kryštofa Kolumba

Země budoucnosti se nachází v dosti zoufalém stavu – války, přírodní katastrofy a devastace zapříčiněná lidským konáním zredukovala původních pět miliard lidí na několik milionů přeživších. A jelikož každá generace chce být lepší než ta předešlá, chytré hlavy se pomocí takzvaných časozorů chtějí poučit z chyb svých předků. I když se většina z nich snaží minulost vnímat co nejkontinuálněji, vytříbí se mezi vědci i tací, kteří se soustředí na jeden aspekt lidské historie a sledují ho od prvopočátků až do doby, kam to lze – tedy zhruba do století před okamžikem nahlížení. Jednou z těchto specialistek je i Tagiri – neobyčejně vnímavá a empatická dívka, která se rozhodla své vědomosti a zájem věnovat dosti ponuré součásti lidské existence – otroctví. Její studium napříč staletími a kontinenty a podrobné analýzy probírané s kolegy nakonec stanoví jeden jediný okamžik v lidské historii, kde se vše zlomilo k horšímu. Spolu s dalšími vědci – svým manželem Hassanem, klimatologem Kemalem, hypotetikem Hunahpú a nakonec i svou dcerou Diko – se stane hlavním tahounem projektu Kolumbus, úkolu nejtěžšího v dějinách lidstva – komplexního zhodnocení výhod a nevýhod případné cesty v čase a korekce dějin tak, aby se Kolumbus do Španělska přinejlepším vůbec nevrátil.

Cesty časem s cílem změnit nějakou důležitou událost mají svá nepříjemná úskalí – samozřejmě technickou proveditelnost věci – a navíc i morální, historické, osobní a profesionální dilema. Na jedné straně sledujeme debaty a přípravy Tagiri a jejích společníků, na druhé straně sezdáváme, že nijak lehké pro získání prostředků na svou cestu to neměl ani Kolumbus. Stejně jako by byly v reálu tyto části cest zdlouhavé, zabírají konverzace, debaty a zvažování možností skoro dvě třetiny knihy. Pro milovníka akčnějších příběhů to jistě bude odrazujícím prvkem, pro zvědavé, kteří se rádi ptají, co by bylo kdyby, nebo prosté jak to asi tak mohlo být? jsou tyto pasáže pravým rájem. Card pomocí dostupných pramenů a své invence tvoří z Kolumba člověka uvěřitelného – výborného mořeplavce, věcně argumentujícího a cílevědomého muže, pevného ve své víře, ale zoufale selhávajícího v rodinném životě. Card si pečlivě nastudoval i historické reálie, a to ať už se jedná o národy na území, které Kolumbus a po něm další teprve navštíví, nebo o silně katolické Španělsko v čele s Isabellou Kastilskou. Kde je to potřeba, jsou i vedlejší postavy vykresleny tak, aby nedělaly pouhé křoví – počínaje královnou Isabellou, Kolumbovou první ženou Felipou či některými ze španělských dvořanů.

Další věcí, která některým čtenářům nemusí být příjemná, je hojné zmiňování a odkazy na křesťanství. Celá Kolumbova mise je de facto podepřena vírou v Boží poslání a jeho výjimečnost, byť zde ke Kolumbově nevědomosti zaúřadoval deus ex machina. Je ovšem nutné Cardovi ke cti připsat, že jeho Kolumbus není žádný zatemnělý fanatik, při svých modlitbách je schopen se s Bohem i pěkně pohádat. I kdyby však tento román napsal spisovatel ateista, nemohl by se okolnosti zmínit či využít víru v ději vyhnout – ve středověku a katolickém Španělsku je to prostě nemožné. S tím se však pojí další souvislosti – při zmínkách španělských vládců o vyhnání Maurů a Židů z křesťanského území také vyplývá, že Španělé nebyli jen silně věřící, ale také rasističtí. Otázka rasismu a otroctví spolu úzce souvisí – a právě toto Tagirin tým při změně dějin hodlá náležitě využít. Samotný konec příběhu, alternativní dějiny podle Carda, však stoprocentně rozdělí čtenáře na dva tábory. Jedni jej budou považovat za pozitivní a nadějeplný, druzí za naivní a pitomoučký. S největší pravděpodobností bude do jejich resultátu mluvit úroveň dějepisných znalostí a samozřejmě i umístění samotného Carda na žebříčku oblíbenosti.

Orson Scott Card ve Vykoupení Kryštofa Kolumba připomněl, že pokud je někdo obdařen nadáním měnit dějiny, neměl by tak činit sobecky, unáhleně a jen na základě svého omezeného vnímání světa. Ať už by se jednalo o výpravu přes moře, nebo proti proudu času.

Vykoupení Kryštofa Kolumba sice není nejznámějším Cardovým dílem, ale mnozí ho pokládají za jeho nejvyzrálejší a možná i nejlepší román. Každý ví, jak zničující účinek mělo objevení Ameriky na tamní domorodé obyvatelstvo. Představte si tedy, že vědci z budoucnosti tuto tragédii pečlivě prostudovali a rozhodli se tok dějin změnit. Nejdříve je však nutné zjistit, co vlastně pohánělo Kolumba tak silně v jeho objevitelské snaze… A to je úkol pro dvojici pozorovatelů, manželský pár a později i pro jejich dceru. Kolumbus se v jejich očích proměňuje z dobře známé historické postavy v charismatického vůdce, hluboce věřícího člověka a muže mnoha předností i slabostí, které korespondují s dobovým chápáním světa. Zcela samostatný román Vykoupení Kryštofa Kolumba patří díky pečlivě a věrohodně vystavěným charakterům k vrcholným dílům science fiction s motivem cest v čase. (anotace)

• Autor: Orson Scott Card
  • Překlad: Andrea Peprlová
  • Formát: paperback