Wing Commander – Na bojová stanoviště – Forstchen William R.

Pátý díl Wing Commandera právě dosedl do kójí regálů a s ještě horkými přistávacími tryskami láká k proskenování. Hlavním pilotem opět bude William R. Forstchen a zboží s nímž přilétl neztrácí žádný z atributů, díky kterým si u nás série vytrvale dobývá význačné postavení na poli military SF. Překvapivě se tentokrát podíváme na úplný začátek Války (lidské Konfederace proti kvazidálnovýchodnímu Císařství kočičích Kilrathů), což je pro pátý díl docela překvapivý skok na začátek timelinu série.

Forstchen William R. - Wing Commander - Na bojová stanovištěPro neznalé bych nejdříve rád napsal něco o světu Wing Commander. Poprvé se nám představil jako série vesmírných válečných simulátorů na PC, a po natočení celovečerního filmu se dostal do širšího podvědomí SF subkultury. W.R. Forstchen pak kývl na šanci z tohoto propracovaného světa psát a chopil se jí na výbornou.
 Série se vyznačuje úžasnou chytlavostí a řemeslným rozvržením děje na politické zázemí/vesmírná bojiště/osudy několika hrdinů/popis situace očima Kočičáků. Konfederace je zmítána vnitřními rozpory demokracie, Císařství má zase svázané ruce feudálními zvyky a tradičními rituály, jejichž porušení je i přes hrozbu vyhlazení celé rasy nemyslitelné… kromě lidí a Kilrathů zde najdeme i jiné rasy, ale ty nikdy nehrají významnější roli (v Konfederaci mají menšinu v parlamentu a v Císařství jsou na úrovni zvířat). Svět je protkán mnoha poutavými příběhy a osudy, které Forstchen splétá a rozplétá s neuvěřitelnou lehkostí.
 Ani pátý díl nezklame a čekají vás poutavé vesmírné bitvy, špionáž, množství pletich a politikaření, hrdinských skutků, vypjatých situací a okouzlujících momentek jako ze starých válečných filmů… navíc se podíváte na pašeráckou stanici, poznáte jak to chodí v Pohraničních světech a seznámíte se s partičkou dost kontroverzních postav (v podstatě půlka všech zúčastněných má díky prequelové povaze knihy svůj osud dán předem… a druhá půlka děj knihy nepřežije) v čele s psychopatickým Tolwynem, pološíleným Richardsem, ledovým Krugerem a drsným Turnerem… připočtěte smečku fanatických Kočičáků, vynásobte atmosférou před začátkem největšího konfliktu v dějinách lidstva a máte směs, jejíž výbušnost hraničí s anihilací hmoty…
 Tradičně Poutník odvádí výbornou práci: ilustrace od Patrika Krásného i překlad Jiřího Engliše opět tvoří solidní celek, který v knihovně neurazí a zaslouží si pochvalnou zmínku.

Následující část recenze je rozborem děje, určeným čtenářům minulých knih…
Pátý díl se odehrává v době, kterou žádná předchozí kniha nezpracovala dopodrobna – přečteme si samotný začátek konfliktu Země VS Kilrah… Jde ve své podstatě o rámcový příběh, protože kniha je románovým zpracováním toho, co vedlo generála Geoffa Tolwyna (hlavního záporáka v Ceně svobody) k tomu, aby se obrátil proti vlastní rase. Ale nejen to…
 Kniha má pro znalce minulých dílů hned tři rozměry. Na jedné úrovni vypráví příběh o začátku války z pohledu Kilrathů (kteří sice z lidské Konfederace mají nefalšovaný strach, ale setrvačnost jejich dosavadních tradic jim nedovoluje pokusit se navázat mír… i když na druhé frontě se roztahuje jakási Temnota, proti které je lidstvo parta opičáků s klacky), Pohraničních světů (kde jsou střety s Kočičáky na denním pořádku, i když je Konfederace okázale ignoruje) a pak také očima dvou veteránů Flotily, admirála Banbridge a komandéra Turnera (kteří jako první díky tajné a téměř sebevražedné špionážní akci do srdce Císařství na poslední chvíli zjistí, že Kilrah chystá přímý úder směrem k Zemi…).
 Druhý rozměr spočívá v podrobném rozboru událostí vedoucích k začátku konfliktu. Dozvíme se detaily prvopočátku neutěšené situace, ve které se Konfederace ocitá v minulých dílech (časově tedy po událostech pátého dílu) a dostane se a i na vysvětlení některých narážek z předchozích knih.
 A nakonec je tu třetí rozměr knihy, a totiž to, na co jsme dlouho čekali – příběh války s Kočičáky byl uzavřen. V minulých dílech jsme si přečetli její průběh, závěr i dohru a nyní máme v rukou její počátek. Autor se k ní už v podstatě nemá jak vrátit. A proto přichází fáze příběhu světa Wing Commander, kterou možná znáte z počítačových her… v dalších knihách můžeme s jistotou očekávat příchod Temnoty z jádra Galaxie!

Stejně jako předchozí díl, i Na bojová stanoviště mohu doporučit těm, kdo sérii Wing Commander ještě nečetli. Jde o stylový začátek celé ságy a narozdíl od čtvrtého dílu nevynechává z příběhu zajímavý pohled Kilrathů. Dilema, zda je lepší začít tímto prequelem nebo od poloviny (podobně jako u Star Wars – pouštět nezasvěceným jako první IV. nebo I. Epizodu ?!) nechávám na vás…
 Autor opět pokládá většinu práce s popisy na bedra čtenářovy fantazie. Příběh uhání kupředu stylově a s nadhledem, nikde nezaškobrtne a naopak stále nabírá grády. Chybí v něm lovestory a většina heroických klišé, což je jedině dobře. Já sám se úžasně bavil a považuji pátý díl za jeden z nejlepších.  Tři roviny příběhu mu zaručují pevné místo v sérii a příslib příchodu Temnoty nemůže nechat srdce žádného fanouška chladným… Tallyho!