XB-1 7/2012

Různorodost textů nové XB-1 je vysoká. Společné téma se hledá poměrně těžko, ale zřejmě by se dalo říci, že většina z nich vypráví o překročení nějaké nebezpečné hranice. Stejně jako v předchozím čísle zde nacházíme čtyři zahraniční povídky. Jeden z domácích příspěvků je natolik dlouhý, že se do červencového vydání dostaly pouze dvě české povídky.

XB-1 7/2012

Autor fantasy s velmi biblickým jménem Daniel Abraham se u nás v Česku představil zatím jen několika tituly, ale snaha o svébytnost a zajímavý styl je z nich znát. V povídce Balfour a Meriwether v příběhu kábulského upíra se vrací k hrdinům, jejichž jedno dobrodružství se již na stránkách časopisu objevilo. Titulní hrdinové v kulisách viktoriánského Londýna bojují proti monstru, jež ohrožuje klidný spánek panovnic britského impéria i Ruska. Milovníci našich „historiků“ jako Medka, Bandžucha a jim podobných si přijdou na své, byť povídka není zdaleka opředena tolika detailními historickými referencemi a musí se brát opravdu s velkou dávkou nadsázky. Je to nejspíš nejlepší zahraniční text.

Hluboký ponor od Garyho McMahona vypráví o potápěčské misi k záhadnému nálezu. Stejně jako de facto všechny povídky tohoto čísla se jedná o čtivý příspěvek, který nesází na děj a jeho vysvětlení, ale spíš na atmosféru.

S Johannem Cabalem, nekromantem z pera Jonathana L.Howarda, jsme se mohli seznámit v nedávno vydané knize nesoucí jeho jméno (recenze). Hlavní hrdina povídky Johannes Cabal a vichrný den se musí bránit proti podivným spolubydlícím a přitom zůstává věrný své povaze hajzla. Problémem je, že navzdory autorovu umu by se slušelo trochu lépe představit jak protagonistu, tak jeho podivné čáry. Právě proto, že zdejší prostředí je specifické a magie nezvyklá, člověk se bez kontextu může lehce ztratit.

Co jsem řekl výše, platí dvojnásob o příběhu Stín nad řádem Jaguára, jehož autorkou je Aliette de Bodardová. Jeho největším ozvláštněním je, že se odehrává v moderním světě, ovšem v říši jménem Mexikána, kde je civilizace nikoliv hispánská, ale čerpá z domorodé aztécké kultury. Jaké má toto prostředí vztah k našemu vlastnímu světu jsem nepochopil a patrně ani nebylo autorčiným záměrem příliš to vysvětlovat, spíš jen potřebovala exotickou krajinu, kde mezi sebou krvavě válčí skupiny nazvané vždy podle nějakého zvířete. Příběh hlavní hrdinky Onailin je o to nepřehlednější kvůli náhlým flashbackům, u nichž jsem očekával, že někdo po vzoru Němého Bobše prohlásí: „To bylo tak!“.

Pouliční lezci našeho krajana Ondřeje Nečase jsou opět jedním z nejpovedenějších příspěvků. Na přečtení téhle klády musíte mít trpělivost, ale za odměnu se vám dostane hezké dobrodružství s akčními výstupy, mechanickým hmyzem, paranormálními schopnostmi a dalšími směšnými kýčařinami, které sice budou z jistého pohledu působit krkolomně, ale je naprosto báječné o nich číst.

Diana Majerová se svým dílem Planeta na prodej dostala na 4. místo soutěže Daidalos a upřímně se tomu divím. Je pravda, že přišla se zajímavou zápletkou a pointou, jenže, především na začátku, používá křečovitá stylistická i spaceoperová klišé. Mně se na povídce nejvíce líbila reference na Babylon 5. Přestože se povídka dobře čte, dech se přitom rozhodně netají.

Již zmíněného spisovatele Jonathana L. Howarda je třeba připomenout ještě jednou – stránka časopisu je totiž vyčleněna právě rozhovoru se stvořitelem Johanna Cabala, jehož lapálie jsou zde mimo jiné líčeny. Alespoň z tohoto pohledu se jedná o slušný doplněk k oné povídce a pochopitelně se vždy vyplatí seznámit se s kreativní osobností. V druhém rozhovoru je zpovídán výtvarník Lubomír Kupčík.

Zajímavé otázky nad vědeckofantastickým žánrem podává Aleš Smutný v článku Výprava za ztraceným odkazem klasické sci-fi. Jeho psychologické úvahy se doplňují s textem Jasona Sanforda SF v zajetí příliš lidských mimozemšťanů (ano, řeč bude i o Star Treku). Oba pánové dokáží sci-fi rozebírat tak, jak se o to většina dnešních fandů ani nepokouší.

Obsah

Zahraniční povídky

Daniel Abraham: Balfour a Meriwether v příběhu kábulského upíra