XB-1 8/2012

Pokud bych měl na první pohled odhadnout, co spojuje povídky v srpnovém čísle časopisu, řekl bych, že jsou to značně neobvyklé názvy. Po přečtení však tuzemský scifista objevuje příběhy o vztahu mezi utlačovanými a jejich utlačovateli, což vytváří o několik řádů kvalitnější zápletky, než tomu bylo v předchozím vydání.

XB-1 8/2012

Na úplném začátku nás přivítá Mercurio D. Rivera příběhem Neboť delirium lásky sužuje rozpolcenou mysl. Kdo by to byl řekl, že v této povídce nás mimozemšťané – v tomto případě Wergenové – nechtěli při prvním kontaktu zničit, ale právě naopak, stali se na nás citově závislými, poskytli nám svoji technologii a dokonce mnozí – jako hlavní hrdina Joriander na terraformovaném Marsu – dělají domácí sluhy, někdy až otroky. Mít mimozemského přítele a otroka by rozhodně bylo fajn, to přiznávám, ale objektivně musí čtenář pochopitelně soucítit spíš s wengerskými teroristy, kteří se snaží svůj druh od „útlaku lásky“ osvobodit. Příběh je to možná hodně jednoduchý, ale zároveň originální, a především impresivní.

Ian McDonald nás ve své povídce Kyle potkává řeku přivádí do budoucí Indie. Zápaďané zde rekonstruují poničenou rozdělenou zemi, ale zároveň očividně novou oblast kolonizují. To ovšem alespoň zprvu nebrání přátelství dvou chlapců – anglosaského Kyla a Inda Sálima. Slohově je text vypracován dobře, prostředí je poutavě vykresleno, ale postrádám silnější pointu.

Allen Steele pro změnu napsal o něco klasičtější sci-fi dobrodružství …kam se i andělé bojí vstoupit. Vypráví o cestovatelích časem, kteří se zúčastní osudného letu vzducholodě Hindenburg a po nehodě se musí vyhýbat zvědavcům z Odboru paranormálních věd a amerických obranných sil. Celkově se jedná o příhody čtivé a občas i vtipné, ovšem nic není na povídce tak novátorského nebo dech beroucího, aby to ospravedlnilo přehnanou délku díla.

Suma sumárum, Riverovo Delírium je patrně nejlepším zahraničním příspěvkem.

Všechny tři české povídky pocházejí od finalistů soutěže Daidalos a každá z nich je určitě zajímavá i dobře napsaná, byť pocity z nich mohou být lehce zmatené.

Jan Pacas v příběhu Deset deka sebelásky předkládá nesnadný život pana Víta (který se ve skutečnosti jmenuje Vítr), tzv. „emotika“, jenž prodává svoje vlastní příjemné pocity méně šťastným zákazníkům. Není to úplně jednoduchý život… Zajímavý nápad je rozhodně náročný na čtenářovu koncentraci, aby se neztratil v bludišti hrdinových pocitů.

32 od Petry Kubátové bude vyhovovat příznivcům dystopické fikce. Svět rozvrácený korporacemi a povstalci je velice stresujícím prostředím pro chlapce Davida, jemuž válka sebrala ty nejbližší. Silná atmosféra, když už ne moc původní děj, dodávají povídce na jímavosti.

Na závěr se ocitneme, stejně jako na začátku, mimo planetu Zemi. Petra Štarková v povídce SEIF vysílá svého hrdinu Darjina na misi vesmírnou lodí, jež má zachránit ohrožené živočišné druhy. Společnost mu dělají roboticky se chovající Simové, nestabilní pilotní počítač a místní „vědma“ jménem Jessica. Problémy začínají, když převážená zvířata začnou umírat a loď se řítí neznámo kam. Dobrodružství jaksi připomíná (o něco vážnějšího) Červeného trpaslíka, na něhož ostatně text na jednom místě odkazuje. Popkulturních referencí je tu i víc a naštěstí jsou podávány s mírou. Rozhodně zde nalezneme originalitu i příjemnou nadsázku. Na druhou stranu působí celý děj poněkud nejasně.

Pokud bych měl vybrat nejlepší domácí text, opět bych asi sáhl po úvodním příspěvku, tedy Pacasovu výtvoru.

Vzhledem k délce zveřejněných povídek se tentokrát musely značně omezit publicistické příspěvky. Jason Sanford přinesl již tradičně kvalitní článek o spojení psychologie a psaní sci-fi s názvem Autoři vědecké fantastiky o cizích kulturách. Druhým nepovídkovým textem je úvaha Josefa Horkého Bylo nebylo ve 21. století o filmovém zpracování světoznámých pohádek. Z našich výtvarníků přišel v rozhovorech Martina Zhoufa na řadu Karel Zeman.

Obsah

Zahraniční povídky

Mercurio D.Rivera: Neboť delirium lásky sužuje rozpolcenou mysl