XB-1 9/2011

V zářijovém čísle XB-1 nalezneme šest povídek, rozdělených rovným dílem mezi zahraniční a tuzemské autory. Čtenáře jistě potěší široké spektrum žánrů, od hard sci-fi přes humor až po temný středověk Míly Lince. Takže s chutí do toho.

XB1 9/11

Začínáme povídkou finského autora Hannu Rajaniemiho Žalozpěv za mladého losa, která je vskutku tak neobvyklá, jak název napovídá. Ocitáme se v mrazivé pustině daleko od civilizace. Zde přežívá Kosonen, hlavní hrdina příběhu. Jedinými společníky mu jsou medvěd a vlastní myšlenky a vzpomínky. Za hrdinou přichází jeden z bohů a pověřuje ho úkolem. Kosonen se tak musí vydat na nebezpečnou pouť do zamořeného města.

Autor zajímavě spojuje prostředí přírody a mytologie s prvky post-apokalyptické sci-fi a kyberpunku v podobě města. Povídka vychází ze stejného světa jako již dříve v XB-1 publikovaná Deus Ex Homine, a proto bohužel v Žalozpěvu za mladého losa autor neznalému čtenáři poskytuje pouze minimum informací o podobě tohoto světa, což brání hlubšímu proniknutí do jeho zákonitostí.

Další z povídek, Pod šednoucím mořem, spadá do výše slibované kategorie hard sci-fi. Lidstvo slaví velký úspěch v kosmických letech. Podařilo se zbudovat, pomocí červí díry, „přemostění“ mezi Měsícem a vzdálenou hvězdou. Při pravidelné kontrole vzdálené části mostu je však objeven závažný technický problém. Bude možné ho včas vyřešit, nebo se veškerá lidská snaha rozplyne vniveč?

Kde všechny větry spí amerického autora Michaela F. Flynna, nám přináší odpověď na otázku vzniku života a jeho unikátnosti. Skupina vědců se vydává do hlubin země zkoumat extrémní formy života. Velitel výpravy má však i jiný cíl: zásadní objev pro dějiny lidstva a života na planetě. Napínavý příběh na pomezí klasické sci-fi a hororu se závěrem, z kterého mrazí, a ideou, které se jen tak nezbavíte.

Po trošce napětí přichází na řadu humor. Vítejte, milí mimozemšťané, finalista literární soutěže XB-1 za rok 2010, popisuje první kontakt planety Země s mimozemskou civilizací. A jelikož je autor správný Čech, toto setkání bude probíhat v české režii a se správnou dávkou sebeironie. Kdo jiný by totiž měl navázat kontakt s cizinci než český chovatel krav, který se o něco podobného vůbec nesnažil! Svět je v šoku a Češi se radují, jak to zbytku planety opět v něčem natřeli. Jaký bude výsledek prvního přistání mimozemšťanů na Zemi? Autorem této velmi příjemné a zábavné představy je Ivan Mls.

Abychom nebyli natolik optimističtí, pokud jde o kvalitu české tvorby, máme zde povídku Tato pravda od Jiřího Kábrta. A ta bohužel nabízí jen velké zklamání. Standardní příběh odehrávající se ve světě, kde vesmír je plný různých forem života a jednotlivé rasy vedou neustálý boj o moc. Zápletka i pointa jsou předvídatelné a ani svým písemným projevem nás autor nijak neohromí. Příběh napsaný jako podle příručky.

Po ne úplně zdařilém počinu Jiřího Kábrta nám náladu opět spraví mazák české fantastiky Míla Linc, od kterého se dozvíme, Co přináší bouře z Černého hvozdu. Na chráněných místech podél zemské stezky již není bezpečno. V krčmě U Šibenice došlo ke krveprolití, které nemůže být dílem člověka. A hejtmana z Kozího hrádku čeká nelehký úkol vypořádat se s tímto neznámým zlem. Správná dávka tajemna, brutality a sexu v prostředí temného středověku – v nové knize Míly Lince Mrtví muži netančí se bude určitě na co těšit.

Ani v zářijovém čísle nemůže chybět publicistika. Opět se setkáme s Jasonem Sanfordem, který nám tentokrát představí žánrové online časopisy v USA, jejich stručnou historii i současnou situaci. Dále nechybí Ivan Adamovič se svými Fragmenty vzpomínek sci-fi dinosaura a nakonec nám Aleš Smutný představí filmaři celkem opomíjený žánr westernové sci-fi.

Obsah

Zahraniční povídky

Hannu Rajaniemi: Žalozpěv za mladého losa (Elegy for a Young Elk, 2010)