Za modrým horizontem událostí – Pohl Frederik

Za modrým horizontem událostí je druhý díl legendární série o Heecheeích a o jejich technologiích, které zcela změnily smýšlení lidstva na vesmír a jeho zákonitosti. Opět se setkáváme s původním hrdinou okořeněným několika dalšími postavami a sledujeme jejich trampoty na Zemi i mimo ni.

POHL FREDERICK - ZA MODRÝM HORIZONTEM UDÁLOSTÍ

Určitě vás zajímá, jak je na tom Robinette Broadhead. Ten se jen tak protlouká miliardářským životem, investuje do potravinových dolů i do své organizace, která se zabývá právě neznámými technologiemi Heechee. Gelle-Klára Moynlinová je pořád tam někde v černé díře a moc času pro ni neuteklo. Zato Robin se oženil s Essie a i přes veškeré své štěstí a peníze má pořád v plánu se pro ni vydat. Jakmile na to budou znalosti a technologie, což nemusí trvat příliš dlouho.

Do toho se přidává rodinná výprava do Továrny na potraviny. Pokud by se totiž povedlo ji prozkoumat nebo ještě lépe dopravit na oběžnou dráhu Země, mohlo by být lidstvo ušetřeno hladomoru, proti kterému jsou ty předchozí jen dětskou výpravou přes pokojík. Na místě překvapivě objeví Wana, který celých patnáct let žil sám jen s Mrtvými – nahrané inteligence, a Starými – mimozemšťany, kteří se nemíchají do jeho bytí, pokud je také on ignoruje.

To je hrubý nástin toho, co se pomalu rozjíždí a celou knihu bude akcelerovat. Robin se ocitne pod tlakem několika vládních i nevládních korporací a jednotlivců, začne kvůli nim chudnout doslova nadsvětelnou rychlostí a ze všech stran se pohrnou osobní i profesionální problémy. Jeho záchranou se stávají především programy sestavené jeho ženou a ona sama taktéž. Už se nebude děj věnovat tolik jeho psychice, spíše událostem a jejich řešením. I když i tak se s ním lépe sžijeme a budeme mu přát vše nejlepší. Hodně daleko od matičky Země se naproti tomu smíšená rodina, od čtrnáctileté dcerky po důchodce, po čtyřech letech v jedné místnůstce konečně dočká svého cíle a jejich problémy se rychle rozšíří. Hádky dlouho čekat nebudou, zjevení Wana bude pro obě strany šokem (pro Wana tedy docela „úspěšně“ překonaným :-)) a jakmile se dostanou na území obývané Starými, přidá se i neznámo a nebezpečenství.

Po prvním dílu čtenář lehce zapadne do prostředí a vychutná si odsypající děj. I když se nedějí žádné přestřelky, žádná velká hrdinná dobrodružství do neznáma. Vše je podáno věrohodně a velmi zajímavě. Celá série je napsána jako pohled na setkání s vyspělou technologií očima těch, kteří se všeho účastní a dodávají tak čtenáři pohled z první ruky. Jednoduše efektivní skloubení osobních problémů a životů s novinkami, které doslova začínají hýbat celým vesmírem. Poslední kapitola mi přišla z knihy jako jedna z nejlepších, protože se konečně dostáváme k samotným tvůrcům celého tajemství a získáme jejich pohled na věc. Proč se děje, co se děje, a co můžeme dále jen s netrpělivostí tušit, než se vše vskutku dozvíme. Zůstanete tedy opravdu hodně naladěni minimálně na třetí díl. A to i když jste již jako já četli první edici, protože spisovatelská kvalita a moje skleróza se nezapře.

Očekávám, že další díl budu držet v nedočkavých rukách během pár dnů (přeci jenom už je dávno na trhu) a potom budu ještě víc čekat na rozuzlení, které se mi před mnoha lety nedopřálo (čtvrtý díl jsem neměl kde půjčit). Pro milovníky dobré sci-fi, ovšem ne hard, Frederika Pohla a i všem ostatním mohu vřele doporučit. Velmi dobře napsaná nenáročná četba, která vás chytí drápky pod kůži a nepustí, dokud nebudete znát úplný konec.

Za recenzní výtisk děkujeme nakladatelství Laser.