Za Zdí – Nix Garth

Název sbírky odkazuje na autorovo nejzdařilejší dílo – trilogii Staré království. Ze třinácti prací zde obsažených však do tohoto světa patří pouze úvodní příběh, ostatní představují Gartha Nixe jako všestranného, originálního a také hravého autora, jehož příběhy těžko oslní, ale určitě potěší.

Nix Garth - Za ZdíCelý svět, a především čeští čtenáři znají Nixe jako výborného spisovatele fantastiky pro děti a mládež. Ne snad, že by autor psal nějaké jednoduché pohádky. Trilogie Staré království skládající se z románů Sabriel, Lirael a Abhorsenka je promyšlený, chvílemi řádně temný a nesmírně půvabný příběh, který okouzlil mladší čtenáře i dospělé. A ty druhé snad i víc. Sbírka povídek Za zdí, která mapuje posledních patnáct let autorovy tvorby, tak na první pohled udělá fanouškům tohoto cyklu radost. Obálka, grafická úprava i samotný název totiž napovídají, že půjde o další příběhy ze světa Starého království. Ovšem nenechte se zmást, uvnitř naleznete třináct příběhů, z nichž se do známého prostředí podíváte jen jednou.

A je to nakouknutí jednoznačně skvělé, i když trošku netradiční. Povídka, či spíš kratší novela Nicholas Sayre a stvoření ve vitríně totiž přichází ke čtenářům ze světa za Zdí, tedy z Ancelstierre, kde kouzla fungují jen tehdy, když fouká vítr od severu, z magického Starého království. A jejím hrdinou je Nick, vedlejší, i když důležitá postava trilogie. Tady dostane příležitost k záchraně celého Ancelstierre před nebezpečným volnomagickým tvorem. Ač se do Starého království v podstatě ani nepodíváme, povídka pokračuje v tom nejlepším duchu trilogie. Je možná méně působivá, ale atmosféru neztratila a je příjemně čtivá.

Zbylých dvanáct povídek je pak pestrým kaleidoskopem nejrůznějších námětů a nápadů, délky i provedení. Ke každému příběhu dostaneme i autorův úvod, kde mnohdy s humorem a nadhledem popisuje okolnosti jeho vzniku. Najdeme tu dvě poměrně působivé a rozhodně netradiční a originální reakce na artušovský mýtus (Pod hladinou jezera a Po čem srdce touží), moderní, zábavné a lehce morbidní pojetí pohádky o Jeníčkovi a Mařence (O Jeníčkových očích), půvabný příběh s myšlenkovým přesahem Tři růže, dojemné ztvárnění války očima dětí (Králík Karlík) či western z alternativních dějin (Truhla naděje). Za zdí není nic pro konzervativní čtenáře klasické fantasy. Vize Gartha Nixe neoslňují kvalitou, ale originalitou, nesmírnou rozmanitostí a především hravostí, která se nejvýrazněji projevuje v parodii na Tři mušketýry Výprava do Špatné čtvrti (navíc je to gamebook, takže si s tužkou a kostkou při čtení této knihy i zahrajete) či přepisu přednášky Moje nová echt nekonečná fantasy série, kde si autor laskavě střílí z nejlepších světových autorů fantastiky.

Za zdí vás prostě překvapí, i kdybyste měli Staré království či autorovu další sérii Klíče od Království přečtené třeba pozpátku. Ukazuje nové roviny výrazné osobnosti světové fantastiky, jakou Garth Nix bezesporu je. Není to brilantní, jak se nás snaží přesvědčit anotace, ale pokud hledáte pár originálních a rozmanitých jednohubek na líné nedělní odpoledne, Za zdí vás nemusí zklamat.

Pavla Lžičařová (šéfredaktor)

pavla.lzicaro­va@fantasypla­net.cz