Zahrada sirén – Šlechta Vladimír

Začátkem léta se příznivci Šlechtova „Krvavého pohraničí“ mohli těšit z nezvyklého přídělu příběhů. Jedna novela vyšla ve sborníku „Legendy české fantasy“ a krátce po nich dorazila na trh dlouho očekávaná „Zahrada sirén“. Jde oficiálně o první díl cyklu „Gordonova země“, který jen volně navazuje na „Nejdelší den“ (vyšel loni jako nultý díl cyklu). Temná obálka J. P. Krásného je sice přitažlivá, sugestivní a řemeslně dokonalá, leč s obsahem knihy koresponduje jen žánrově a atmosférou.

Šlechta Vladimír - Zahrada sirénKrálovství Arkastie a vévodství Barro mají problémy. Arkastský král byl pro svůj sadismus sesazen a vládnoucí rod vévodství Barro prakticky vyhubila morová epidemie, která zpustošila obě země. Danny, potencionální následník trůnu v obou zemích, syn čaroděje Ronarda a Sylvy la Barro, je vychováván v legendami opředené Zahradě sirén. Jeho otec padl při likvidaci temného mága Alaricha Touraina a matka žije kdesi v pohraničí. Nyní je Danny předmětem vysoké politiky, jedna strana ho chce dosadit na trůn, přívrženci sesazeného arkastského krále ho hodlají zlikvidovat. Roli zde hraje i kritická situace sousedního císařství, které ohrožují Mořští lidé, Paedwankové. Tito útočníci, používající palné zbraně, zabrali Gordonovu zemi a zotročili tamní obyvatelstvo. Orcigard je i nadále nebezpečnou končinou.

Rozjíždí se velký závod o budoucnost zúčastněných zemí. Zatímco k Zahradě sirén směřuje několik výprav s protichůdnými plány, Roger Schnirega je vyslán do Gordonovy země, aby se zde spojil s dosud osaměle bojujícím Floydem Bartlettem a jeho komandem a připravil ho na příchod vojska, které by vedlo válku s Paedwanky.

Máme zde další díl oblíbeného cyklu. Co přináší nového? Čtenáři se mohou těšit na další detaily „Pohraničí“ a jeho historie. Vedle několika zajímavých odhalení a několika dalších mutantů z Tourainovy produkce zde začínají hrát roli palné zbraně (doutnákové muškety a pistole) a širší politické souvislosti.

Vyprávění má tradiční spád. Ač se dělí na několik dějových linií a jeho jazyk je relativně prostý, na čtivosti mu to neubírá. Naopak to přispívá k větší uvěřitelnosti, což docení hlavně čtenáři se zkušenostmi ze zlatokopeckých akcí, trapperských či indiánských táborů a westernových městeček. V této specifické „zálesácké fantasy“ se objevuje řada klasických motivů a jsou zde jasně patrné inspirační zdroje. Tramping se kladně podepisuje na věrohodnosti scén z pobytu a putování  krajinou, jména, některá dějová schémata a narážky odkazují na dějiny severní Ameriky, samozřejmostí jsou tu i nezbytně nutné prvky klasické fantasy a řada odkazů na současnou literaturu  tohoto žánru.

Nechybí tu žádná z typických ingrediencí – souboje, láska, přátelství, intriky, hrdinové, padouši, trocha exotiky, nějaké ty archetypy a dokonce i cosi jako menší bitva. Postavy povětšinou nejsou černobílé, jejich charaktery ale do jisté míry limitují dříve napsané a vydané texty. Skutečným problémem v očích některých čtenářů bude nejspíš otevřenost konce – jde přece jen o první díl rozsáhlejšího cyklu, zatímco dosud byli čtenáři zvyklí na uzavřené příběhy.

Technické provedení knihy odpovídá zavedenému stylu, obrázek na obálce je zmíněn výše, vnitřní ilustrace a  mapky Ladislava Hrdiny tradičně doplňují text a zvyšují hodnotu celé knihy. Na samotný závěr byla zařazena bibliografie autora a jeho zhruba jednostránkový povzdech, který doporučuji nevynechat!

Nezbývá, než se těšit na další díl (teoreticky by měl vyjít příští rok) a doufat, že bude alespoň tak dobrý, jako byl tenhle.