Země slídilů– William Gibson

Gibson je pojem. Tenhle stárnoucí kyberpunker je, co se týče psaného projevu, stále mlád. Trilogie Bigend byla započata románem Rozpoznání vzorů a zhruba po roce vyšlo volné pokračování s názvem Země slídilů.

Země slídilů - William Gibson

Jmenuji se Hollis Henryová. Jsem bývalá rockerka, nyní novinářka na volné noze. Zrovna mi zavolali z časopisu Node. Přejí si nový článek o lokativním umění. Lokativní umění je virtuální umění, které se zobrazuje na GPSkové síti pomocí vizualizační helmy, která bude prodejním hitem příštích let. Seznamuji se s lokativním umělcem a jeho technickým guru, který umisťuje jeho díla na GPSkovou síť. Doufám, že se článek povede.

Jmenuji se Tito a nosím zásilky. Nevím, co v nich je, ale zato vím, že mě sledují. Jsem imigrant z Kuby a nebojím se. Umím se totiž prát a jsem v tom dobrý. Na sledující chceme ušít boudu. Musí získat zásilku, ale nesmí mě při tom chytit. Snad se to povede.

Jmenuji se Milgrim a jsem feťák. Jsem závislý na prášcích, čistí mi hlavu. A dostal jsem se do průšvihu. Má mě v merku Brown, který mi dávkuje prášky, a já tedy pro něj musím pracovat. Sledujeme jednoho mladého Kubánce a já stále doufám, že se mi povede nějak získat větší sumu peněz a dealera, co mi bude dodávat prášky, a hlavně nějak utéct. Brown je totiž tajný agent, a když mu uteču, mohl by mi to šeredně spočítat. A tak čekám na svoji šanci, snad se to nějak povede.

Zhruba takto začíná kniha. Vidíme ji očima hrdinů, a to především první jmenované. Krátké kapitoly, v nichž se střídají jednotlivé osudy, pomáhají rychle ukrajovat stránku za stránkou. Gibson je po technické stránce zdatný, navíc dokáže do knih dostat svoji vizi. Kniha plyne volnějším tempem, tu a tam je v příběhu vtípek, tu a tam slovní hříčka, která se, byť se překladatel snažil, nepovedla úplně uspokojivě přeložit. Ale ono to prostě někdy opravdu nejde. Román je plný odkazů na americké prostředí, které neznalý Středoevropan nedocení, ale to už je prostě Gibsonův styl.

Takže proč jsme neviděli román Země slídilů v top desítce výběru Martina Šusty na stránkách XB-1? Je to především proto, že román je scifi (potažmo kyberpunkem) jen částečně. Svět, z něhož Gibson vychází, je velmi podobný našemu. Je to ale i proto, že autor trochu ubral z tempa vyprávění. Tři čtvrtě knihy čekáme na grandiosní vyústění, ale tentokrát se Gibson drží až moc zkrátka. Konec, byť se autor snažil, je neuspokojivý. Pořád je to ale starý dobrý Gibson, čtivý a napínavý, a pravověrní ho budou číst rádi.

Román s prvky špionážního thrilleru a detektivky, vykreslující vizi země závislé na speciálních službách. Amerika je sevřená v kleštích obav a paranoie, každý sleduje každého a vláda je pouze loutkou v rukách méně či více tajných služeb. Aféru na nejvyšších příčkách vládní administrativy sledujeme očima bývalé rockové hvězdy, zabývající se investigativní novinařinou, hackera, specialisty na lokativní umění, nelegálního emigranta z Kuby pašujícího data a narkomana, využívaného k rozšifrovávání záhadných komunikací. Jejich cesty se zkříží, když hrdinové náhodně narazí na stopu tajemné zásilky, o kterou se přetahují dvě skupiny agentů a excentrický miliardář. (anotace)

• Země slídilů
  • Autor: William Gibson
  • Překlad: Pavel Bakič