Zloděj úsvitu – James Barclay

Nakladatelství Fantom Print možná nezískává Ceny Akademie, ale knih ročně vydá spousty. To je jasným důkazem, že jsou žádány, že je čtenáři mají rádi. Přidejte si k tomu dobrý marketing a získáte představu, jak udělat z vydávání fantastiky dobrý byznys. Začít s vydáváním nového autora je však vždy nejistý podnik. Pojďme se tedy podívat na úvodní knihu trilogie Kroniky havranů spisovatele Jamese Baclayho.

Barclay James: Kroniky Havranů 1 - Zloděj úsvitu

Po deseti letech nebezpečné práce nájemných žoldnéřů se Havrani rozhodují, zda jít do výslužby. Vyděláno mají a smrt jednoho z členů jim napovídá, že už jsou na to staří. Nicméně ještě berou zdánlivě jednoduchou zakázku, která se však stává jejich prokletím. Nestačí to, že pracují pro temného čaroděje, proti kterému před pár dny bojovali, ale vzápětí umírá další jejich spolubojovník. Mezi tím se však dovídají od temného čaroděje Densera, že budou muset kooperovat dál. Ve hře je totiž hodně. Jejich domovinu ohrožuje šedesátitisícová armáda pár dnů chůze od hranic, a navíc ji podporuje starověké nebezpečí šesti Černokněžných pánů, kterým se podařilo utéct z magického vězení. K vítězství jim má pomoci nejmocnější kouzlo všech dob Zloděj úsvitu, cesta k jeho získání je však krkolomná, plná prolité krve a čas neúprosně odsýpá…

Barclay se u čtenářů asi nevyhne kritice. Není zrovna rozeným vypravěčem a jeho rozhovory jsou občas mdlé a charaktery nevyzrálé. Spojení příběhu družiny s epičtější částí děje – nadcházejícího válečného tažení – moc nefunguje. Navíc se zdá, že všechny motivy, které autor využívá, byly již dříve použity někým jiným. Klad knihy naopak lze vidět dobře v odsýpajícím ději a zajímavých postupných questech.

Barclay od začátku neúprosně zabíjí hrdiny. Nikdy není jisté, kterou postavu v blízké době setne. Jediný účel je možná vidět v tom, že autor nenápadně vytváří skupinku hrdinů, která se více hodí pro plnění úkolů, v nichž si Barclay libuje. Autor totiž umně vytvořil příběh, jenž velmi připomíná dobrodružství z Dračího doupěte nebo, chcete-li, DragonLance, a tak vyvraždil válečníky a přidal do skupiny Havranů další mágy, zloděje a stopaře či lučištníka. Jasně, kouzla se jmenují jinak, ale bojová magie je v knize podobná světu Dračího doupěte.

Zloděj úsvitu je klasicky pojatá fantasy. Autor se v příběhu hledá, postupně rozepisuje, závěr je pak uspokojující. Hledáte-li v knihách invenci žánru, zde se ji nedočkáte. Přesto doufejme, že kniha bude mít takový úspěch, aby vyšla trilogie celá. V Barclaym se totiž podle mě rodí vypravěč, který by mohl být jednoho dne velmi dobrý. Slušná řádka v zahraničí vydaných knih s jeho jménem na obálce totiž dokazuje, že jeho knihy lidé čtou.

Havrani jsou malá skupina elitních žoldáků, kteří se celý život drželi pevných pravidel a jednoduchého kodexu – zabíjet ano, vraždit ne. Po deseti letech společných bojů však stárnou a rozhodují se, zda mají definitivně odejít na odpočinek. Poslední velkou zakázkou, která je má zabezpečit na zbytek života, by tak měla být práce pro mága Densera z univerzity z Xetesku, příslušníka té nejtemnější magické školy v Balaii. Havrani dostanou za úkol shromáždit skupinu magických artefaktů, které mají dopomoci Xeteskanské univerzitě stvořit ničivé kouzlo, Zloděje úsvitu. Proti své vůli tak jsou zataženi do světa intrik, kterému nerozumí a jenž přímo ohrožuje jejich dosavadní postoj k životu i práci, již dělají. * Celý svět Balaia navíc stojí na pokraji války. Černokněžní pánové i barbarské kmeny Wesů dobývají jednu zemi za druhou. A legendární obrovští draci, jejichž úmysly s lidmi jsou více než nejasné, náhle přestávají být pouhým mýtem… (anotace)

• Zloděj úsvitu
  • Autor: James Barclay
  • Překlad: Jan Kovář