Zničí lidé magii, nebo magie lidi?

Mohlo by se zdát, že svůj boj vyhráli. Porážka japonského kancléře, Aktivního s největší zásobou magické moci, totiž pořádně zamíchala rozložením sil mezi znesvářenými stranami. Tím však problémy zdaleka nekončí, neboť nepřátelé nemusí být jen lidé zvenčí. Co víc, nemusí to být nutně ani lidé. Společenství Grimnoirských rytířů si tak svého zaslouženého klidu příliš neužije, neboť svět se opět otřásá v základech.

magicke pouto Hodní, zlí a dav

Druhý díl cyklu Grimnoirské kroniky Larryho Correii s názvem Magické pouto nezačíná ničím menším než atentátem na amerického prezidenta Roosevelta. A když se ukáže, že tento čin má na svědomí osoba vládnoucí magickou mocí (takoví jedinci jsou lidově nazýváni Aktivní), začne veřejnost podobně nadané lidi odsuzovat. Veřejný tlak spěje k situaci, kdy budou muset být všichni Aktivní registrováni a veřejně označeni – zanedlouho je návrh zákona na stole a čeká na schválení. Policejní vyšetřování navíc odhalí stopy vedoucí ke Grimnoirským rytířům, tajné skupině, která však stojí na straně dobra. Pro ně to znamená jen jediné – zmobilizovat veškeré magické schopnosti a zjistit, kdo stojí za touto štvavou kampaní proti Aktivním. Netrvá příliš dlouho, a je jasné, že americká vláda si hřeje na prsou pěkně macatého hada.

Veřejnost je však pouze jedna část problému, a to ještě ta méně podstatná. Vše totiž ukazuje na fakt, že k Zemi se blíží něco horšího – tvor živící se magií, který dokáže vyhubit lidstvo dříve, než dopijete svoji ranní kávu. A aby bylo ještě hůř, klíč k jeho zastavení zná pouze tajná japonská skupina. Je třeba přesvědčit zapřisáhlé nepřátele, že zlo stojí za vrátky a že bleskový zásah je nezbytný.

Do nejmenšího detailu

Correia zasadil děj knihy do alternativních třicátých let dvacátého století. Centrem dění Magického pouta jsou povětšinou Spojené státy americké. V knize se objevují reálné postavy a události, svět je však modifikovaný díky přítomnosti Aktivních. Z každé strany knihy je zřejmé, že autor si dal opravdu práci a z historické stránky vše rozebral a nastudoval do nejmenších detailů; čtenář dokonce nalezne i několik „českých stop“. Částečně tento koncept připomíná Divoké karty editora G. R. R. Martina, které se nesly v podobném duchu alternativní americké historie.

Se stejnou pečlivostí bylo provedeno rozčlenění jednotlivých Aktivních dle jejich schopností. Zvedáci usměrňují gravitaci, Cestovatelé ovládají teleportaci, Vyvolávači umí oživit mrtvé, a do druhého dílu nově přibyl Soudce, který dokáže odlišit pravdu od lži. Význam má i fakt, že magie funguje podle jakéhosi geometrického schématu, kterému jeden z hlavních hrdinů pomalu začíná rozumět. Čtenáři zajisté ocení, že díky tomuto členění zůstávají magické schopnosti jednotlivých členů Rytířů konstantní a autor tak nemá volnou ruku k objevování nových netušených možností hrdinů v krizových situacích, jak tomu občas v podobných knihách bývá.

Akcelerace

Víme tedy, co nás zhruba čeká, a v jakých kulisách se budeme pohybovat. Nyní se však dostaneme k tomu nejpodstatnějšímu.

Correiu u českých čtenářů proslavila především akční série Lovci monster. A ani Grimnoirské kroniky nejsou ničím jiným než akcí, byť v trochu temnějším, nebo chcete-li noirovějším, provedení a s mnohem propracovanějším pozadím příběhu. Akční sekvence se střídají ve zběsilém tempu, přičemž je jedno, zda se zrovna boxuje, střílí nebo zápasí s démony – vše má v autorově podání švih a dynamiku.

Ale ani ve zběsilém víru akce nezapomíná autor na další věci, které čtenářům „chutnají“. Předně je to příběh, který má hlavu, patu, a nabídne několik překvapivých zvratů a dějových posunů. A za druhé – postavy. I když jich je větší množství, jsou propracované a není problém si vybrat hrdinu, se kterým se čtenář ztotožní. I přesto, že by k tomu ražení série vybízelo, nejsou charaktery jednoznačně rozčleněné na dobré a zlé, a ne vše je tím, čím se zdá být.

Magické pouto je lahůdka pro milovníky akční noirové urban fantasy. Correia totiž neopomenul žádnou z podstatných složek, a tak čtenář dostane velmi dobře napsanou akci zabalenou do zajímavého, i když místy odhadnutelného příběhu, s velmi dobře propracovanými postavami zasazenými do do detailu promyšleného světa.

75%
  • Larry Correia: Magické pouto (Grimnoirské kroniky 2)
  • Vydal: Fantom Print, 2015