Lockdownový výlet klíčovou dírkou

Lockdown – kdo by to blbé slovo dneska neznal? Všichni jsme si zažili dopady tohoto skvělého opatření a v myslích nám navždycky zůstane vzpomínka na prázdné pražské mosty bez aut a jediného chodce. Co v takovém čase dělat? Jestli nechcete zešílet, můžete třeba psát.

Ano, v rukou mám sborník Lockdown, který vydalo Nakladatelství Epocha a vyšel i  jako literární příloha časopisu Pevnost. Kdo si koupil roku 2021 dubnové číslo či patřil ke štědrým předplatitelům, dostal sborník jako bonus. Mezi běžnými přílohami loňského ročníku se ovšem poněkud vymyká, a proto si zaslouží zvláštní pozornost. Není to totiž lecjaký sborník, v podstatě by mohl užívat přívlastek „benefiční“. Jak k tomu došlo? Mnozí to už víte, že samo nakladatelství oslovilo desítku svých dvorních autorů fantastiky a požádalo je o povídku. A světe div se, všichni zapátrali ve svých šuplících a něco tam vyhrabali… Jelikož celá iniciativa probíhala v časech nejtěžších, kdy byly zavřené všechny obchody (a tedy i knihkupectví), vyšly povídky pouze elektronicky. Jelikož následovaly skvělé ohlasy čtenářů, jeví se tato recenze jako úplně zbytečná, ale co kdyby Lockdown náhodou minuli…

Inu, tak to zkrátím. Pokud byste náhodou narazili na tuto knížku na pultech, dnes již otevřených a knižní produkcí zahlcených knihkupectví, kam titul také zamířil, nenechte se zmást názvem. O lockdownu totiž žádná z povídek není. Proč, to je celkem nasnadě – všichni jsme měli covidu plné zuby. Smyslem celého záměru bylo čtenáře od myšlenek na pandemii odvést. Pokud by někoho zajímalo zpracování takového tématu i třeba v mírně fantastickém hávu, bude se tedy muset obrátit jinam (např. Palánova antologie Za oknem, humoristická sbírka Padesátka v nouzovém stavu Hany Hřebejkové, speciální edice magazínu Forbes Next aj.) Každopádně to jediné, co povídky spojuje, je okamžik, kdy se vylouply z autorských šuplíků, a to zas tak originální není (obdobně vznikl třeba Dekameron 2020 iniciovaný Obcí spisovatelů či Koronapovídky pro Česká centra nebo série povídek do karantény pro Salon Práva). Marně jsem se snažila najít u sborníku Lockdown nějakou jinou koncepci. Je prostě pel mel toho, co se podařilo dát na hromádku, a nehlásí se k tomu ani žádný editor (aspoň podle tiráže). Pro lepší prodejnost titulu je zneužito jméno Františka Kotlety, ale žádnej velkej nářez ani vydařenou swingers párty nečekejte.

Co tedy najdete uvnitř? Desítku více či méně povedených povídek od desítky autorů a autorek spjatých s nakladatelstvím Epocha. Vesměs se jedná o zářící či vycházející hvězdy českého fantastického nebe, sem tam nějaká kometa. Většina z povídek je velmi čtivá a reprezentuje majoritní vkus určitého typu konformních čtenářů oddechové literatury. Nejvíce jsem ale ocenila humor. Dávku překvapivé invence předvedl Roman Bureš v mikropovídce Panenka díky nefalšovaným prvkům real prediction. Se skvělým nápadem na parodii přišla i Petra Kubašková ve svém Chudobinci vdovy Pelerínové pro pochybné existence. A pokud vám nevadí, že někdo neurvale sahá na nesmrtelné dílo o kouzelných prstenech a Jednom, co všechny do temnoty sváže, pak se budete bavit i u Starých vznešených časů Františka Kotlety.

Kristýna Sněgoňová si střihla svižnou časovku, která samozřejmě nedopadne moc dobře, ačkoliv zcela v souladu s nezvratným Osudem, pardon Záměrem. Do Divadla hrůz, jakéhosi stínového fantastického panoptika, se kvůli vraždě vydá drsná hrdinka Lucie Lukačovičové. Michaela Merglová naproti tomu brnká na patetickou strunu klasické epické fantasy, ačkoliv příběh Staří přátelé má spíš komorní rozměr a filozoficky se zamýšlí nad životem vítězů. Na typickou cestu plnou potoků krve (směr libovolný) se vydal Dalibor Vácha, zatímco David Šenk se pustil do rozplétání rodinné historie, jež vyléčí jen správná substituční terapie. O čarovných věcech, které mohou nastat na Dušičky, pojednává temná fantasy Otakara Fuchse, v níž nechybí lotr a dívka v nesnázích, velká bitva a malá krvelačná potvora. A to, co si zaslouží za věrnou službu královně, si také odpyká čaroděj, jež se příliš stará o své suknice, v Tlesknutí jedné dlaně Petra Schinka.

Tak a to je všechno, přátelé. Přes celkem úctyhodný nápad požádat autory, aby oprášili něco, co jim někde leželo v análech a nedalo se zřejmě uplacírovat v jiných sbornících, a poskytnout tak čtenářům jednu z dalších příležitostí, jak utéct z tíživé reality (a to zcela zdarma!), sbírka nepřevyšuje mírný průměr toho, co se dnes píše. Inu, čekala bych, že právě lockdown přiměje autory psát o to intenzivněji, neboť jim to k úniku od nepříjemných myšlenek pomáhá úplně stejně, ale místo toho jsme všichni zřejmě tak nějak zamrzli v čase. Nebo jsme jen podlehli komerčnímu tlaku, kdy je potřeba se i na autorské šuplíky dívat jako na skladové zásoby, jež je nutné občas provětrat?

Závěr ale musím zakončit pozitivně. A tak si neodpustím (už ani nevím po kolikáté) pochválit ilustrátora Lukáše Tumu, jehož poutavá obálka člověka přímo vybízí, aby se velkou klíčovou dírkou protáhl do neuvěřitelných fantastických světů, jež ho čekají na druhé straně. Ano, přesně tato touha byla jedním z velkých zdrojů, proč vůbec fantastika vznikla. A tak je knížka nostalgickým ohlédnutím nejen za smutným obdobím, jež se – doufejme – stane brzy jen vybledlou vzpomínkou, ale i za dřevními časy, kdy se Alenky propadaly králičí norou a zvědavé Lucky objevovaly průchod za kožichy ve staré skříni. Kéž tedy i vy najdete ve světech za klíčovou dírkou onu útěchu, kterou naše strachem zmučené duše tolik potřebují.

Procentuální hodnocení: 60%

Kolektiv autorů: Lockdown

Vydala: Epocha, 2021

Obálka: Lukáš Tuma

Počet stran: 374

Cena: 259 Kč

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Zveřejnit odpověď