Prvňáci (1) – recenze: Nesvatý otec se nevzdává

Zatvorili ho do kláštora, ktorého múry už nikdy nemal opustiť. Zmocnil sa ho odpor, panika, a potom úzkosť. Vzdoroval a oni z neho ten vzdor vytĺkali, začal bojovať, trpel. Zlomili ho, no iskierka nádeje napriek tomu niekde hlboko zostala. Preto sa chopil šance a ušiel z miesta, kde mal umierať zaživa. Prekonal hrôzy vojny a po nociach ho mátali tí, ktorých zabil, či zmrzačil. Šancu videl len v tichom mieste hlboko v horách, kde mal viesť k zbožnosti tamojšie ovečky. Ale zlo si ho našlo aj tam. Temnota ho obostrela a nečisté sily opäť zaútočili na jeho myseľ i telo. Túžili sa za každú cenu pomstiť…

Marek Dvořák (1987) je ďalší nováčik, snažiaci sa tento rok získať priazeň čitateľov. Vyštudovaný pedagóg pracuje už od skončenia Masarykovej univerzity ako redaktor. Nakoľko sa v práci aj súkromí stále točí okolo kníh a písania, bola len otázka času, kedy nám ponúkne niečo z vlastnej tvorivej dielne. Stalo sa. Jeho debut uzrel svetlo sveta, volá sa Nesvatý otec a podľa vydavateľstva Epocha, v ktorom kniha vyšla, sa jedná o dark fantasy.

Phineas Mortimer je šľachtic a život si užíva viac, ako sa sluší a patrí. Opíja sa, smilní, vyhľadáva bitky, míňa majetok svojho otca plnými priehršťami. Pretože je synom významného muža nechýba mu ani poriadna dávka arogancie. Jedného dňa jeho otcovi dôjde trpezlivosť, syna vydedí a dá zatvoriť do kláštora, kde sa má stať kňazom. Už nikdy nevyjde za jeho múry a neokúsi voľnosť. Opát Thám ho chce zlomiť, preto ho aj za drobný priestupok dáva surovo zbiť. No on je silnejší, ako otcove túžby a náhoda praje pripraveným. Nedobrovoľné väzenie opúšťa s titulom poľný kurát a vydáva sa do vojny, podporovať ako služobník Horazda Bílého a Jediného, vojakov bojujúcich v nekonečnom konflikte so skřetmi.

Po tajomnej príhode, pri ktorej nie len že takmer prišiel o zdravý rozum, ale aj o život, sa dostáva do horskej dedinky Šachrapy. Namiesto zabudnutia na prežité hrôzy a úkrytu pred tajomnými nečistými silami, ktorých moc okúsil už na bojovom poli, nachádza len samé záhady, mŕtvych a jeho nočné mory sa nečakane vracajú s ešte väčšou intenzitou. Utečie, alebo sa tento kňaz, ktorý je všetko, len nie svätý muž viery, rozhodne postaviť svojim osobným aj skutočným démonom čelom? Nájde v sebe dosť sily a získa na svoju stranu obyvateľov tohto zapadnutého kúta sveta?

Dej Nesvatého otca je spletený z dvoch línií. V prvej sledujeme to, čo Mortimer prežíva v súčasnosti a zároveň v druhej linke, nám na objasnenie deja, slúžia návraty do hrdinovej minulosti. Tie sú v podobe jeho spomienok, či myšlienok na to, čo prežil, na ľudí, ktorých spoznal. Všetky tieto udalosti a stretnutia formovali Phineasa do podoby, v akej sme ho spoznali na začiatku rozprávania. Nesie si so sebou svoje prekliatie a čo to je, je nám odhaľované po troške, čím sa stupňuje očakávanie rozuzlenia.

Časť knihy tvoria myšlienkové pochody hlavného hrdinu. Phineas rozmýšľa o svojom otcovi aj o sebe. Dumá nad tým, čo spáchal a pokazil. Uvedomuje si, že je presný opak človeka, akým by kňaz mal byť. Miluje ženy, hoci by mal dodržiavať celibát. Pravidelne sa opíja, no kňazi na pohárik nemajú siahnuť. Nemá problém niekoho zmlátiť, či zabiť…To o sebe vie. Nie je hlúpy, dávno si spočítal, že za každý hriech a priestupok musí prísť trest. Kladie si však otázku, či nie je ten jeho až príliš ťažký. Neustále osciluje medzi uvedomením si závažnosti svojich činov a chvíľami, kedy sa pýta : Prečo? Čím som si to zaslúžil?

Takýmito myšlienkami sa občas zožierame asi všetci. Tie robia z Phineasa obyčajného človeka, nesvätého…

Je taký, aký je, pretože okolnosti ho k tomu priviedli. Stáva sa. Niekedy je zase všetko, čo sa mu stalo, len logickým vyústením toho, čo druhým ľuďom spôsobil on.

Je ale pochopiteľné, že niekomu sa množstvo týchto vnútorných monológov môže zdať nudné. No na druhej strane, iného rozbor duševného stavu ústrednej postavy poteší.

Priznám sa, že prvýkrát som premýšľala, čo vlastne budem do recenzie písať.

Ukázka z knihy Nesvatý otec

Kniha je len novela, ktorá je natiahnutá na román. Dej má spád, no kapitoly sú až moc krátke. Všetko dôležité sa dozvieme pomerne rýchlo a to, čo sa nedozvieme, je ľahko predvídateľné. Nič zložitejšie, vlastné, nápadité, svojské… v tomto dielku nenájdete.

To ale nie je dobre. Čitateľ podvedome očakáva niečo nové, čo bude patriť svetu práve tohto autora. Žiaľ, ten s ničím takým neprišiel. Je tu zmes všetkého, čo je typické pre daný žáner no nič, čo by odlišovalo túto knihu od ostatných, pri čom by si človek sám pre seba povedal, že: „super nápad“. Či pri tom mohol aspoň popustiť uzdu fantázii.

Podstatná v príbehu je viera, jej hľadanie a miesto v živote. Ale hoci sa dá povedať, že je to nosná téma, takmer nič sa o nej nedozvieme. Pri bližšom pohľade zistíme, že je to len katolicizmus s jeho učením, nazvaný iným menom a inkvizícia s drobnými kozmetickými úpravami. Pritom práve na tomto motíve by sa dalo stavať oveľa viac. Potenciál náboženstva v literatúre, extra vo fantastike, je totiž veľmi veľký.

Hoci nám Epocha v anotácii predstavuje túto knihu ako dark fantasy, čitateľ s tým súhlasiť asi nebude. Ak sa dej chvíľu aj ako dark fantasy tvári, rýchlo sa zmení na čosi, čo vyzerá ako začiatok dobrej, hláškami prešpikovanej, Kulhánkoviny. No už o pár riadkov nižšie nečakane objavíme filozofickú exkurziu do myšlienkových hĺbok hlavnej postavy. Nájdeme tu skřety, démonov, tajomné miesta a nehostinnú, odpornú bažinatú pustinu . Je tu vojsko, nekonečný boj ľudí s odpornými bytosťami, ktoré chcú zabíjať a vládnuť. Hlavný hrdina je služobník viery, má „bohatý vnútorný svet“ , bojuje sám so sebou, svojimi sklonmi, vierou, no je to aj milovník bordelov, alkoholu a bez problémov zabije. Vzbudzuje to dojem, ako keby sa sám autor nevedel rozhodnúť, ako svoj príbeh vyrozpráva, v akom štýle a s akými postavami sa cíti najlepšie. Je bežné, že sa literárne ( aj hudobné, tanečné…) smery miešajú. Považujem to za nesmierne prínosné. No tu nejde ani tak o splynutie, ako skôr o mierne nekonzistentný koktail , ktorý na čitateľa môže pôsobiť mätúco.

Finále na prvý pohľad vyzerá veľkolepo. Autor vygradoval napätie, takže netrpezlivo očakávate, ako to skončí, ako sa vyrieši odveký boj medzi dobrom a zlom… prípadne démonmi strašiacimi hlavnú postavu. Keď ste však už takí napätí, že ani nedýchate, príde zlom a príbeh sa skončí. Bez napätia, prekvapení, bez všetkého, čo ste prípadne od záveru očakávali. Cítila som sa ako tesne pred orgazmom…no vtom mi vtrhla do izby matka… a schladila všetky moje sladké očakávania.

Kniha je napriek prvotinovým nedostatkom v celku dobré a ľahké čítanie. Taká tá oddychovka, pri ktorej netreba premýšľať. Je tým, čo si s chuťou vezmete na cestu vlakom, či busom a za tie dve hodinky aj prečítate. Tí rýchli zrejme aj skôr. Zabavíte sa a nebudete sa nudiť. Nejaké hlboké myšlienky či posolstvo v knihe nečakajte. Nie je to žiadne prekvapenie, po ktorom budete vzdychať nadšením, no nie je to ani kniha, ktorú by ste hodili do kúta neprečítanú. Som zvedavá, čo ďalšie nám Marek Dvořák ponúkne. Opäť si jeho dielko rada prečítam.

Marek Dvořák: Nesvatý otec
Vydala: Epocha, 2017
Edice: Pevnost